EKONOMI: Kraftig förändring hos hushållen – första gången på tre år

2024 11 28

Efter flera år med kostnadsökningar och stigande räntor ser hushållen ljust på framtiden.

Det visar Konjunkturinstitutets barometer för november. Barometerindikatorn mäter företagens och hushållens syn på ekonomin. Om siffran överstiger 100 är stämningsläget i ekonomin starkare än normalt. När den ligger under 100 är läget svagare än normalt.

Kraftig förändring

Den nya mätningen visar att den optimismen har ökat markant.

Barometerindikatorn landar i genomsnitt på 97,2 i november, en uppgång från oktobers 93,6. För hushållen stiger konfidensindikatorn till 102.

Siffran innebär att hushållens optimism ligger på den högsta nivån sedan december 2021. Den innebär också att optimismen ligger över det historiska genomsnittet.

Länsförsäkringars chefekonom Alexandra Stråberg beskriver uppgången som ”betryggande” och konstaterar att hushållen numera börjar ta över som drivkraft för ekonomin.

– Att hushållen nu tar över som motor i ekonomin är naturligt, givet att inflationen faller och Riksbankens räntesänkningar börjar verka. Det ger hushållen utrymme att öka sin konsumtion, vilket är en förutsättning för att konjunkturen ska stabiliseras, säger Stråberg i ett uttalande.

– Det är positivt att hushållen känner sig tryggare. Deras roll som drivkraft i ekonomin är central för att den svaga konjunkturen ska vända.

Skifte i ekonomin

Konjunkturinstitutets barometer indikerar att ett skifte tar form i svensk ekonomi.

Hushållen börjar ta över efter att industrin hållit emot under en lång period av utmaningar, bedömer Alexandra Stråberg.  

– Det är bra att vi redan ser en expansiv finanspolitik för 2024 och att Riksbanken sänker räntorna snabbt. Det ger ekonomin förutsättningar att balansera det här skiftet, säger chefsekonomen.

Trots den ökade optimismen håller hushållen fortsatt i plånboken. Konsumtionen är fortfarande mer återhållsam än normalt. Särskilt undviker hushållen stora inköp som bilar och bostadsrenoveringar.

– Här krävs sannolikt ytterligare tid för att trenden ska vända helt, säger Alexandra Stråberg.

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen