EKONOMI: Här är frågan som halva befolkningen inte kan svara på

2023 09 01

En stor del av svenska folket visar bristande kunskaper i en viktig ekonomisk fråga.

Det uppger Finansinspektionen, FI, i en ny granskning.

Nästan varannan svensk svarar fel på frågan om det är säkrare att köpa aktier i ett enskilt företag eller att köpa andelar i en aktiefond.

– Även om alla hushåll har ett fondsparande genom pensionssystemet, och nästan hälften av alla svenskar sparar i aktiefonder privat finns stora kunskapsluckor när det kommer till vad en fond egentligen är, framhåller myndigheten i ett pressmeddelande.

”Oroväckande”

Moa Langemark, rådgivare på FI, beskriver resultatet som ”oroväckande”.

– Att varannan svensk inte förstår skillnaden mellan att investera i en enskild aktie och i en fond är oroväckande, säger hon och konstaterar att det är A och O att förstå vad det är man sparar i.

– För att få de bästa förutsättningarna för sitt sparande, om det så är till en buffert, pensionen eller en sommarstuga, är det helt avgörande att förstå vad det är man sparar i. Även om det historiskt har lönat sig att spara långsiktigt på börsen är det också viktigt att sprida sina risker.      

Vill öka medvetenheten

Hushållen uppvisar inte bara en okunskap i frågan om vad en fond är.

Osäkerheten är även stor kring avgiften för ett sparande.

Nu vill FI öka medvetenheten kring vad några populära fondkategorier kostar.

Myndigheten har därför valt att publicera medianavgiften för både Sverigefonder och globalfonder.

– Som konsument är det viktigt att förstå att även en liten skillnad i avgift i ett långsiktigt sparande snabbt växer till stora summor. För Sverigefonder är skillnaden i avgift mellan en aktivt förvaltad fond och en indexfond i dag 1,06 procentenheter.

– Om du sparar 2 000 kronor i månaden i 30 år med en årlig avkastning på sju procent kommer du att ha betalat 256 000 kronor mer för den aktivt förvaltade fonden. Väljer du den dyrare fonden är det därför viktigt att du också följer upp att den ger dig ett mervärde, förklarar Moa Langemark.

Foto: T. Williams

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Miljontals måltider ändras – på skolor och äldreboenden

2025 11 20

Stockholms stad ändrar matmenyn på skolor, förskolor och äldreboenden.

Det meddelar det rödgröna styret i dag, torsdag.

Ett nytt förslag har skickats ut på remiss som innebär att miljontals måltider kommer att ändras.

Ändringen är en del av Stockholms stads klimatmål. Genom att justera menyn ska utsläppen minska.

Andelen frukt och grönt i måltiderna ska öka samtidigt som andelen kött ska minska. Dessutom ska staden ställa högre krav på ekologiskt i upphandling av livsmedel – minst 70 procent av livsmedlen ska vara ekologiska.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, hyllar den nya satsningen.

– Varje vecka serveras hela en miljon måltider i våra skolor, förskolor, äldreboenden och serviceboenden. När vi tänker smartare och mer hållbart kring maten får det stor påverkan på de utsläpp staden totalt står för, säger hon och fortsätter:

–  Samtidigt tar vi ansvar för folkhälsan när vi ser till att minska på halvfabrikat och lägga fokus på att maten inte bara ska vara klimatsmart - utan riktigt god och hälsosam. En win-win helt enkelt.

LÄS MER: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

"Inget gör mig gladare"

Det nya förslaget fastlår också att mejeriprodukter i första hand ska vara KRAV-märkta och fisk och skaldjur ska i stor utsträckning vara grönmärkt i WWF:s fiskguide.

– Inget gör mig gladare än när vi kan göra saker som gör att både planeten och människor mår bättre. Mindre kemikalier i våra barn, bättre folkhälsa, och en mer välmående planet. Ja, ja och ja! kommenterar Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.

– Samtidigt ska maten vara god och näringsriktig. Den sämsta maten är den som hamnar i papperskorgen och jag kan inte nog understryka vikten av att såväl barn som äldre får i sig tillräckligt för att orka dagen, betonar Lindhagen.

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: 

Text: Redaktionen