EKONOMI: Bakslag för världsberömda chokladen Toblerone

2022 06 26

Den populära schweiziska chokladen Toblerone förbjuds nu från att använda ett av sina främsta marknadsföringsargument och tvingas göra om alla sina förpackningar.

De gulröda Tobleroneförpackningarna är ett av världens mest kända chokladomslag med sitt klassiska trekantsformade utförande.

Får inte längre kallas schweizisk

Den populära premiumchokladen är ett vanligt inslag på bland annat flygplatser världen över och finns i allt från miniförpackningar till jättestora Tobleroneformat där en enda chokladkaka kan räcka till en hel familj.

Men nu stoppas en av Toblerones främsta symboler – chokladen får inte längre kalla sig för schweizisk choklad.

En stolthet

Att Toblerone grundades av Tobleronefamiljen i schweiziska staden Bern 1908 är något chokladföretaget är mycket stolt över:

- På chokladförpackningen står det allra överst att det är en schweizisk choklad.

- Omslagen har en bild i blå färg på schweiziska alptoppen Matterhorn

- Underst på förpackningarna står det ”of Switzerland”

Tvingas ändra alla förpackningar

Men nu tvingas man göra om alla förpackningar inom kort.

Orsaken är att Toblerone – vars choklad tillverkats just i Bern i Schweiz i 114 år, ända sedan 1908, nu ska börja tillverkas även i ett land utanför Schweiz.

Chokladjätten har nämligen beslutat att öppna en chokladfabrik i östeuropeiska Slovakien.

Det innebär att Toblerone inte längre får kalla sig för ”of Switzerland” då chokladen inte längre räknas som en äkta schweizisk choklad enligt landets strama livsmedelslagar.

Ett tydligt bakslag

För Toblerone väntas det bli ett tydligt känslomässigt och symboliskt bakslag men chokladmärkets ägare, amerikanska livsmedelsgiganten Mondelez International står på sig och hävdar att det är ökad efterfrågan som gör att man behöver över en fabrik i Slovakien.

Därför måste alla hänvisningar på förpackningarna som klargör att Toblerone är ”of Switzerland” nu tas bort.

Framstående marknadsföringsargument

För Toblerone har den schweiziska märkningen och det faktum att Schweiz är hemland alltid utgjort ett av de främsta marknadsföringsargumenten.

Alplandet Schweiz ansågs av Tobleroneföretaget utstråla exklusivitet och lyx.

Ägarna försöker dock framhålla att man även fortsatt finns kvar i Schweiz.

– Investeringar i den ursprungliga fabriken i Bern i Schweiz kommer att fortsätta. Satsningen på en produktionsplats i Slovakien kommer att generera ny kapacitet i Bern och möjliggöra att miljontals ytterligare chokladkakor kan tillverkas, uppger ägarna enligt Deutsche Welle.

Sker nästa år

Företaget har samtidigt medgett att man inser att ”of Schweiz”-märkningen måste tas bort och har utlovat att det ska ske i god tid innan skiftet nästa år 2023.

Den nya designen ska istället klargöra att Toblerone ”från början härstammar från Schweiz” istället för att det ”är från Schweiz”.

Honung i chokladen

Toblerone grundandes av Theodor Tobler och Emil Baumann i Bern 1908.

Det var Toblers kusin Baumann som skapade det unika receptet bestående av mjölkchoklad, honung, nougat och mandel.

Chokladens triangelform tros ha inspirerats av de schweiziska alpernas triangelformade utseende och chokladen har gjort stor succé världen över.

Tobleronechokladen exporteras i så hög utsträckning som 97 procent till sammanlagt 120 olika länder, enligt DW.

Behöll självständigheten länge

Toblerone behöll sin självständighet och gick inte ihop med något annat chokladföretag förrän sammangåendet med Suchard 1970 och sedan Jacobs 1982.

2012 köptes en majoritet av amerikanska livsmedelsgiganten Mondelez som är den nuvarande ägaren.

Foto: R. Gomez

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen