EKONOMI: Bakslag för världsberömda chokladen Toblerone

2022 06 26

Den populära schweiziska chokladen Toblerone förbjuds nu från att använda ett av sina främsta marknadsföringsargument och tvingas göra om alla sina förpackningar.

De gulröda Tobleroneförpackningarna är ett av världens mest kända chokladomslag med sitt klassiska trekantsformade utförande.

Får inte längre kallas schweizisk

Den populära premiumchokladen är ett vanligt inslag på bland annat flygplatser världen över och finns i allt från miniförpackningar till jättestora Tobleroneformat där en enda chokladkaka kan räcka till en hel familj.

Men nu stoppas en av Toblerones främsta symboler – chokladen får inte längre kalla sig för schweizisk choklad.

En stolthet

Att Toblerone grundades av Tobleronefamiljen i schweiziska staden Bern 1908 är något chokladföretaget är mycket stolt över:

- På chokladförpackningen står det allra överst att det är en schweizisk choklad.

- Omslagen har en bild i blå färg på schweiziska alptoppen Matterhorn

- Underst på förpackningarna står det ”of Switzerland”

Tvingas ändra alla förpackningar

Men nu tvingas man göra om alla förpackningar inom kort.

Orsaken är att Toblerone – vars choklad tillverkats just i Bern i Schweiz i 114 år, ända sedan 1908, nu ska börja tillverkas även i ett land utanför Schweiz.

Chokladjätten har nämligen beslutat att öppna en chokladfabrik i östeuropeiska Slovakien.

Det innebär att Toblerone inte längre får kalla sig för ”of Switzerland” då chokladen inte längre räknas som en äkta schweizisk choklad enligt landets strama livsmedelslagar.

Ett tydligt bakslag

För Toblerone väntas det bli ett tydligt känslomässigt och symboliskt bakslag men chokladmärkets ägare, amerikanska livsmedelsgiganten Mondelez International står på sig och hävdar att det är ökad efterfrågan som gör att man behöver över en fabrik i Slovakien.

Därför måste alla hänvisningar på förpackningarna som klargör att Toblerone är ”of Switzerland” nu tas bort.

Framstående marknadsföringsargument

För Toblerone har den schweiziska märkningen och det faktum att Schweiz är hemland alltid utgjort ett av de främsta marknadsföringsargumenten.

Alplandet Schweiz ansågs av Tobleroneföretaget utstråla exklusivitet och lyx.

Ägarna försöker dock framhålla att man även fortsatt finns kvar i Schweiz.

– Investeringar i den ursprungliga fabriken i Bern i Schweiz kommer att fortsätta. Satsningen på en produktionsplats i Slovakien kommer att generera ny kapacitet i Bern och möjliggöra att miljontals ytterligare chokladkakor kan tillverkas, uppger ägarna enligt Deutsche Welle.

Sker nästa år

Företaget har samtidigt medgett att man inser att ”of Schweiz”-märkningen måste tas bort och har utlovat att det ska ske i god tid innan skiftet nästa år 2023.

Den nya designen ska istället klargöra att Toblerone ”från början härstammar från Schweiz” istället för att det ”är från Schweiz”.

Honung i chokladen

Toblerone grundandes av Theodor Tobler och Emil Baumann i Bern 1908.

Det var Toblers kusin Baumann som skapade det unika receptet bestående av mjölkchoklad, honung, nougat och mandel.

Chokladens triangelform tros ha inspirerats av de schweiziska alpernas triangelformade utseende och chokladen har gjort stor succé världen över.

Tobleronechokladen exporteras i så hög utsträckning som 97 procent till sammanlagt 120 olika länder, enligt DW.

Behöll självständigheten länge

Toblerone behöll sin självständighet och gick inte ihop med något annat chokladföretag förrän sammangåendet med Suchard 1970 och sedan Jacobs 1982.

2012 köptes en majoritet av amerikanska livsmedelsgiganten Mondelez som är den nuvarande ägaren.

Foto: R. Gomez

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Stort larm om vanlig router – många svenskar har den

2025 01 23

En av de mest populära routrarna på marknaden är föremål för stor oro.

Det är routrarna av märket TP-Link som under vintern dragit uppmärksamheten till sig.

Nyligen gick myndigheter i USA ut med att man överväger ett totalförbud mot produkterna, som även finns i mängder av svenskars hem.

Routrarna kallas till och med för ett “nationellt säkerhetsproblem” på grund av upprepade kopplingar till kinesiska cyberattacker, rapporterar ansedda Wall Street Journal.

Skäl till oro i Sverige

Specifikt befarar dessutom USA att TP-Link-routrarna – som är den mest sålda routern på Amazon – kommer att användas mot västerländska mål.

Av den anledningen finns det skäl till oro även här i Sverige och Europa och alla andra västländer där de populära produkterna säljs.

Det konstaterar säkerhetsföretaget CSIS medgrundare och it-säkerhetsexperten Peter Kruse från Danmark, där problemet också uppmärksammats de senaste veckorna.

– Med många produkter i den låga prisklassen är säkerheten inte särskilt högt prioriterad. Kort sagt, du får vad du betalar för, säger han till TV2.

Microsoft bekräftar

Techjätten Microsoft har redan bekräftat att en kinesisk hackerenhet har lanserat “separata cyberattacker” via tusentals routrar från TP-Link.

Viktigt i sammanhanget är dock att det kinesiska företaget inte själva anklagas för att hota cybersäkerheten – kritiken går ut på att de inte gör tillräckligt för att förebygga att andra hotar det.

– Det har konstaterats över tid att TP-Link är en produkt som innehåller många sårbarheter jämfört med andra produkter, och det finns en oro för att det kan resultera i en supply chain-attack, säger Peter Kruse och syftar på it-attacker mot organisationers eller företags leveranskedjor.

Uppmaningen till vanligt folk

Enligt experten finns det sannolikt en rädsla att den kinesiska regeringen ska kräva eller redan har krävt tillgång till TP-Links routrar.

Liknande oro låg bakom att flera länder 2019 började betrakta den kinesiska mobiljätten Huawei som ett säkerhetshot.

Larmet innebär dock inte att du per automatik behöver oroa dig för att bankuppgifter eller liknande ska hackas om du har en TP-Link-router i bostaden.

Däremot ska man fundera på vilken router man köper – för att undvika att bidra till exempelvis en större cyberattack mot kritisk infrastruktur.

Uppmaningen gäller även andra lågprisroutrar.

Vi ska vara försiktiga så att vi inte stirrar oss blinda på en produkt. Det finns många produkter i denna prisklass där säkerheten är dålig, säger Peter Kruse till TV2.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen