Ekonomen: Gör detta så snart som möjligt – “Kan spara tusenlappar”

2025 01 05

Försäkringspremier ser ut att bli “betydligt dyrare” under 2025.

Svenska folket har under de senaste åren fått vänja sig vid ökade kostnader.

Nu har inflationen nått en lugnare nivå, men det finns fortfarande vissa saker som ökar i pris.

Någonting som ser ut att bli “betydligt” dyrare under 2025 är försäkringspremier.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

“Kan spara tusenlappar”

Ica-bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér förklarar att ens försäkringar är någonting som man bör se över inför året.

– Är det någon gång du ska se över dina försäkringar, så är det 2025. De som gör det kommer att kunna spara tusenlappar, säger han till DN.

“Betydligt dyrare”

Hjelmèr menar att många försäkringsbolag ännu inte har justerat sina priser efter de senaste årens kostnadsökningar.

Det är dock någonting de ser ut att göra under året.

– Försäkringspremierna har inte ökat i samma takt som inflationen, men nu är risken stor att försäkringsbolagen hämtar hem detta och att 2025 års premier därmed blir betydligt dyrare.

En av de viktigaste försäkringarna att se över menar Hjelmér är hem-och bilförsäkringen.

Går åt rätt håll

I övrigt tycks mycket gå åt rätt håll för hushållen - i alla fall om man jämför med de senaste åren.

Inflationstakten har kommit ner till lugnare nivåer och Riksbanken är mitt inne i sin räntesänkningscykel.

Av det senaste Riksbanksprotokollet att döma så kan ytterligare en sänkning vara aktuell redan mot slutet av innevarande månad.

Valutan ett besvär

Riksbanken har flera gånger pekat ut den svaga svenska kronan som en av de faktorer som gör centralbanken lite nervös inför ytterligare sänkningar.

Trots att inflationstakten ligger under Riksbankens långsiktiga mål så kan fler sänkningar devalvera värdet på kronan ytterligare - i synnerhet gentemot den starka dollarn och även euron.

Flera ekonomiska bedömare - däribland från Swedbank - menar att Riksbanken förmodligen kommer att behöva sänka räntan mer än de räknat med för att få fart på konjunkturen som för närvarande är svag.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen