Panikrusning till bilhallar

2022 11 08

Idag tisdag den 8 november är det sista dagen att köpa eller beställa en bil med låg klimatpåverkan för att få klimatbonus.

Det plötsliga beskedet har bidragit till rusning till bilhallar runt om i hela landet.

– Folk började höra av sig bara minuter efter beskedet, säger Karl Asplund, försäljningschef på Hedin Bil i Uppsala, till Aftonbladet.

Öppet till midnatt

Regeringen lämnade beskedet sent under måndagen. Beskedet om att klimatbonusen vid köp av bilar med låg klimatpåverkan plötsligt slopas, innebär flera tuffa och snabba förändringar för bilhandlare, skriver SVT.

Flera bilhandlare runt om i landet har haft öppet längre under tisdagen – vissa av dem kommer även att ha öppet så länge som fram till midnatt.

– Det har varit både hektiskt och många frågetecken från kunder som läst att klimatbonusen försvinner, säger Fredrik Karmbo, försäljningschef på Veho Bil Örebro, till SvD. 

Minskad försäljning spås

Försäljningen av elbilar spås minska efter att regeringen nu slopat elbilsbonusen. Det meddelar Volvo Cars, Volkswagen och andra stora biltillverkare.

Även på Volkswagen har beskedet märkts av.

– Jag har aldrig varit med om att den här typen av besked levereras med så kort varsel. Bonusen har varit en viktig del i kalkylen för många bilköpare och risken är att elektrifieringen nu bromsas upp, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige, enligt SvD.

Störst effekt hos de som planerat att köpa elbil

Beslutet om att slopa klimatbonusen kommer ha störst effekt för alla de som har planerat att köpa en elbil. I stället för en sänkning av bonusen, kommer den nu alltså helt att försvinna.

Magnus Holst är presstalesperson för Volvo Cars i Sverige och uttrycker även han sin besvikelse över beskedet.

– Det här beskedet kommer att påverka jättemycket. Risken är att elbilsförsäljningen minskar, säger han, till SvD.

Ingen skillnad längre

Regeringen menar att beslutet med att kostnaden inte längre skiljer sig så mycket mellan att köra elbil eller vanlig bensin- eller dieselbil, därför behövs inte längre någon subvention. Därför avskaffas klimatbonusen.

Fakta klimatbonus, även kallat ”Bonus-malus-systemet”

  • Bonus-malus-systemet innebär i stora drag att nya personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar kan om de har låga koldioxidutsläpp få en bonus (bonus-delen) och om de har höga koldioxidutsläpp får de en högre fordonsskatt de första tre åren (malus-delen)

Från den 12 juli 2022 gäller att:

  • Bonusbeloppen för laddhybrider justeras och sänks
  • Gränsvärdet för koldioxidutsläpp justeras och sänks från 60 gram CO2/km till 50 gram CO2/km
  • Det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan
  • Kvalificera sig för bonus längre
  • Gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse
  • En begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort
  • Källa: Företagarna

Foto: E. Mclean resp P. Broomfield

Text: Redaktionen


Bekräftad smäll efter nyår

2023 12 07

Mängder med elkonsumenter står inför ännu en höjd avgift efter årsskiftet.

Hushållen i södra Sverige har inte haft det lätt den senaste veckan.

Kärnkraftsreaktorn Ringhals 4 stoppades i onsdags – och återstarten har skjutits fram flera gånger.

Senast ikväll kom beskedet att reaktorn kommer att gå på halvfart fram till och med fredag, vilket förstås fortsätter påverka elpriserna som sköt i höjden efter förra veckans avbrott.

Höjer elnätsavgiften

Nu måste elkonsumenter i de sydligare delarna av landet förhålla sig till fler dåliga nyheter.

Den 1 januari 2024 höjs elnätsavgiften för samtliga 280 000 kunder till energijätten Kraftringen, vilket bolaget bekräftar i ett internt mejlutskick på onsdagen.

– På grund av de stora investeringarna som har gjorts och kommer att göras, kostnadsutvecklingen av material och tjänster samt ökade abonnemangsavgifter från överliggande nätägare (E.ON), förklarar Kraftringen i mejlet.

Byter modeller

Enligt eljätten handlar det om en investering värd 1,9 miljarder kronor som ska stabilisera elleveranser de kommande fem åren.

Kraftringen kommer också att byta beräkningsmodell för överföringsavgiften – från den som låg på fast pris per kilowattimme till en avgift som är baserad på timpris.

Även beräkningsmodellen för nätersättningen ändras till den rörliga varianten.

Elproducenter som matar in el i lokalnätet gör att vi som lokalnätägare får mindre elnätsförluster och därför också lägre elnätsförlustkostnader, framhåller Kraftringen.

Högsta priserna i Sverige

Kraftringen underhåller elnätet i både delar av Skåne och Småland.

Enligt Nils Holgersson-rapporten, som kartlagt avgifterna i alla Sveriges kommuner, hade elbolaget den dyraste elnätsavgiften i hela Sverige för ett år sedan.

Redan då försvarades det höga priset med investeringar.

– Generellt har vi en stabil och långsiktig prissättning. Under de senaste åren har vi ökat vår investeringstakt och framöver kommer vi att öka den ännu mer, sade bolagets ekonomidirektör Micke Andersson till SVT vid tillfället.

Enligt Kraftringen rider man dock inte på någon framgångsvåg med anledning av höga elpriser.

– Det är snarare så att vi påverkas negativt av de höga elpriserna, sade Micke Andersson förra vintern.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


SVERIGE: Nu höjs pensionen – för hundratusentals svenskar

2023 12 06

Från och med 1 januari 2024 så kommer cirka 155 000 svenskar få en höjd pension.

Det meddelar försäkring- och pensionsbolaget Folksam.

Företaget har beslutat att inflationssäkra pensionen.  

Cirka 65 000 kunder hos företaget med förmånsbestämd tjänstepension inom ramen för KTP 2 kommer att få sin pension höjd med 6,48 procent.

Tjänstepensionen kommer även att höjas med motsvarande procentsats för cirka 90 000 kunder där pensionen inte betalats ut än.

Dessutom kan drygt 2 600 arbetsgivare räkna med premiereduceringar på 30 procent under 2024.

”Stor skillnad”

Folksam motiverar beslutet med att man vill säkerställa att pensionerna inte ”äts upp av inflationen”.

– I dessa tider när allt fler märker av den rådande ekonomiska oron och stigande priser kan höjningen av tjänstepensionen med över sex procent göra stor skillnad.

– Dessutom kommer uppräkningen av intjänad pension och reduceringen av premierna bidra till att hålla nere pensionskostnaderna för nästan 2 600 arbetsgivare.

Det säger Katrin Röcklinger, chef Affärsområde Liv på Folksam. 

Under mitten av januari 2024 skickas utbetalningsbesked ut till Folksams kunder. Där kommer det nya pensionsbeloppet att framgå.

Större procentuell höjning 2022

Förra året genomförde Folksam en procentuell större höjning av pensionerna.

Tjänstepensionerna höjdes med 10,84 procent och premiereduceringar med 60 procent.

– Folksam är finansiellt starkt och allt överskott ska gå tillbaka till våra kunder i form av exempelvis återbäring eller sänkta premier.  Vi kan se tillbaka på ett antal år med bra avkastning på våra förvaltade pensionspengar inom dessa avtalsområden och därför genomför vi nu kraftiga sänkningar av premierna för många företag, sa Katrin Röcklinger då.

Folksams förändringar av pensionen 2024

  1. Privatpersoner, drygt 155 000 personer: 
    - Pensionstillägg och fribrev inom ramen för KTP 2 höjs med 6,48 procent vilket motsvarar inflationen det senaste året 
    - Sjukpensionstilläggen höjs med 6,48 procent inom KTP2, motsvarande siffra för KTP1 är 9,14 procent 
  2. Arbetsgivare, knappt 2 600 stycken: 
    - Premiereducering för ålderspension och familjepension med 30 procent  
    - Premiereducering för sjukpension med 95 procent (KTP2) och 80 procent (KTP1) 
    - Premiereducering för premiebefrielseförsäkringen med 90 procent (KTP2) och 15 procent (KTP1) 

Källa: Folksam

Foto: F. Arw

Text: Redaktionen