E-handelsjätte återkallar 420 000 produkter

2024 08 01

Världens största e-handelsföretag Amazon har hamnat i blåsväder.

Företaget, som har flera lager i Sverige, har haft mängder av farliga produkter på sin marknadsplats.

Totalt rör det sig om 420 000 varor, rapporterar CBS News.

En del produkter beskrivs som direkt livsfarliga.

Det handlar bland annat om felaktiga kolmonoxiddetektorer, hårtorkar utan elstötsskydd och nattkläder som bryter mot brandsäkerhetsstandarder.

Nu har den amerikanska tillsynsmyndigheten CPSC funnit att Amazon bär ansvaret för de farliga produkterna som sålts på marknadsplatsen. Totalt ska över 300 000 kunder ha utsatts för risk genom köp av varorna.

E-handelsjätten tvingas nu återkalla samtliga 420 000 produkter.

– Varorna är listade på Amazon.com och säljs av tredje part med hjälp av programmet Fulfilled by Amazon och utgör en avsevärd risk för konsumenter, framhåller CPSC i ett uttalande.

– Amazon har misslyckats med att informera allmänheten om de farliga produkterna och har inte vidtagit lämpliga åtgärder för att uppmuntra kunder att returnera eller förstöra produkterna, fortsätter myndigheten.

Olika berättelser

Amazon bestrider inte att produkterna utgör en fara för konsumenter.

Företaget hävdar dock att de gjort tillräckligt för att informera kunder om säkerhetsriskerna.

Amazon påstår att de kontaktat samtliga förstagångsköpare om ”potentiella säkerhetsproblem” och erbjudit dem ersättning för produkterna.

CPSC köper inte förklaringen.

– I stället för att återkalla produkterna, som sålts mellan 2018 och 2021, så ska Amazon ha skickat meddelanden till kunderna som tonat ner riskerna och låtit kunderna ta beslut om att förstöra varorna. Ord som återkalla och returnera ska e-handlaren ha undvikit, uppger myndigheten enligt sajten Ehandel.

Överklagar domen

I ett uttalande framhåller Amazon att de är besvikna över domen.

– Vi står bakom säkerheten för varje produkt i vår butik genom vår A-till-Z-garanti, oavsett om den säljs av Amazon eller av en av våra återförsäljare. Vi har proaktiva åtgärder på plats för att stoppa produkter som utgör säkerhetsrisker, och vi övervakar kontinuerligt listorna i vår butik. Om vi ​​upptäcker att en osäker produkt finns till försäljning så åtgärdar vi problemet omedelbart.  

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen