E-handelsjätte återkallar 420 000 produkter

2024 08 01

Världens största e-handelsföretag Amazon har hamnat i blåsväder.

Företaget, som har flera lager i Sverige, har haft mängder av farliga produkter på sin marknadsplats.

Totalt rör det sig om 420 000 varor, rapporterar CBS News.

En del produkter beskrivs som direkt livsfarliga.

Det handlar bland annat om felaktiga kolmonoxiddetektorer, hårtorkar utan elstötsskydd och nattkläder som bryter mot brandsäkerhetsstandarder.

Nu har den amerikanska tillsynsmyndigheten CPSC funnit att Amazon bär ansvaret för de farliga produkterna som sålts på marknadsplatsen. Totalt ska över 300 000 kunder ha utsatts för risk genom köp av varorna.

E-handelsjätten tvingas nu återkalla samtliga 420 000 produkter.

– Varorna är listade på Amazon.com och säljs av tredje part med hjälp av programmet Fulfilled by Amazon och utgör en avsevärd risk för konsumenter, framhåller CPSC i ett uttalande.

– Amazon har misslyckats med att informera allmänheten om de farliga produkterna och har inte vidtagit lämpliga åtgärder för att uppmuntra kunder att returnera eller förstöra produkterna, fortsätter myndigheten.

Olika berättelser

Amazon bestrider inte att produkterna utgör en fara för konsumenter.

Företaget hävdar dock att de gjort tillräckligt för att informera kunder om säkerhetsriskerna.

Amazon påstår att de kontaktat samtliga förstagångsköpare om ”potentiella säkerhetsproblem” och erbjudit dem ersättning för produkterna.

CPSC köper inte förklaringen.

– I stället för att återkalla produkterna, som sålts mellan 2018 och 2021, så ska Amazon ha skickat meddelanden till kunderna som tonat ner riskerna och låtit kunderna ta beslut om att förstöra varorna. Ord som återkalla och returnera ska e-handlaren ha undvikit, uppger myndigheten enligt sajten Ehandel.

Överklagar domen

I ett uttalande framhåller Amazon att de är besvikna över domen.

– Vi står bakom säkerheten för varje produkt i vår butik genom vår A-till-Z-garanti, oavsett om den säljs av Amazon eller av en av våra återförsäljare. Vi har proaktiva åtgärder på plats för att stoppa produkter som utgör säkerhetsrisker, och vi övervakar kontinuerligt listorna i vår butik. Om vi ​​upptäcker att en osäker produkt finns till försäljning så åtgärdar vi problemet omedelbart.  

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen