Dundersuccé för svenskt märke: ”Spöar Nike och Adidas”

2024 06 14

Det svenska kepsmärket John Hatter & Co växer så det knakar.

För ett år sedan lanserade grundaren Johan Carlström en storsatsning i USA.

Ett år senare finns kepsar från John Hatter & Co i över 1 000 amerikanska butiker.

Förra året ökade bolaget omsättningen från 12 miljoner kronor till 14 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 1,2 miljoner kronor, rapporterar Di.

Under 2024 har trenden fortsatt uppåt. Framgången i USA gör att John Hatter & Co redan passerat förra årets tillväxt med tre miljoner kronor.

– Det har varit en supersuccé. Jag fick nyligen ett mejl från JD Sports som sa att vi är det tredje bästsäljande kepsmärket hos dem, vilket betyder att vi spöar varumärken som Nike och Adidas, och det känns jävligt kul, säger grundaren Johan Carlström till tidningen.

Vidare berättar Carlström att bolagets mål är att öka omsättningen rejält under 2024.

– I år siktar vi på 40–50 miljoner i omsättning och en vinstmarginal på 30–35 procent.

Världens dyraste keps

Nyckeln bakom framgångssagan är bolagets truckerkepsar. Kepsarna med printade filmcitat och uttryck har blivit populära – både hos allmänheten och hos kändiseliten. Bland annat har prins Carl Philips synts med en truckerkeps från John Hatter & Co.

Nu vill bolaget bli ännu större. Johan Carlström berättar att man siktar på att etablera sig i Asien.

Kepssäljaren har också tagit fram världens dyraste keps. Den är tillverkade av 18 karats guld och dekorerad med 276 diamanter. Prislappen landar på en halv miljon kronor.

Johan Carlströms förhoppning är att den udda satsningen kan få stor spridning i sociala medier.

– Vi gör det alltså mer för att skapa pr-värde, inte för att tjäna massa pengar, säger han till Di.  

Fakta John Hatter & Co

- Ett svenskt varumärke som grundats av den svenska racingföraren och finansmannen John Carlström

- John Hatter & Co erbjuder ett brett utbud av hattar, inklusive snapback kepsar, trucker kepsar, fedorahattar, beanies och mycket mer

- Har snabbt blivit ett av de mest populära hattmärkena i Europa och bolagets produkter säljs över hela världen

Foto:  John Hatter & Co

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen