Dundersuccé för svenskt märke: ”Spöar Nike och Adidas”

2024 06 14

Det svenska kepsmärket John Hatter & Co växer så det knakar.

För ett år sedan lanserade grundaren Johan Carlström en storsatsning i USA.

Ett år senare finns kepsar från John Hatter & Co i över 1 000 amerikanska butiker.

Förra året ökade bolaget omsättningen från 12 miljoner kronor till 14 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 1,2 miljoner kronor, rapporterar Di.

Under 2024 har trenden fortsatt uppåt. Framgången i USA gör att John Hatter & Co redan passerat förra årets tillväxt med tre miljoner kronor.

– Det har varit en supersuccé. Jag fick nyligen ett mejl från JD Sports som sa att vi är det tredje bästsäljande kepsmärket hos dem, vilket betyder att vi spöar varumärken som Nike och Adidas, och det känns jävligt kul, säger grundaren Johan Carlström till tidningen.

Vidare berättar Carlström att bolagets mål är att öka omsättningen rejält under 2024.

– I år siktar vi på 40–50 miljoner i omsättning och en vinstmarginal på 30–35 procent.

Världens dyraste keps

Nyckeln bakom framgångssagan är bolagets truckerkepsar. Kepsarna med printade filmcitat och uttryck har blivit populära – både hos allmänheten och hos kändiseliten. Bland annat har prins Carl Philips synts med en truckerkeps från John Hatter & Co.

Nu vill bolaget bli ännu större. Johan Carlström berättar att man siktar på att etablera sig i Asien.

Kepssäljaren har också tagit fram världens dyraste keps. Den är tillverkade av 18 karats guld och dekorerad med 276 diamanter. Prislappen landar på en halv miljon kronor.

Johan Carlströms förhoppning är att den udda satsningen kan få stor spridning i sociala medier.

– Vi gör det alltså mer för att skapa pr-värde, inte för att tjäna massa pengar, säger han till Di.  

Fakta John Hatter & Co

- Ett svenskt varumärke som grundats av den svenska racingföraren och finansmannen John Carlström

- John Hatter & Co erbjuder ett brett utbud av hattar, inklusive snapback kepsar, trucker kepsar, fedorahattar, beanies och mycket mer

- Har snabbt blivit ett av de mest populära hattmärkena i Europa och bolagets produkter säljs över hela världen

Foto:  John Hatter & Co

Text: Redaktionen


31okt2025

JUST NU: Kreml rasar mot Sverige – ”har ni glömt?”

2025 10 31

Ryssland riktar direkta anklagelser mot Sverige.

Anklagelserna kommer från det ryska utrikesdepartementet.

Anledningen är uppgifterna om att Sverige har gått med på att sälja Jas Gripen till Ukraina.

– De svenska myndigheterna sponsrar öppet en terroristcell i form av Volodymyr Zelensky och deltar i mord på civila, säger det ryska utrikesministeriets talesperson Maria Zakharova vid en pressträff, rapporterar den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.

”Stöder nynazismen”

Den ryska talespersonen hänvisar till uppgifterna om att Sverige har gått med på att förse Ukraina med hundratals Jas Gripen stridsflygplan under de kommande åren.

– Svenskt näringsliv stödjer nynazismen, säger Maria Zakharova.

– Den svenska styrande eliten beslutade, väl medveten om det oundvikliga i Kievregimens kollaps, att krama ut de sista utdelningarna inför det kommande parlamentsvalet i september 2026 i detta land.

Läs också: Stor ukrainsk attack mot ockuperade Krym

Liknar vid andra världskriget

Den ryska talespersonen tog också upp att familjen Wallenberg under andra världskriget inte tvekade att dra nytta av leveranserna av strategiska produkter från det neutrala Sverige till Nazityskland.

– Har svenskarna glömt bort det här? Nej, låt oss komma ihåg det, eftersom de gör vad de gjorde för 85 år sedan, säger Maria Zakharova.

– Den nuvarande generationen Wallenbergare kommer att dra nytta av krisen i Ukraina och drömmer om att delta i den uppdelning av suveräna ryska tillgångar som blockeras av européerna.

Ryssland har i propaganda återkommande anklagat Ukraina för nazism.

 Det används för att legitimera landets krig i Ukraina. 

”Möjligt att tjäna lite extra pengar”

Talespersonen för det ryska utrikesdepartementet kritiserar också Sverige för att, genom den stora affärsöverenskommelsen om Jas Gripen med Ukraina, tjäna pengar på brott mot mänskliga rättigheter.

– Samtidigt kan man om det är möjligt också tjäna lite extra pengar, säger hon.

– Vad tycker de om sådana mänskliga rättigheter i västvärlden? Vad tycker ni om deras vård av barn och civila? De glömde allt på en sekund när de såg hundratals miljoner och miljarder som kan stoppas i fickan på det här sättet.

Läs också: Utspelet från Medvedev – Natoland kan "försvinna"

Foto: President of Russia Office resp Tom Samuelsson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


31okt2025

Samsung varnar hushåll med tv – 93 procent missar det

2025 10 31

Smart elektronik har blivit en naturlig del av många hushåll.

All uppkopplad utrustning, så som mobil, surfplatta och tv, innebär en potentiell säkerhetsrisk.

Över hälften av svenskarna har inte koll på hur de ska skydda sina personuppgifter på sin elektroniska utrustning, visar en ny undersökning från Norstat.

Flest tänker på mobilen

Mobiltelefonen är den elektronikpryl som flest tänker på när det gäller integritet och säkerhet kring personuppgifter.

Omkring 40 procent tänker på det varje vecka.

När det kommer till datorn och surfplattan är siffran 25 procent.

Men när det kommer till säkerheten för tv och smartklocka, är det väldigt få som har någon koll på riskerna.

Ingen passiv produkt 

Endast sju procent av svenskarna tänker på tv:ns säkerhetsrisker.

För smartklockan är siffran endast sex procent.

– Många har fortfarande en bild av tv:n som en passiv produkt, men dagens modeller är lika uppkopplade som mobilen, säger Samsung Sveriges produktchef Magnus Nilsson, i ett uttalande.

– Vi streamar, loggar in och delar information utan att alltid reflektera över vad det innebär. Därför behöver säkerheten i tv-apparater tas på lika stort allvar som i övriga enheter.

Läs också: Japansk biljätte i miljardförlust – kan påverka svenska bilägare

Hälften har inte koll

Över hälften av den svenska befolkningen har bristfällig kunskap om hur de ska skydda sina personuppgifter på elektroniska enheter, enligt Norstats undersökning.

51 procent uppger att de har liten kunskap och 5 procent att de inte har någon kunskap alls. 

– I en allt mer uppkopplad vardag blir behovet av ett helhetstänk kring säkerhet viktigt att ta i beaktande, framhåller Samsung Sverige.

Säkerheten kan ses som ett sammanhållet system där alla enheter samspelar. 

– Det svenska hemmet är i dag en helhet av uppkopplade produkter som kommunicerar med varandra. Därför måste säkerheten vara inbyggd på systemnivå – inte bara i mobilen, utan i allt, säger Samsungs nordiska mobilchef Anders Elmby, i ett uttalande.

– Säkerhet i dag handlar inte längre om enskilda produkter, utan om hela livsstilen. Ju mer vi kopplar ihop våra enheter, desto viktigare blir det att skyddet hänger med.

Läs också: Oväntat ”bankmeddelande” skickas ut till svenskarna

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen