Dundersuccé för svenskt märke: ”Spöar Nike och Adidas”

2024 06 14

Det svenska kepsmärket John Hatter & Co växer så det knakar.

För ett år sedan lanserade grundaren Johan Carlström en storsatsning i USA.

Ett år senare finns kepsar från John Hatter & Co i över 1 000 amerikanska butiker.

Förra året ökade bolaget omsättningen från 12 miljoner kronor till 14 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 1,2 miljoner kronor, rapporterar Di.

Under 2024 har trenden fortsatt uppåt. Framgången i USA gör att John Hatter & Co redan passerat förra årets tillväxt med tre miljoner kronor.

– Det har varit en supersuccé. Jag fick nyligen ett mejl från JD Sports som sa att vi är det tredje bästsäljande kepsmärket hos dem, vilket betyder att vi spöar varumärken som Nike och Adidas, och det känns jävligt kul, säger grundaren Johan Carlström till tidningen.

Vidare berättar Carlström att bolagets mål är att öka omsättningen rejält under 2024.

– I år siktar vi på 40–50 miljoner i omsättning och en vinstmarginal på 30–35 procent.

Världens dyraste keps

Nyckeln bakom framgångssagan är bolagets truckerkepsar. Kepsarna med printade filmcitat och uttryck har blivit populära – både hos allmänheten och hos kändiseliten. Bland annat har prins Carl Philips synts med en truckerkeps från John Hatter & Co.

Nu vill bolaget bli ännu större. Johan Carlström berättar att man siktar på att etablera sig i Asien.

Kepssäljaren har också tagit fram världens dyraste keps. Den är tillverkade av 18 karats guld och dekorerad med 276 diamanter. Prislappen landar på en halv miljon kronor.

Johan Carlströms förhoppning är att den udda satsningen kan få stor spridning i sociala medier.

– Vi gör det alltså mer för att skapa pr-värde, inte för att tjäna massa pengar, säger han till Di.  

Fakta John Hatter & Co

- Ett svenskt varumärke som grundats av den svenska racingföraren och finansmannen John Carlström

- John Hatter & Co erbjuder ett brett utbud av hattar, inklusive snapback kepsar, trucker kepsar, fedorahattar, beanies och mycket mer

- Har snabbt blivit ett av de mest populära hattmärkena i Europa och bolagets produkter säljs över hela världen

Foto:  John Hatter & Co

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Tung smäll för alla med fjärrvärme – ”det är oacceptabelt”

2024 06 13

Fjärrvärmepriserna skjuter i höjden.

Det fastslår intresse- och branschorganisationen Fastighetsägarna i dag, torsdag.

Organisationen uppger att fjärrvärmepriserna har ökat med 16 procent i genomsnitt med hänvisning till den senaste statistiken från branschorganisationen Energiföretagen Sverige. 

En tung smäll för många hushåll i Sverige. Mer än hälften av alla bostäder och lokaler i Sverige värms med fjärrvärme. Fjärrvärme är därmed den vanligaste uppvärmningsformen bland svenska hushåll.

Därför ökar priserna

Konkurrensverket har i en färsk granskning fastslagit att fjärrvärmemarknaden i stort kännetecknas av oskäliga priser på grund av bristande konkurrens.

– Fjärrvärmeföretagen möter svag konkurrens, vilket riskerar att leda till höga priser. Det går inte att utesluta att fjärrvärmemarknaden i stort kan kännetecknas av oskäliga priser, konstaterar myndigheten i granskningen.  

Rikard Silverfur, Chef för utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna, reagerar kraftfullt på prisökningarna och Konkurrensverkets slutsats.

– Detta är oacceptabelt att fjärrvärmebolagen utnyttjar sin monopolliknande ställning till att höja priset mer än vad som är skäligt. Det drabbar fjärrvärmekunderna, som varken kan påverka priset eller lätt byta till någon annan uppvärmningsform, säger han.

”Försvagar kundernas ställning ytterligare”

I dag har den statliga fjärrvärmenämnden i uppdrag att medla mellan fjärrvärmebolag och kunder när det inte är möjligt att nå en överenskommelse om pris i direkta förhandlingarna. 

Fastighetsägarna anser att systemet inte fungerar. Organisationen pekar på att kunderna endast företräds av Konsumenternas Energimarknadsbyrå som är helägt av branschorganisationen Energiföretagen.

– Många kunder upplever Fjärrvärmenämndens medling som meningslös. Besluten i nämnden är otydliga, inkonsekventa och svåra att förstå. Dessutom saknas verklig konsumentföreträdare när beslut fattas vilket försvagar kundernas ställning ytterligare, säger Rikard Silverfur.

Regeringen har agerat

Efter Konkurrensverkets granskning har regeringen inlett översyn av fjärrvärmemarknaden.

Energimarknadsinspektionen har fått i uppdrag att analysera behovet av ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden.

Enligt regeringen är syftet med utredningen att säkra en transparent prissättning, minska risken för oförutsedda prishöjningar och garantera fjärrvärmekundernas rättigheter.

– Människor ska känna sig trygga med att de inte betalar oskäliga priser för att värma sina hem. Det här är vad man kallar naturliga monopol där ett bolag har ansvar för både produktion, distribution och försäljning. Det ska inte finnas oklarheter kring prissättning på marknaden, sa energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) när hon presenterade utredningen.

Foto: S. Photography

Text: Redaktionen