Dundersuccé för svenskt märke: ”Spöar Nike och Adidas”

2024 06 14

Det svenska kepsmärket John Hatter & Co växer så det knakar.

För ett år sedan lanserade grundaren Johan Carlström en storsatsning i USA.

Ett år senare finns kepsar från John Hatter & Co i över 1 000 amerikanska butiker.

Förra året ökade bolaget omsättningen från 12 miljoner kronor till 14 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 1,2 miljoner kronor, rapporterar Di.

Under 2024 har trenden fortsatt uppåt. Framgången i USA gör att John Hatter & Co redan passerat förra årets tillväxt med tre miljoner kronor.

– Det har varit en supersuccé. Jag fick nyligen ett mejl från JD Sports som sa att vi är det tredje bästsäljande kepsmärket hos dem, vilket betyder att vi spöar varumärken som Nike och Adidas, och det känns jävligt kul, säger grundaren Johan Carlström till tidningen.

Vidare berättar Carlström att bolagets mål är att öka omsättningen rejält under 2024.

– I år siktar vi på 40–50 miljoner i omsättning och en vinstmarginal på 30–35 procent.

Världens dyraste keps

Nyckeln bakom framgångssagan är bolagets truckerkepsar. Kepsarna med printade filmcitat och uttryck har blivit populära – både hos allmänheten och hos kändiseliten. Bland annat har prins Carl Philips synts med en truckerkeps från John Hatter & Co.

Nu vill bolaget bli ännu större. Johan Carlström berättar att man siktar på att etablera sig i Asien.

Kepssäljaren har också tagit fram världens dyraste keps. Den är tillverkade av 18 karats guld och dekorerad med 276 diamanter. Prislappen landar på en halv miljon kronor.

Johan Carlströms förhoppning är att den udda satsningen kan få stor spridning i sociala medier.

– Vi gör det alltså mer för att skapa pr-värde, inte för att tjäna massa pengar, säger han till Di.  

Fakta John Hatter & Co

- Ett svenskt varumärke som grundats av den svenska racingföraren och finansmannen John Carlström

- John Hatter & Co erbjuder ett brett utbud av hattar, inklusive snapback kepsar, trucker kepsar, fedorahattar, beanies och mycket mer

- Har snabbt blivit ett av de mest populära hattmärkena i Europa och bolagets produkter säljs över hela världen

Foto:  John Hatter & Co

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen