Dundersmäll: krisbesked för Elgiganten

2024 02 02

Elektronikkedjan Elgiganten befinner sig i ett mycket ansträngt läge.

Mellan 2020 och 2021 stod hemelektronik- och vitvarubranschen för en sällan skådad succé – försäljningen ökade som aldrig förr.

Sedan tog det tvärstopp.

Efter invasionen av Ukraina, räntesmällar och en situation där kunder mer eller mindre lagt sin konsumtion på is har branschen fallit pladask.

Värst går det för Elgiganten – som tappat hisnande 608 miljoner kronor i försäljning sedan senast tillgängliga bokslut.

Det rapporterar Göteborgs-Posten med hänvisning till en genomgång i branschtidningen Market.

Stänger jättebutik: "Meddelat personalen"

Elgigantens smäll är hittills den största bland de stora elektronikkedjorna.

Genomgången släpps dessutom kort efter att bolaget gett besked om att en stor butik i Nordstan, Göteborg, stänger igen för gott. 

Butiken, som invigdes 2009 och är fördelad på två plan och 2 200 kvadratmeter, är helt enkelt inte lönsam.

Vad som händer med de anställda är inte klart.

– Bakgrunden till beslutet är ett förändrat kundmönster och lönsamhet efter pandemin. Vi har precis meddelat vår personal, och vår huvudprioritet är att skapa den bästa lösningen för dem, säger Niclas Ericsson, vd på Elgiganten, till GP.

"Extrem press"

Redan i somras flaggade Niclas Eriksson för att det skulle bli en tuff höst för Elgiganten såväl som för hela branschen.

När bolaget presenterade sitt rörelseresultat i juni 2023 hade det minskat med 49 procent jämfört med föregående år.

– Hela marknaden har sett en drastisk förändring i privatkonsumtion under de senaste fem månaderna, sade Niclas Ericsson till Dagens industri vid tillfället.

– Handeln i Sverige är under extrem press.

"Ledande i Sverige"

Elgiganten beskriver sig själv som “Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror samt kök”.

Enligt företagets hemsida har kedjan omkring 3 600 anställda fördelat på 170 butiker och varuhus runtom i hela landet.

I den siffran ingår även Elgiganten Phone House, som ofta hittas i stadskärnor och köpcentrum.

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen