Dundersmäll för Postnords konkurrent
2024 03 15
För drygt två år sedan lanserade budbolagen Budbee och Instabox en storsatsning.
Bolagen blev ett och samma företag – Instabee.
Tillsammans skulle bolagen ta kampen mot de stora fraktbolagen och locka kunder att beställa varor via deras bud och paketboxar.
– Vi är utmanare och ska utmana de stora postbolagen, framhöll Alexis Priftis, vd för Instabee, efter sammanslagningen.
Dundersmäll bekräftad
Att utmana postjättarna, till exempel Postnord, har dock visat sig vara svårare än väntat för det nya bolaget.
År 2022 rapporterade Instabee en rörelseförlust på 973 miljoner kronor.
Ett år senare konstateras ytterligare en dundersmäll för budbolaget. Förlusten minskade förvisso under 2023, men uppgick trots det till 464 miljoner konor, rapporterar Di med hänvisning till delägaren Creades årsredovisning.
I rapporten uppger Creades att 2023 varit ett ”utmanande år för Instabee”.
Delägaren är dock hoppfull om att budbolaget kommer notera en uppgång under 2024 och nå positivt kassaflöde och lönsamhet.
– Här hänvisas till en möjlighet till lättnad i Norden, medan verksamheten i övriga Europa kommer att vara fortsatt utmanande, rapporterar Di.
Vill inte kommentera
Instabee har inte kommenterat den nya förlusten.
På sin hemsida uppger företaget att man är på väg att bli ”den mest beundrade europeiska e-handelsaktören”.
– Sedan starten har Instabee fokuserat på konsumentcentrerade och hållbara lösningar och erbjuder leveranser till lådor och hem med hjälp av muskelkraft, el, förnybar diesel och biobränslen. Genom skräddarsydda tekniska lösningar kan Instabee garantera optimal fyllnadsgrad och routing, vilket minimerar eventuella onödiga transporter, framhåller budbolaget.
Instabee finns i dag i Norden, Tyskland och Nederländerna.
Fakta Instabee
- Instabee grundades 2022 efter en sammanslagning av fraktbolagen Budbee och Instabox.
- Instabee finns i sex länder, med tre konsumentinriktade varumärken: Budbee, Instabox och Porterbuddy, som betjänar tusentals onlinehandlare, inklusive ASOS, Zalando, Inditex och H&M.
Källa: Instabee
Foto: C. Schwarz
Text: Redaktionen