Donald Trump vänder sig till hela världen: “Det är pinsamt”

2025 05 12

USA:s president Donald Trump lovade igår kväll att utfärda en order som skulle vara “en av de viktigaste och mest betydande som jag någonsin utfärdat”.

Det spekulerades om nyheten skulle handla om tullförhandlingarna med Kina, vapenvilan mellan Indien och Pakistan eller det planerade mötet mellan Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj och den ryska diktatorn Vladimir Putin.

Det blev ingetdera.

När Trump under natten till måndagen offentliggör sin nyhet gör han det genom att vända sig till hela världen, trots att det i första hand rör  sig om en inrikesnyhet.

– I många år har världen undrat varför receptbelagda läkemedel och i USA varit så mycket dyrare än i någon annan nation, ibland fem till tio gånger dyrare än samma läkemedel, tillverkat i exakt samma laboratorium eller anläggning, av samma företag??? framhåller presidenten på Truth Social.

"Pinsamt"

Ordern handlar med andra ord om en kraftig prissänkning på medicin i USA.

– Det var alltid svårt att förklara och väldigt pinsamt eftersom det i själva verket inte fanns något korrekt eller rättmätigt svar, fortsätter Trump.

– Jag är glad att kunna meddela att jag imorgon bitti, i Vita huset klockan 09.00, kommer att underteckna en av de mest betydelsefulla exekutiva order i vårt lands historia. Priserna på receptbelagda läkemedel kommer att SÄNKAS nästan omedelbart med 30 till 80 procent. 

"Kommer stiga i hela världen"

Trump fortsätter i sitt långa inlägg att vända sig till resten av världen.

– De (priserna, red. anm.) kommer att stiga över hela världen för att jämnas ut och, för första gången på många år, skapa RÄTTVISA I USA! 

Presidenten förklarar vidare att han kommer att driva en politik där USA betalar samma pris som den nation som betalar det lägsta pris någon annanstans i världen.

– Vårt land kommer äntligen att behandlas rättvist, och våra medborgares sjukvårdskostnader kommer att minska med siffror som aldrig ens kunnat föreställas tidigare. 

Donald Trump menar att USA kommer att spara biljoner dollar på förändringen.

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


Biltemas besked – ska bygga nytt stort varuhus

2025 08 14

Biltema fortsätter att expandera.

På torsdagen ger kedjan besked om att de kommer att öppna ännu ett nytt varuhus.

Det nya varuhuset kommer att vara 7 200 kvadratmeter stort och etableras på Åland.

Det framhåller Biltema i ett pressmeddelande.

Bygger nytt

Biltema Real Estate Sweden AB har förvärvat samtliga aktier i Handelsplats Syd Ab och blir därigenom ägare till en tomt på 15 000 kvadratmeter inom affärsområdet Dalbo Retail Park på Åland. 

Förvärvet markerar starten på etableringen av ett Biltema-varuhus på Åland.

Öppnar 2027

På tomten planeras ett Biltema-varuhus på cirka 7 200 kvadratmeter.

Tillsammans med aktören på den angränsande östra tomten planeras cirka 300 nya parkeringsplatser.

Biltema Café är en "självklar del av varuhuset", med runt 200 sittplatser och "klassiker som Biltemakörv och köttbullar, allt till riktigt låga priser".

Projekteringen har dragit igång och målsättningen är att öppna varuhuset sommaren 2027.

Kedjan ämnar anlita lokala arkitekter och underleverantörer, och mellan 30 och 40 personer kommer att anställas när varuhuset står färdigbyggt.

“Stark identitet”

Adelina Voci, Head of Retail Nordic hos Biltema, kommenterar beskedet.

– Åland har en stark lokal identitet och ett engagerat näringsliv, säger Voci.

– Vi ser fram emot att bli en del av det och hoppas kunna skapa både arbetstillfällen och långsiktigt värde för det åländska samhället.

Har flest

Norge är det land med flest Biltema-varuhus.

De har 68 varuhus runt om i landet, jämfört med Sveriges 62, Danmarks 19 och Finlands 17.

Det första varuhuset öppnade upp dörrarna redan år 1983, och Biltema har sedan dess expanderat med ytterligare 67 butiker.

I de norska varuhusen arbetar idag cirka 1700 anställda.

Biltema Norges huvudkontor är beläget i samma byggnad som varuhuset i Jessheim, en bit utanför Oslo.

År 2002 öppnade det första Biltemavaruhuset i Danmark och i landet arbetar 600 anställda.

Finland fick sitt första Biltemavaruhus år 1985 och där arbetar 337 anställda.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Flygbolag gör miljardvinster – utan att flyga

2025 08 14

Flera amerikanska flygjättar gör miljardvinster utan att behöva sälja biljetter.

Förra året redovisade USA:s fyra ledande flygbolag ett rörelseresultat på 14 miljarder dollar.

Men när det gällde att flyga passagerare gick alla bolagen med förlust.

Intäkterna kom istället från annat håll.

– Flygbolagen får intäkter från andra källor som exempelvis frakttjänster, men det som håller dem uppe är en omfattande lojalitetsverksamhet som binder samman konsumenter, flygbolag och kreditkortsutgivare, rapporterar The Economist.

Miljardvinster

Ett av de största flygbolagen i USA, Delta Air Lines, redovisade ett rörelseresultat på 2,1 miljarder för årets andra kvartal.

Begravd i de finansiella rapporterna hittar men en siffra som avslöjar hur bolaget kan gå med vinst, trots att flygverksamheten är en förlustaffär.

– Under årets andra kvartal skrev kreditkortsjätten American Express ut en check till Delta Air Lines på ungefär 2,1 miljarder dollar, vilket motsvarar flygbolagets totala rörelseresultat, uppger tidningen.

Lojalitetsprogram

Mönstret gäller inte bara Delta Air Lines.

USA:s största flygbolag, American Airlines, fick under samma period en utbetalning på 1,4 miljarder dollar av banken Citigroup.  

En annan bank, JPMorgan Chase, betalade ut runt 800 miljoner dollar till United Air Lines.

– Modellen är enkel. Flygbolagen säljer mil till kortutgivaren. Konsumenten tjänar mil genom att spendera och dessa mil kan lösas in mot resor, framhåller tidningen.

– Båda parterna gynnas. Banker och andra finansiella företag får lojala kunder, resenärer njuter av flygresor och förmåner och flygbolag säkrar en stadig ström av vinster.

Fördubblar intäkterna

Under de senaste åtta åren har både Delta Air Lines och American Air Lines mer än fördubblat intäkterna från kortutgivare.

Många flygbolag tilldelar nu lojalitetsstatus baserat på hur mycket kunderna spenderar med sina kreditkort, snarare än hur ofta de flyger.

– Idag kan en kund nå American Airlines högsta lojalitetsnivå utan att någonsin ha klivit på ett flygplan, uppger tidningen.

Foto: VOO-QQQ

Text: Redaktionen