Dollarstore-kunder kan vinna elbil

2024 09 24

Dollarstores kunder har möjlighet att vinna en elbil värd över en halv miljon kronor.

Elbilsmarknaden är fortsatt sval och branschen inväntar räntesänkningar i hopp om att få fart på saker igen.

Bättre går det för lågpriskedjan Dollarstore, som nu firar 25 år.

Kedjan firar med en tävling där vinnaren får en elbil värd 640 000 kronor.

Funnits i 25 år

Dollarstore har aviserat att de tänker öppna flera nya butiker framöver.

Samtidigt firar de 25 år i branschen, och det genom att anordna en tävling.

Vinnaren kammar hem en Kia modell EV6, och 100 personer kommer att vinna varsin elsparkcykel.

Det framhåller kedjan i ett pressmeddelande.

Så gör man

Tävlingen finns att delta vid i samtliga Dollarstore-butiker runt om i landet.

– För att fira sin 25-årsdag anordnar man en tävling för alla kunder, vilken kommer att pågå från 23 september – 24 december 2024. Förstapriset är en elbil från Kia, modell EV6. Utöver det kommer ytterligare 100 deltagare vinna en elsparcykel, förklarar kedjan.

Så här lyder instruktionerna:

- Handla för valfritt belopp i en av Dollarstores butiker.  

- Scanna en QR-kod, där du fyller i dina kontaktuppgifter och kvittonummer i ett formulär.  

- Skriv en motivering till varför just du ska vinna.  

Marknaden fortsatt svag

I en ny rapport från branschorganisationen Mobility Sweden framgår att elbilsmarknaden, precis som bilmarknaden i största allmänhet, är fortsatt svag.

– I augusti minskade antalet elbilar med 31 procent och hittills i år har de backat med 21 procent. Det är företagskunderna som fortsatt håller uppe marknaden för elbilar med 7 av 10 registreringar i augusti, förklarar Mobility Sweden

“Regeringens budget avgörande”

Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden, menar att utvecklingen på marknaden gör det svårt för klimatmålen.

– Nedgången för samtliga fordonsslag har negativ påverkan på flottans förnyelse och gör det svårare att nå klimatmålen. Regeringens budget blir avgörande för att vända trenden, säger hon i samband med ett pressmeddelande från branschorganisationen.

Foto: Dollarstore resp Hyundai Motor Group

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen