Dödad av vithaj – klassas som provocerad attack

2023 04 26

35-åringen var chanslös när hajen gick till attack. Men hajens dödliga angrepp klassas nu officiellt som en framprovocerad incident.

Det överraskande beskedet kommer från Internationella Hajattackarkivet.

Överlevde Afghanistankriget

Britten Simon Nellist, 35 år, är en mycket erfaren militär som bland annat tjänstgjort två gånger i Afghanistan.

Det bidrog till att dödsfallet blev en svår chock för familjen och fick stor uppmärksamhet när det skedde i fjol.

– Hans mamma undrade hur han kunde återvända oskadd från krigsfronten i Afghanistan och sen åka till Australien, ta en simtur och bli dödad, säger släktingar till Daily Mail.

Skräckslagna på stranden

Han var gevärsskytt vid brittiska Royal Air Force och hade beslutat sig för att slå sig ned i Australien tillsammans med sin flickvän. Men simturen blev hans sista stund i livet.

– Skräckslagna strandflanörer såg hur han dödades av hajen bara 150 meter ut från stranden, uppger tidningen.

– Hajen ”exploderade upp” vid ytan innan den drog med sig mannen ut i havet, enligt vittnen.

Hajen provocerad

Nu står det klart att det tragiska dödsfallet klassas som en framprovocerad incident.

Det uppger Internationella Hajattackarkivet i Florida som dokumenterar alla hajattacker över hela världen och klassificerar dem baserat på alla omständigheter.

– Simon Nellist gjorde visserligen inget medvetet för att provocera fram attacken, framhåller Gavin Naylor vid Hajforskningsavdelningen till Shark Bytes.

Men det finns andra tydliga skäl till varför attacken bedöms vara framprovocerad.

– Han simmade i ett område där folk var ute och fiskade.

Inte normalt

– Fiske är en aktivitet som drar till sig hajar. Därför klassificeras det som framprovocerat, klargör Hajarkivet.

Fiske leder enligt arkivet till att hajar inte beter sig normalt.

– Faktorer som drar till sig hajar – fiske, läten, dykning efter musslor eller andra beteenden som stressar eller stimulerar hajarna – skapar icke-typiska beteenden, förklarar Gavin Naylor.

Delfiner eller sälar

Hajforskare inom bevarande av marina miljöer menar att hajar inte ser människor som något de äter.

Men allvarliga incidenter kopplas ofta till händelser där hajen egentligen är ute efter att fånga mat i form av djur som är ungefär lika stora som människor, rapporterar tidningen.

Delfiner och sälar är två exempel.

– Hajar är faktiskt ganska försiktiga när det gäller att ge sig efter nya sorters villebråd, säger marinekolog Robert Harcourt vid Macquarie University i Sydney, Australien.

Foto: G. Schömbs

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen