DN riktar skarp kritik mot Expressen

2022 02 15

Expressen beter sig både ohyfsat och oprofessionellt skriver Dagens Nyheters ledarredaktion.

Bakgrunden till DN:s kritik är dels att Expressen frågade Annie Lööf efter TV4-debatten nyligen om hon var gravid, dels Expressens försvar i efterhand, framhåller DN i kväll.

Frågan om graviditet

Annie Lööf röt ifrån gällande att en journalist frågade om hon var gravid. Partiledaren har tidigare trauman kring sitt första barns födelse och efter Expressenjournalistens fråga kände Annie Lööf sig tvingad att förklara att hon nyligen genomgått ytterligare en operation och att hon inte längre kan få fler barn, rapporterar DN.

Frågan ställdes som ett SMS till Annie Lööfs medarbetare uppger Sveriges Radio.

Varför frågan ställdes

Karin Olsson, kulturchef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen, förklarar till SVT varför frågan ställdes.

– Under partiledardebatten så började det att spridas uppgifter, påståenden och rykten i sociala medier om att Annie Lööf kunde vara gravid. Då funderade vår reporter att om det här stämmer kommer Annie Lööf inte kunna vara närvarande under valrörelsen, något som skulle vara en nyhet med stort allmänintresse.

DN:s ledarskribent kritiserar

DN:s ledarskribent kritiserar nu Expressen och frågan som ställdes till Centerpartiets partiledare.

– Vi har i Sverige haft en medieetik som låter politikers privatliv vara just privat. Det är ledsamt om Expressen nu bestämt sig för att kvinnliga politiker inte längre ska få ha det området i fred. När jag söker på Twitter hittar jag dessutom bara tre tweets från partiledardebatten som tar upp det här och som spekulerar kring att Lööf skulle se gravid ut. På grund av lösa tankar från tre twittrare tycker Expressen alltså ändå att det är rimligt att frångå dessa principer.

Baserades på tre tweets

Under partiledardebatten twittrades det om Annie Lööf. Vilket var bakgrunden till tankarna om att ställa frågan till partiledaren.  

– Jag har inte gjort själva reporterarbetet, men det var reflektioner bland annat utifrån sociala medier som gjorde att tanken kom upp. Det var ingen självklar fråga att ställa, för naturligtvis är det här en väldigt känslig fråga som normal sett är off-limit, förklarar Karin Olsson.

Pressades av Expressens fråga

DN:s ledarskribent anser att Expressen gått för långt på flera punkter.

– Efter Lööfs markering på Instagram kom artiklar i både Aftonbladet och Expressen. Aftonbladet fokuserade på att C-ledaren rasade mot integritetsintrånget. Expressen å sin sida valde att i stället beskriva det som att Annie Lööf gått ut och öppenhjärtigt berättat om sina operationer och att hon inte kan få fler barn. En berättelse som hon alltså pressades att gå ut med av Expressens okänsliga fråga, anser DN:s ledarskribent.

Ohyfsat och oprofessionellt

– Att Lööf rasat mot att få en så okänslig fråga hävdar Expressen mest handlar om en pr-strategi för att få mer uppmärksamhet. Det är inte bara ohyfsat utan också obegripligt oprofessionellt, fortsätter DN.

Ska inte ställa sådana frågor

– Att man inte ska fråga kvinnor om de är gravida tillhör grundläggande hyfs. Att man inte ska ställa sådana frågor till någon som man vet har traumatiska erfarenheter kring graviditeter och förlossningar kan tyckas ännu mer självklart, betonar DN.

Foto: Centerpartiet

Text: Redaktionen


Här är flaskan som allt fler vill ha på Systembolaget

2024 12 22

En dryck har blivit allt mer populär och är också en favorit att köpa till julbordet.

Julen närmar sig och många svenskar har nu fullt upp med att inhandla mat, dryck och julklappar.

En dryck ser ut att vara extra populär i år, rapporterar SR, som hänvisar till statistik från Sveriges bryggerier.

”Stor skillnad på kvaliteten”

Allt fler kunder på Systembolaget frågar efter alkoholfri öl.

– Över åren så märks det tydligt att det har blivit mer och mer populärt, säger Åsa Flodin, som jobbar på Systembolaget i Östersund, till radiokanalen.

Den alkoholfria ölen väcker ett allt större intresse i takt med att urvalet blir bättre, menar hon.

Förr var den alkoholfria ölen ganska tråkig, men idag finns det desto fler goda alternativ att välja mellan.

– Jag har jobbat väldigt länge i det här företaget, och jag ser att det är stor skillnad på kvaliteten på dryckerna som vi säljer nuförtiden. De var ganska utslätade och lite småtråkiga för 15-20 år sedan, säger hon till radiokanalen.

Snabbast växande segmentet

Den alkoholfria ölen har alltså kommit starkt på senare år, och 2024 verkar den vara mer populär än någonsin.

Det gäller inte bara på julen.

I somras såldes det mer alkoholfri öl än någonsin i dagligvaruhandeln, enligt en undersökning från Carlsberg Sverige.

– Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare, har Carlsberg Sveriges VD Peter Hammarstedt tidigare sagt i ett uttalande.

Siffror från Sveriges Bryggerier bekräftar också att det handlar om en långsiktig trend. Under de senaste 10 åren har försäljningen av alkoholfri öl gått upp med mer än 750 procent.

Så brygger man alkoholfri öl

Enligt Carlsberg finns det två sätt att brygga alkoholfri öl: Antingen brygger man ölet som vanligt och tar sedan bort alkoholen med en så kallad vakuumdestillering. Eller så brygger man ölet alkoholfritt från början med en metod som kallas ”stopp-fermentering”, som innebär att man kyler ner vörten när den jäst till 0,5 procent, och jästen tas bort från ölet.

Öl får innehålla max 0,5 procent för att klassas som alkoholfritt.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Butikskedja vill öppna 400 butiker – för att utmana Coop och Ica

2024 12 21

Butikskedjan 24sju har som mål att nå upp till 500 obemannade butiker.

Under en längre tid har klagomål framförts gällande Sveriges “monopolliknande” livsmedelssituation.

Coop, Ica och Axfood har enorma marknadsandelar och det uppmärksammades inte minst i samband med inflationen som varit ett stort problem på senare år.

Nu vill butikskedjan 24sju ge sig in i matchen, rapporterar Dagens Nyheter.

Vill nå 500

I dagsläget har 24sju 100 obemannade butiker runt om i landet.

Målsättningen är dock betydligt högre än så - inom fem år ska man nå upp till 500 butiker.

Profilen Joakim Assarsson förklarar att 24sju i mångt och mycket grundas på digitala lösningar.

– Det senaste som vi lagt till finns i några butiker i Göteborg. Där använder vi AI vid ingången för att analysera dem som kommer in i butiken, säger han till DN.

Runt om i landet

I dagsläget har 24sju 100 butiker runt om i landet.

Bland annat finns de obemannade butikerna i Värnamo, Norrköping, Göteborg, Nyköping, Katrineholm, Malmö, Mora och Östersund.

Assarsson framhåller att butikskedjan ska vara enkel och smidig framförallt.

– Det ska vara så smidigt som möjligt för butiksdriften och för konsumenterna.

Enda du behöver

Smidigheten upprepas via 24sjus hemsida - där man understryker att det inte behövs mycket för att göra sina inköp via de obemannade butikerna.

– 24 SJU Snabbköp är matbutiken som alltid finns där för dig. Obemannad Matbutik med stort utbud och superlätt att handla i. Det enda du behöver är BankID och bankkort eller Swish.

Har riktat kritik

Utöver missnöjet hos gemene man har även Konkurrensverket varit kritisk mot den rådande situationen i livsmedelsbranschen - detta då den bristande konkurrensen kan leda till högre priser för konsumenterna.

– I genomlysningen av livsmedelsbranschen konstaterar Konkurrensverket att det i flera avseenden finns bristande konkurrens i livsmedelskedjan, framhåller myndigheten.

– För konsumenterna innebär den bristande konkurrensen att de betalar mer för många livsmedel än vad de skulle behöva göra.

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen