DIKTATORN: Ryssland utsatt för terrorattack

2022 10 09

Vladimir Putin anklagar nu Ukraina för att ha utfört en terrorattack mot Ryssland.

Bakgrunden är explosionen som förstörde delar av bron till Krimhalvön – som tillhör Ukraina men som Ryssland olagligen har invaderat som en del av sitt anfallskrig mot grannlandet.

Kritisk infrastruktur

– Det råder inga tvivel om att detta är ett terrordåd, säger Rysslands diktator vid samtal med chefen för Rysslands Undersökningskommitté Alexander Bastrykin.

Putin anklagar Ukrainas underrättelsestyrkor för att ha riktat in sig på att förstöra kritisk infrastruktur i Ryssland, uppger BBC News.

Gynnas av explosionen

Ryska myndigheter framför att tre personer dödades vid explosionen på bron.

– Offren befann sig i en bil som var nära den lastbil som exploderade, rapporterar BBC News.

Trots att Putin är ansvarig för det krig som lett till tiotusentals människors död i Ukraina, omfattande tortyr, massvåldtäkter och brott mot mänskligheten anser han ändå att det är Ukraina som är ansvarigt för terror.

– De som ligger bakom och de som gynnas [av broexplosionen] är Ukrainas säkerhetstjänst, säger Putin.

Försvårar för Ryssland

Enligt chefen för Rysslands Undersökningskommitté ligger även vissa ryska medborgare bakom broexplosionen liksom några utländska makter som bistått gärningsmännen i förberedelserna till attacken.

Bron binder samman Krimhalvön med Ryssland och attacken försvårar nu för Ryssland att transportera förnödenheter till Krim som ryssarna invaderade redan 2014.

Körts genom Bulgarien

Via bron har Ryssland fört in en mängd utrustning inte bara till sina styrkor i Krim utan även till ryska trupper i flera ockuperade regioner i södra Ukraina.

Enligt ryska myndigheter har lastbilen, som ryssarna bedömer transporterade sprängämnena som orsakade explosionen, körts genom Bulgarien, Georgien, Armenien, Nordossetien och Krasnodarregionen.

Bilden av Putin

Ukraina har inte medgivit att de låg bakom dådet som emellertid skapar både glädje och oro i Ukraina.

– Bron är inte förstörd utan skadad. Däremot är bilden av Putin förstörd och det är det allra viktigaste, säger Oleksiy Goncharenko som är parlamentsledamot i Ukraina.

Många ukrainare ser broexplosionen som ett mycket positivt tecken som går i linje med den senaste tidens framgångar.

Kreditkort med broexplosionen

Landets näst största bank har till och med givit ut ett nytt kreditkort med en bild på den kollapsade bron.

Samtidigt finns en ökande oro för vad Rysslands diktator kan komma att ta till för nya åtgärder för att svara på broexplosionen. Invånare i staden Zaporizhzhia är rädda för att ryssarna ska svara med nya attacker mot staden.

– Folk misstänker att de straffas av Ryssland i samband med att Moskva reagerar på den senaste tidens motgångar, rapporterar BBC News.

– De fruktar för vad som kan komma att ske de kommande dagarna.

Foto: Office President President of Russia

Text: Redaktionen


SWEDBANK: Hela Sverige kommer förändras – pekar ut datum

2024 04 19

Swedbank förutspår stora förändringar för hela Sverige jämfört med andra EU-länder.

Markera den 7 maj i kalendern.

Det datumet innebär startskottet för en rad förändringar för den svenska ekonomin.

– Utsikterna för hushållen börjar ljusna, säger Swedbanks chefsekonom Mattias Persson.

Stannar inte vid sänkningar

Det är nämligen i maj som Swedbank förväntar sig att Riksbanken kommer att inleda en serie räntesänkningar.

– Vi räknar med att styrräntan sänks med 25 punkter i maj, till 3,75 procent, vilket följs av ytterligare tre sänkningar i år. Riksbanken fortsätter att sänka räntan även under 2025, ned till två procent, säger Mattias Persson i en kommentar till bankens senaste konjunkturrapport.

Men det stannar inte där.

Enligt Swedbank är den nyligen framlagda vårändringsbudgeten ett första steg mot en mer expansiv finanspolitik.

"Sverige tar revansch"

Banken kallar det för en “revansch” för svensk ekonomi där nästa år blir särskilt expansivt med 50 miljarder kronor i ofinansierade åtgärder.

Successivt kommer Sverige att växla upp – snabbare än majoriteten av Europas övriga länder.

– Återhämtningen är i sikte för svensk ekonomi och när den ekonomiska politiken svänger om, med en penningpolitik som blir mindre åtstramande och en finanspolitik som blir expansiv, tar tillväxten i Sverige ordentlig fart och placerar sig i topp i Europa, säger Mattias Persson. 

– Detta talar också för att den svenska kronan ska stärkas.

Inkomsterna blir större

Swedbank understryker att en mindre åtstramande penningpolitik kommer ge en “välbehövlig injektion” till hela Sveriges ekonomi.

– Efter två år av fallande inkomster stiger de reala disponibla inkomsterna i år och ännu mer nästa år, säger Mattias Persson och tillägger:

– Konsumtionen förblir dämpad ett tag till då arbetsmarknaden försvagas under året, men börjar stiga efter sommaren för att sedan ta ett rejält steg upp och växa med hela 3,4 procent 2025, säger Mattias Persson.

Stabiliserad bostadsmarknad

Förutom fallande inflation, högre reala inkomster för hushållen och en allmän revansch för svensk ekonomi syns även en framtida prisuppgång för bostadspriserna, som mer eller mindre legat still i ett år och befunnit sig på en nivå tio procent lägre än toppen under våren 2022.

Nu har läget stabiliserats. Högre priser är att vänta.

– Kursändringen från Riksbanken ger skjuts åt bostadsmarknaden. Tillsammans med förbättrad köpkraft hos hushållen talar det för en ökad efterfrågan på bostäder och en försiktig prisuppgång på 2–3 procent i år och cirka 5 procent nästa år, säger Mattias Persson.  

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bilförbud införs i Sverige – blir först i världen

2024 04 18

Från och med den 31 december 2024 stoppas bensin- och dieselbilar från att köra på gatorna i Stockholms innerstad.

Det bekräftar det rödgröna styret i huvudstaden i dag, torsdag, efter att ett förbud fått grönt ljus av EU-kommissionen.

I början av året inledde kommissionen en granskning för att säkerställa att förbudet inte bryter mot den fria rörligheten i EU. Nu står det klart att kommissionen inte har några invändningar.  

Stockholm blir därmed först i världen med att införa en så kallad miljözon klass 3 i city, som innebär att både bensin- och dieselbilar förbjuds i delar av innerstaden.  

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Lars Strömgren är nöjd med att EU-kommissionen ställer sig bakom förbudet.

– Runt om i hela Europa brottas politiker med avgaser och dålig luft som särskilt skadar barn och äldre. EU-kommissionens ställningstagande är ett styrkebesked för alla som kämpar för friskare städer, säger han.

Mer att vänta

Införandet av en miljözon 3 i Stockholm är ett gemensamt förslag från stadens rödgröna styre – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Enligt partierna är syftet med förbudet att förbättra luftkvalitén i huvudstaden.

Stockholms nya miljözon kommer att omfatta 20 kvarter som täcker cirka 180 000 kvadratmeter.

Det rödgröna styret är dock inte nöjda. De planerar att  expandera miljözonen i ett nästa steg. Ett sådant beslut väntas under första halvåret av 2025.

– Vi ser att omställningen till en utsläppsfri innerstad behöver göras stegvis. Miljözon klass 3 är ett viktigt kliv på vägen mot ett Stockholm med renare luft och trevligare gator, säger Lars Strömgren.

SD-kritik

Sverigedemokraterna riktar stark kritik mot den nya miljözonen.

– Det rödgröna styret har enats om en bilfientlig politik. Man inför dieselbilsförbud, tar bort parkeringsplatser i city, och satsar ingenting på ökad framkomlighet för bilvägar. Det är ett hårt slag mot barnfamiljer, säger partiets gruppledare i Stockholms stad, Gabriel Kroon, till Di.  

Foto: E. Chystiakov

Text: Redaktionen