“Det som inträffat är inte okej” – bild från Coopbutik får kunder att fasa
2025 11 13
En bild som tagits i en av Coops butiker har väckt starka reaktioner på sociala medier.
Det var en privatperson som tog bilden och som sedan lade ut den på Linkedin.
På bilden syns hur en person fyller på butikshyllan med nya förpackade wraps – samtidigt som flera av dem ligger slängda direkt på golvet.
– En minut efter att jag själv tagit en wrap från hyllan kommer tydligen en ny leverans. Därför slängs alla "gamla" rakt ner på golvet. Om jag nu får köpa en likadan wrap (med samma utgångsdatum) en minut tidigare, är det då verkligen omöjligt att göra något vettigare än detta? skriver personen som lagt upp bilden.
"Blir så provocerad"
Reaktionerna har haglat in. Många frågar sig folk hur livsmedelshanteringen på Coop generellt egentligen fungerar och om kedjan följer reglerna om att mat som slängs ska separeras från förpackningen.
– Jag blir så provocerad när jag ser detta. Lägg dom i en låda 40 % rabatt så folk kan välja, skriver en person i kommentarerna.
– Otroligt. Är det detta ni menar med “Coop ska vara den goda kraften där mat, hälsa och hållbarhet går hand i hand”? frågar sig en annan.
"Inte okej"
Coop Sverige har svarat på kritiken. Enligt matkedjan tar man incidenten på “största allvar”.
– Det som inträffat är inte okej, något vi även bett om ursäkt för på Linkedin till personen och de som reagerat och uppmärksammat oss på detta. Att förpackade wraps slängs på golvet i samband med rensning och datumkontroll är inte acceptabelt, framhåller Marcus Björling, pressekreterare på Coop Sverige, för Dagligvarunytt, som också uppmärksammat händelsen.
LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”
"Ser mycket allvarligt på det"
Coop understryker också att ärendet kommer att följas upp noggrant. Något liknande ska inte ske framöver.
Det framhålls också att Coop varsamt hanterar och källsorterar varor enligt gällande regelverk. Enligt Coop har man varit i kontakt med den berörda leverantören, som man menar bär ansvaret för incidenten.
– Hanteringen i detta fall har skötts av en extern leverantör och inte av Coops egen personal. Vi ser dock mycket allvarligt på det som hänt, uppger Marcus Björling.
LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla
Arkivfoto: Coop Sverige
Text: Redaktionen


