Det köper svenskarna mer av – trots de höga priserna

2023 04 01

Det går bra i godisbranschen trots de höga priserna på livsmedel.

Inflationen i Sverige har varit mycket hög under det senaste året, någonting som satt press på hushållen.

Många gör förändringar i sin konsumtion och väljer bort vissa varor på grund av de höga priserna.

Godisbranschen har dock stått sig stark, och försäljningen av godis har till och med ökat under årets första månader, rapporterar SR.

– Jag har en jättebra efterfrågan på produkterna och skulle nog kunna producera 20-30 procent mer än vad vi gjort föregående år, säger Jesper Lööw, vd för Grahns Konfektyr i Skövde.

Går emot strömmen

Godiskonsumtionen går emot strömmen då svenskarna i övrigt just nu köper billigare och mindre.

Jesper Lööw tror att det finns en tydlig anledning till detta.

– Det är väl ett hyfsat billigt nöje, att köpa sig en godispåse eller en snackspåse. Man vill unna sig sin lördagsgodispåse och sitt fredagsmys, säger han.

Varierar mellan personer

Hur mycket godis vi äter varierar från person till person.

Enligt Jordbruksverket siffror från ett par år sedan äter vi i snitt nästan 15 kilo choklad och godis om året per person.

Skadliga effekter

Livsmedelsverket framhåller att många äter för mycket energirika produkter som innehåller socker och fett.

Att regelbundet och under lång tid äta mycket godis kan ge skadliga effekter.

– I längden kan det leda till övervikt och sjukdomar. Att äta mycket socker påverkar kroppens förmåga att bilda insulin. Att dricka mycket läsk kan bidra till att öka risken för att få diabetes typ 2. Att minska på socker och sötsaker kan minska risken att få karies, hål i tänderna, förklarar Livsmedelsverket.

Stigit kraftigt

I Sverige landade inflationstakten för februari på 9,4 procent enligt måttet KPIF. 

Måttet KPI, som även innehåller förändringen av hushållens bolån, nådde så högt som 12 procent i februari.

En av de drivande faktorerna har varit livsmedelspriserna som under det senaste året stigit med 22,1 procent.

Sedan hög kritik riktats mot svenska matjättar har såväl Lidl som Coop och Ica valt att sänka eller frysa priset på flera varor.

Foto: K. Spyroglou

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Varning utfärdas gällande Rusta

2024 03 28

Bluffinlägg sprids på sociala medier angående flera populära affärskedjor.

Under den senaste tiden har bedragare varit synnerligen aktiva på sociala medier.

På Facebook sprids bluffinlägg, där falska sidor som uppger sig vara Rusta eller ÖoB lurar användare att registrera sig och lämna uppgifter.

Facebookanvändare uppmanas nu att inte gå in på sådana sidor eller följa några instruktioner.

Det uppger Källkritikbyrån.

Håll koll

På de falska sidorna framgår att man kan vinna priser om man interagerar med kontot.

– För att fira födelsedagen kommer RUSTA att ge bort 500 speciella presentpåsar till alla som skriver “Grattis på födelsedagen”. Vinnarna kommer att kontaktas via privat meddelande. Lycka till, står det i en fejkprofil som utger sig vara Rustas inlägg.

– För att fira ÖoB födelsedag kommer alla som skriver “Grattis” på vår sida före den 30 mars 2024 att få ett exklusivt pris i form av en presentpåse, några iPhone-telefoner, köpkuponger och kontanter, framgår från ett konto som utger sig vara ÖoB.

Flera råd

Källkritikbyrån meddelar att det finns flera saker konsumenter bör tänka på för att se till att man inte blir lurad.

Det första man bör göra är att kolla om sidan är nystartad och hur många följare sidan har, då de populära kedjorna ofta har mer än tiotusentals följare.

Det är även viktigt att undersöka sidans bilder, vara försiktig när det kommer till att fylla i personuppgifter och vara kritisk till de inlägg som framkommer.

Måste vara misstänksam

Under den senaste tiden har flera företag varnat för vad som kallas “phishing”, eller nätfiske.

– Nätfiske som även kallas phishing är när bedragare på olika sätt "fiskar" efter dina uppgifter. Var misstänksam om du exempelvis får mejl med uppmaning om att klicka på en länk och fylla i dina bankuppgifter. Följ aldrig sådana uppmaningar, meddelar polisen.

Uppmanas rapportera

Det blir allt vanligare att bedragare använder kända företagsnamn.

För den som känner sig osäker på exakt hur bedrägerierna går till och hur man bör förhålla sig finns korta utbildningar på polisens hemsida om internetkunskap.

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen