– Det är så magstarkt. Över gränsen, säger Lena Hallengren

2021 06 18

– Jag tycker att det är så magstarkt, säger socialminister Lena Hallengren (S) som ryter ifrån mot Vänsterledaren Nooshi Dadgostar.

Det uppger Aftonbladet och bakgrunden är att Nooshi (V) gick i morse ut och sa att regeringen försökt ”trolla” Vänsterpartiet i frågan om marknadshyror genom att förhala processen. Vänstern menar att S försökt driva frågan till ett så pass sent läge att det skulle vara för sent att stoppa förslaget. Detta får Lena Hallengren (S) att se rött.

– Jag tycker att det är så magstarkt att göra den typen av uttalanden. Jag reagerar starkt på att hon ger en bild av att vi förhalat något och tänker bort pandemin. Hennes uttalande är totalt felaktigt och ett påstående som är helt tagit ur luften, säger Lena Hallengren till tidningen.

– Det är förstås många processer som tagit lite längre tid under pandemin, men att påstå att vi har förhalat det här, när vi har den största krisen i modern tid, då har man gått över gränsen, säger Hallengren till Aftonbladet.

ANALYS

Nu viner smockorna och attackerna mellan partierna vilket är ett tydligt tecken på att man när inne i ett avgörande och känsligt läge. S och C försöker pressa Vänstern hårt men risken är att det slår tillbaka och minskar chanserna att enas ännu mer.

Om inte Hyresgästföreningen själva signalerar att man nått en överenskommelse med S-MP-regeringen om friare hyressättning så blir det nästan omöjligt att få med sig V. Men frågan är vad Centern säger då.

Foto: Lena Hallengren, FB resp. Vänsterpartiet FB

[yop_poll id="224"]

13nov25

Varningstriangeln kan skrotas – nytt krav på gång inom EU

2025 11 13

Den klassiska varningstriangeln förbjuds nu i ett land inom EU.

Istället krävs en ny obligatorisk utrustning som ska användas vid olyckor eller liknande, för att varna andra trafikanter.

– Redan från och med den 1 januari 2026 kommer Spanien att förbjuda den klassiska varningstriangeln på motorvägar och motortrafikleder, uppger den tyska bilorganisationen ADAC.

– I stället förlitar sig den spanska trafikmyndigheten på ett batteridrivet alternativ, ett speciellt blinkande ljus.

På mindre vägar i Spanien får varningstriangeln fortsatt användas.

Många fördelar

I Spanien ser man flera fördelar med att ersätta den klassiska varningstriangeln med den nya blinkande lampan.

Och ADAC håller med

– Fördelarna med ett blinkande ljus är uppenbara. Bilister slipper lämna sina fordon för att ställa upp varningstriangeln på tillräckligt avstånd, vilket är en risk som de nya blinkande lamporna eliminerar, uppger organisationen.

De blinkande lamporna ska kunna upptäckas på upp till en kilometer och vara lätta att känna igen även vid dåliga siktförhållanden som dimma, regn eller mörker.

– En annan stor fördel med det nya blinkande ljuset är att det har anslutning till mobilnätet. Så snart det tänds kan det sända fordonets position till räddningstjänsten vilket kan vara till hjälp i en nödsituation, uppger ADAC.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Utländska turister

Om man reser till Spanien med egen bil så gäller inte kravet på den blinkande varningslampan.

Anledningen är att de nya reglerna endast gäller fordon som är registrerade i Spanien.

– De nya reglerna påverkar endast fordon som är registrerade i Spanien. Semesterfirare som reser i Spanien med hyrbil påverkas däremot av det nya kravet på det blinkande ljuset, uppger ADAC.

Det kan då också vara bra att be uthyraren att visa hur de fungerar.

Övriga EU

I nuläget finns inga planer hos vare sig Tyskland eller Sverige att följa i Spaniens fotspår.

Transportmyndigheter i flera olika EU-länder uppger att det i dagsläget saknas bevis för att det blinkande ljuset är säkrare än den klassiska triangeln.

Men på sikt kan det bli aktuellt för fler länder inom EU att följa i Spaniens fotspår.

LÄS OCKSÅ: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad 

Foto: Besikta

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt stridsflygplan har kraschat

2025 11 13

Ett ryskt stridsflyg har kraschat och samtliga i besättningen är döda.

Uppgifterna kommer på torsdagskvällen.

Det ska röra sig om ett ryskt stridsflygplan av typen Su-30 som har kraschat.

Kraschen ska ha inträffat i Karelska Republiken i de västra delarna av landet, rapporterar Ukrainska Pravda.

Su-30 har kraschat

Enligt det ryska försvarsministeriet kraschade flygplanet cirka klockan 19:00 Moskva-tid – runt klockan 17:00 svensk tid.

Det finns i nuläget inga uppgifter om någon förklaring till kraschen.

Flygplanet var ute på ett träningsuppdrag när det av oklar anledning störtade, det framgår inte vad för slags uppdrag det var.

Samtliga medlemmar ur besättningen dog.

Bekräftar

Rysslands försvarsministerium bekräftar under torsdagskvällen händelsen.

– I dag, runt klockan 19:00 i Republiken Karelen, kraschade ett Su-30-flygplan under en planerad övningsflygning, lyder meddelandet.

– Planet gick ner i ett obebott område. Flygningen genomfördes utan ammunition. Besättningen omkom.

Läs mer: USA inför sanktioner – mot två ukrainska företag

Inga kommentarer

Karelens guvernör Artur Parfenchikov sade att händelsen inträffade i Prionezhsky-distriktet.

Han ska själv ha åkt dit efter kraschen men inte gett några ytterligare kommentarer.

Det är Su-30

Su-30 är ett tvåsitsigt, multirollstridsflygplan som utvecklats från Su-27-plattformen. 

Det har två motorer och är konstruerat för luftherravälde, eskortuppdrag, attacker mot mark- och sjömål, samt radarövervakning, rapporterar RBC Ukraine.

Olika modifikationer av Su-30, inklusive exportversioner och specialiserade modeller som Su-30MKI, Su-30MKK och Su-30SM, skiljer sig åt i utrustning, från radar till vingar och motorer, vilket påverkar manövrerbarhet, räckvidd och vapenlast. 

Vissa versioner bär luft-till-luft och luft-till-yta styrda vapen, med nyttolaster som når flera tusen kilogram.

Läs mer: Sjukdom från första världskriget upptäckt i Ukraina

Foto: Av Toshi Aoki - JP Spotters - Gallery page

Text: Redaktionen