Dessa bilmärken är oftast inblandade i fortkörningar
2023 08 19
En ny undersökning visar vilka bilmärken som oftast fastnar på fartkamerorna.
Polisen utfärdar allt mer fortkörningsböter.
För fem år sedan delades drygt 150 000 böter ut, och förra året landade siffran på knappt 220 000.
Det är Kantar Sifo som nu genomfört en ny undersökning på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil för att ta reda på vilka bilmärken som oftast är inblandade i fortkörningar.
Då är det tyskt som toppar listan, rapporterar Göteborgs-Posten.
BMW och Audi
Opinionsföretaget genomförde undersökningen genom att fråga över 1 000 bilägare om de blivit bötfällda för fortkörning under de senaste tre åren.
Det är de tyska jättarna BMW och Audi som toppar listan.
BMW hamnar på första plats med hela 16 procent, och Audi kommer tvåa med 12 procent.
Även franska Peugeot landar på 12 procent, följt av Hyundai på 10 och Volkswagen på 9.
“Förstärker drömmen”
Tommy Letzén, vd för branschorganisationen Motorbranschens riksförbund, hade gissat på att just BMW och Audi skulle ligga i topp utan att ens ha tagit del av undersökningen.
– Bilar är för många en frihetsmaskin där vissa märken har modeller som förstärker drömmen. Statistik kan skäras på många ledder. Det skulle vara intressant att se om det fanns samband i ålder eller bostadsort och fortkörningsböter, säger han till GP.
Många kameror
I Sverige finns ungefär 2400 trafiksäkerhetskameror längs de statliga vägarna.
De bedöms rädda 20 liv per år och räddar 70 personer från att bli allvarligt skadade i trafiken varje år.
– Alla kameror placeras synligt och hastigheten är väl skyltad vid kamerorna så att alla kan köra lagligt, framhåller polisen.
– När ett fordon närmar sig en trafiksäkerhetskamera mäts den aktuella hastigheten med hjälp av radar. Kamerorna fotograferar bara de fordon som överskrider gällande hastighetsgräns.
Där de gör mest nytta
Fartkamerorna är placerade där de gör mest nytta.
– Trafiksäkerhetskamerorna är placerade på vägar där trafiken håller hög medelhastighet, över gällande hastighetsgräns, och där skaderisken bedöms som stor, förklarar Trafikverket.
Foto: Why Kei
Text: Redaktionen