Dessa bilmärken är oftast inblandade i fortkörningar

2023 08 19

En ny undersökning visar vilka bilmärken som oftast fastnar på fartkamerorna.

Polisen utfärdar allt mer fortkörningsböter.

För fem år sedan delades drygt 150 000 böter ut, och förra året landade siffran på knappt 220 000.

Det är Kantar Sifo som nu genomfört en ny undersökning på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil för att ta reda på vilka bilmärken som oftast är inblandade i fortkörningar.

Då är det tyskt som toppar listan, rapporterar Göteborgs-Posten.

BMW och Audi

Opinionsföretaget genomförde undersökningen genom att fråga över 1 000 bilägare om de blivit bötfällda för fortkörning under de senaste tre åren.

Det är de tyska jättarna BMW och Audi som toppar listan.

BMW hamnar på första plats med hela 16 procent, och Audi kommer tvåa med 12 procent.

Även franska Peugeot landar på 12 procent, följt av Hyundai på 10 och Volkswagen på 9.

“Förstärker drömmen”

Tommy Letzén, vd för branschorganisationen Motorbranschens riksförbund, hade gissat på att just BMW och Audi skulle ligga i topp utan att ens ha tagit del av undersökningen.

– Bilar är för många en frihetsmaskin där vissa märken har modeller som förstärker drömmen. Statistik kan skäras på många ledder. Det skulle vara intressant att se om det fanns samband i ålder eller bostadsort och fortkörningsböter, säger han till GP.

Många kameror

I Sverige finns ungefär 2400 trafiksäkerhetskameror längs de statliga vägarna.

De bedöms rädda 20 liv per år och räddar 70 personer från att bli allvarligt skadade i trafiken varje år.

– Alla kameror placeras synligt och hastigheten är väl skyltad vid kamerorna så att alla kan köra lagligt, framhåller polisen.

– När ett fordon närmar sig en trafiksäkerhetskamera mäts den aktuella hastigheten med hjälp av radar. Kamerorna fotograferar bara de fordon som överskrider gällande hastighetsgräns.

Där de gör mest nytta

Fartkamerorna är placerade där de gör mest nytta.

– Trafiksäkerhetskamerorna är placerade på vägar där trafiken håller hög medelhastighet, över gällande hastighetsgräns, och där skaderisken bedöms som stor, förklarar Trafikverket.

Foto: Why Kei

Text: Redaktionen


JUST NU: Lagerjätte går i konkurs

2025 10 22

Ett bolag som förlorade 124 miljoner kronor på Northvolts konkurs tvingas kasta in handduken.

Det handlar om transport- och lagerbolaget Logs Logistics AB, som är beläget i Borlänge.

Bolaget har erbjudit transporter och lagringstjänster till flera stora aktörer – bland annat LKAB, SSAB, DB Schenker och Wibax, rapporterar Branschaktuellt.

Men nu är det slut. På onsdagen meddelar bolaget att man ansöker om konkurs.

– 2025 har varit ett turbulent år, där vår näst största kund, Nortvolt, först ställde in betalningarna och sedan även gick i konkurs. Vi har försökt att hantera bortfallet, men vår ryggsäck blev allt för tung att bära, framhåller Log Logistics i ett uttalande enligt tidningen.

Konkursförvaltare blir Henrik Schef på Zedendahl advokatbyrå i Avesta.

Nytt bolag

Trots konkursen kommer verksamheten att fortsätta i ny kostym. Bolaget har startat upp Logs L&T AB som ska driva en liknande verksamhet.

–  Då vi i övrigt har en livskraftig verksamhet har vi i dag beslutat att göra en omstart. En extern finansiering kommer att tillföra det kapital och de garantier som behövs, vilket ger oss en stabil grund att stå på, framhåller Log Logistics enligt Branschaktuellt.

LÄS MER: Nu vänder det på byggmarknaden | Ekonomibladet

Konkurserna minskar

Under september minskade antalet konkurser med tre procent jämfört med motsvarande period i fjol, rapporterar affärs- och kreditinformationsföretaget UC.

Flera branscher noterar kraftiga nedgångar – bland annat minskade antalet konkurser inom partihandeln med 10 procent.

–  För sjätte månaden i rad har UC noterat sjunkande konkursnivåer vilket indikerar en långsiktig stabilisering. Antalet nystartade bolag ökade med cirka 16 procent, rapporterar UC.

LÄS OCKSÅ: Slovakien svänger helt om Ryssland – på ett villkor | Ekonomibladet

Foto: 

Text: Redaktionen


22 okt 2025

Explosioner i Ungern och Rumänien

2025 10 22

Oljeraffinaderier i Ungern och Rumänien har drabbats av explosioner.

Rysk olja är fortfarande en viktig inkomstkälla för den ryska krigsmakten för att finansiera sitt krig i Ukraina.

Trots påtryckningar från EU fortsätter flera av unionens medlemsländer att importera rysk energi.

– Explosioner har inträffat vid oljeraffinaderier i Rumänien och Ungern. Båda har kopplingar till Ryssland, enligt lokala medier, rapporterar Kyiv Independent.

I Rumänien

I södra Rumänien raffinaderiet Petrotel-Lukoil drabbats av en explosion.

Anläggningen ägs av ett dotterbolag till Lukoil som är ett av Rysslands största privatägda olje- och gasbolag.

En person skadades allvarligt och fick föras till sjukhus.

Mot bakgrund av den senaste tidens ukrainska attacker mot rysk oljeinfrastruktur har lokala myndigheter inte uteslutit möjligheten att explosionen orsakades av en attack.

– Men det finns andra potentiella orsaker, som den mänskliga faktorn eller tekniska fel, framhåller de rumänska myndigheterna, uppger tidningen.

Ungerns största oljeraffinaderi

I nära anslutning till explosionen i Rumänien inträffade också en explosion vid Ungerns största oljeraffinaderi.

– Anläggningen, som ligger i staden Szazhalombatta, tar emot råolja från Ryssland, rapporterar Kyiv Independent.

Det ungerska oljeraffinaderiet ligger 27 kilometer från Budapest och ägs av det ungerska oljebolaget MOL.

Anläggningen fattade eld efter explosionen och stängs nu tillfälligt.

Inga personskador har rapporterats.

LÄS MER: Tvärvändning om Trump och Putin

Försörjs av rysk olja

Raffinaderiet försörjs med råolja från Ryssland genom Druzbaledningen.

En av anläggningens nyckelkomponenter är ett destillationstorn som separerar flytande blandningar från råolja.

Rysslands oljeraffinaderi i Novokuibyshevsk utsattes också för en drönarattack i samband med explosionerna i Ungern och Rumänien.

Ukraina har inte kommenterat explosionerna vid oljeraffinaderier i Rumänien och Ungern, och inte heller om drönarattacken i Ryssland.

LÄS MER: Ryskt dunderfiasko – stor attack har misslyckats

Foto: T. Eilertsen

Text: Redaktionen