Den här maten trendar oväntat 2025 – ”tillbaka till 90-talet”
2025 01 19
Under 2025 kommer nya oväntade mattrender, bland annat kopplade till matnostalgi men med en egen twist.
Mat och matlagning är någonting många svenskar brinner för.
På senare år har matpassionen också blivit stor i sociala medier, där det hela tiden föds nya trender och idéer.
2025 går bland annat i nostalgins tecken – men även det enkla och billiga spelar en stor roll.
”Snålmat” trendigt
Enligt kokboksförfattaren Julia Tuvesson, som följs av många i sociala medier, har hon och hennes följare noterat flera mattrender som spås bli viktiga under 2025.
Bland annat vill många äta mat som är billig – men ändå spännande.
– En av följarna gav ett jättebra ord; hon kallar det för ”chic snålmat”, det vill vi äta i år. Och då handlar det såklart om bönor, bönsallader och liknande. Det ska vara billigt, men fräscht och lite chict, säger Julia Tuvesson till SR.
Intresset för det som är billigt men gott kan även förklara varför surdegstrenden, som var stor i början av 2010-talet, är på väg tillbaka.
Någonting som Hello Fresh har noterat i en undersökning.
– Nu verkar trenden vara på väg tillbaka, denna gång kanske till följd av lågkonjukturen. Att kunna baka något som är billigt, gott och mättande är inte en dålig kombination i tuffare tider, säger Sofia Fattori, gastronomisk chef på HelloFresh, i ett uttalande.
Tillbaka till 90-talet
En annan tydlig trend som noteras är att nostalgin blivit ett viktigt inslag i köket under 2025.
Men även om många matlagare är nostalgiska, vill de även tolka äldre mattraditioner på ett eget och nytt sätt, med en twist.
Julia Tuvesson kallar det därför inte för nostalgi, utan för ”Newstalgi”. Och den trenden märks särskilt när det gäller desserter, menar hon.
– Vi kommer att gå tillbaka till 90-talets desserter. Chokladpudding, marängsviss, som kommer att ställas mitt på bordet i en jättestor skål att dela på, säger hon till radiokanalen.
Även Hello Fresh noterar intresset för 90-talet.
Bland annat ser man att Årets Julklapp 1990 – wokpannan – gör comeback. Det kan kopplas till att den asiatiska matkulturen länge har varit stark i Sverige, enligt företaget.
Hello Fresh ser också att det finns ett fortsatt stort intresse för matlagning i allmänhet, och enligt deras undersökning vill sex av tio svenskar bli bättre i köket och åtta av tio vill lära sig en ny matlagningsteknik det kommande året.
Foto: J. Briscoe
Text: Redaktionen