Dejtingjätte stäms – ”Förvandlar användarna till spelare”

2024 02 15

Match Group stäms av en grupp personer som menar att företagets olika dejtingappar inte alls är vad de utger sig för att vara.

Företaget Match Group äger bland annat den populära dejtingappen Tinder med omkring 80 miljoner användare världen över.

Nu har en stämningsansökan mot företaget lämnats in till domstol i San Francisco.

”Rovdjuriska”

Målsägandena säger att företagets "rovdjuriska" affärsmodell lurar de som letar efter kärlek.

Det uppger Reuters.

Målsägandena anser att företaget är rädda för att gå miste om användarna, varför de använder en algoritm som belönar "tvångsmässig användning" av deras plattformar.

– Match använder funktioner för att gamifiera plattformarna för att förvandla användare till spelare låsta i ett sökande efter psykologiska belöningar som Match gör svårfångade med avsikt, uppger målsägandena för nyhetsbyrån.

Målsägandena anser att apparna är designade för att vara vanebildande.

De sex målsägandena - som bor i Kalifornien, Florida, Georgia och New York - anser att verkligheten inte stämmer överens med företagets annonsslogan om att dess appar är ”designade för att tas bort”.

Svarar på kritiken

I ett uttalande avvisar nu företaget målsägandenas yrkanden.

– Denna rättegång är löjlig och anklagelserna är grundlösa, säger Match till Reuters.

Företaget anser inte att kritiken mot dem är befogad.

– Vår affärsmodell är inte baserad på reklam eller engagemangsmått. Vi strävar aktivt efter att få folk på dejter varje dag. Den som säger något annat förstår inte syftet och uppdraget med hela vår bransch, fortsätter de.

Flera rättegångar

Rättegången liknar en mängd rättstvister som pågått eller pågår.

Anklagelser har kommit till så väl Google, Facebook, Instagram, TikTok och Snapchat vilka menar att de medvetet designar funktioner för att göra miljontals användare beroende av deras plattformar.

Kritik även i Sverige

Kritik mot dejtingappar har även riktats från användare i Sverige.

Flera användare riktar specifik kritik mot applikationernas eventuella algoritmer.

En man vid namn Emil har betalat över 100 000 kronor på dejtingappar, uppgav han för Svenska Dagbladet tidigare.   

– När man gått över till betalningsträsket tror jag inte man kan komma tillbaka, sa han till tidningen.

Foto: M. Baumeister

Text: Redaktionen


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen