Dejtingjätte stäms – ”Förvandlar användarna till spelare”

2024 02 15

Match Group stäms av en grupp personer som menar att företagets olika dejtingappar inte alls är vad de utger sig för att vara.

Företaget Match Group äger bland annat den populära dejtingappen Tinder med omkring 80 miljoner användare världen över.

Nu har en stämningsansökan mot företaget lämnats in till domstol i San Francisco.

”Rovdjuriska”

Målsägandena säger att företagets "rovdjuriska" affärsmodell lurar de som letar efter kärlek.

Det uppger Reuters.

Målsägandena anser att företaget är rädda för att gå miste om användarna, varför de använder en algoritm som belönar "tvångsmässig användning" av deras plattformar.

– Match använder funktioner för att gamifiera plattformarna för att förvandla användare till spelare låsta i ett sökande efter psykologiska belöningar som Match gör svårfångade med avsikt, uppger målsägandena för nyhetsbyrån.

Målsägandena anser att apparna är designade för att vara vanebildande.

De sex målsägandena - som bor i Kalifornien, Florida, Georgia och New York - anser att verkligheten inte stämmer överens med företagets annonsslogan om att dess appar är ”designade för att tas bort”.

Svarar på kritiken

I ett uttalande avvisar nu företaget målsägandenas yrkanden.

– Denna rättegång är löjlig och anklagelserna är grundlösa, säger Match till Reuters.

Företaget anser inte att kritiken mot dem är befogad.

– Vår affärsmodell är inte baserad på reklam eller engagemangsmått. Vi strävar aktivt efter att få folk på dejter varje dag. Den som säger något annat förstår inte syftet och uppdraget med hela vår bransch, fortsätter de.

Flera rättegångar

Rättegången liknar en mängd rättstvister som pågått eller pågår.

Anklagelser har kommit till så väl Google, Facebook, Instagram, TikTok och Snapchat vilka menar att de medvetet designar funktioner för att göra miljontals användare beroende av deras plattformar.

Kritik även i Sverige

Kritik mot dejtingappar har även riktats från användare i Sverige.

Flera användare riktar specifik kritik mot applikationernas eventuella algoritmer.

En man vid namn Emil har betalat över 100 000 kronor på dejtingappar, uppgav han för Svenska Dagbladet tidigare.   

– När man gått över till betalningsträsket tror jag inte man kan komma tillbaka, sa han till tidningen.

Foto: M. Baumeister

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen