Därför har Sverige inte erkänt Taiwan

2022 08 02

Sverige saknar diplomatiska förbindelser med Taiwan.

Trots avsaknaden av ett svenskt erkännande är banden mellan Sverige och Taiwan omfattande enligt regeringen.

– Sverige har ett handelskontor i Taipei. Handelsutbytet är en viktig del av våra förbindelser, liksom kulturutbytet, det akademiska samarbetet och de parlamentariska kontakterna. Sverige och Taiwan håller årliga överläggningar inom det så kallade Joint Business Council, framhåller regeringen på sin hemsida.

Därför har Sverige inte erkänt Taiwan

Trots en stark relation är Sverige ett av de länder i världen som inte har erkänt Taiwan som en självständig stat.

Enligt SVT:s tidigare Asienkorrespondent Niklas Sjögren är det varken konstigt eller ovanligt.

Han berättar att ungefär 15 länder i världen har erkänt Taiwans självständighet. Det rör sig om länder i Centralafrika, Karibien och i Stilla havet.

– Det handlar om att Kina förbjuder förbindelser med både Kina och Taiwan. Kina säger: ”Ska ni ha diplomatiska förbindelser med Taiwan, då har ni inte det med Kina”, säger Niklas Sjögren till SVT Nyheter och tillägger:

– Det gör att man måste välja. Vem vill missta en av världens största marknader och en ekonomisk supermakt som Kina? Många länder har i valet fastnat för Kina. Man kan inte ha diplomatiska förbindelser i dag utan att reta Kina mer än vad man önskar.

Första besöket på 25 år

Klockan 16.44 svensk tid landade Nancy Pelosi i Taiwan.

Det är första gången på 25 år som en högt uppsatt amerikansk politiker besöker ön. 

Den amerikanska talesmannen utryckte genast sitt stöd för den taiwanesiska demokratin.

– Vår delegations besök i Taiwan hedrar Amerikas orubbliga engagemang för att stödja Taiwans pulserande demokrati, skrev Nancy Pelosi på Twitter.

Länder som erkänt Taiwan

Belize

1989-nutid

Guatemala

1933-nutid

Haiti

1956-nutid

Vatikanstaten

1942-nutid

Honduras

1985-nutid

Marshallöarna

1998-nutid

Nauru

1980-2002, 2005-nutid

Palau

1999-nutid

Paraguay

1957-nutid

Federationen Saint Kitts och Nevis

1983-nutid

Saint Lucia

1984-1997, 2007-nutid

Saint Vincent och Grenadinerna

1981-nutid

Tuvalu

Eswatini (Swaziland) 

1979-nutid

1969-nutid

Källa: World Population Review resp UI

Foto: T. Volz

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen