Därför är Norrland extra viktigt om det blir krig

2024 01 13

Norrland är ett strategiskt område om det blir krig i Sverige.

– Både Nato och Ryssland är intresserade av att kunna påverka norra Sverige, säger överste Lars Karlsson, chef för norra militärregionen, till P4 Västerbotten.

Mycket som händer

Det sker krig på flera håll i världen. Kriget i Ukraina och konflikterna i Israel är två av dem.

Men det sker också mycket annat som kan skapa skada i vår samtid.

– Kravaller, desinformation, it-attacker och sabotage är tillräckligt påfrestande var för sig, uppger Länsstyrelsen i Jämtlands län.

– Vid höjd beredskap i landet kommer de troligen i tät följd eller alla samtidigt. Då krävs det snabb och effektiv samordning för att se till att rätt resurser används på rätt sätt vid rätt tillfälle.

Kan komma till Sverige

De senaste dagarna har det kommit flera uttalanden från ledande politiker och militärer, inte minst från ÖB Per Micael Bydén, som fått svenskarna att reagera.

Uttalandena gäller att svenskarna inte kan räkna med att alltid leva i fred.

Krig och katastrofer kan även komma till Sverige.

Stort ansvar

Det är mycket som måste fungera om Sverige skulle utsättas för ett angrepp, oavsett varifrån det i sådana fall kommer.

Matförsörjningen behöver fungera så väl som infrastrukturen. Men också mycket annat.  

I synnerhet bär det svenska försvaret ett stort ansvar på sina axlar. 

Därför är Norrland viktigt

Norrland är viktig strategisk polats ifall det blir krig i Sverige.

– Norrland och nordkalotten får alltmer värde med tanke på bland annat den ryska marinbasen, med de strategiska ubåtarna på Kolahalvön. Så vi bor i ett strategiskt område som både Nato och Ryssland är intresserade av att kunna påverka, uppger Lars Karlsson för radion.

Hela Sverige

Trots att intresset av nordkalotten ökar finns det inget som säger att Norrland ska vara mer hotat än övriga delar av Sverige.

Men Lars Karlsson säger att om Sverige blir inblandat i ett angrepp så kommer även de norra delarna av landet att beröras.  

Foto: M. Dore

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen