Danska statsministerns nyårstal får stor internationell uppmärksamhet

2022 01 02

Danmarks statsminister Mette Frederiksen får stora rubriker och en hel del beröm efter sitt traditionella nyårstal i går kväll.

Landets tradition med nyårstal med statsministern har pågått ända sedan 1940 och från 1961 har talen sänts i radio och TV.

Huvudnyhet på BBC News

Årets nyårstal med den socialdemokratiska statsministern Mette Frederiksen får nu mycket stor uppmärksamhet och hon bjöd på en rad nyheter i talet. Den nyhet som får störst uppmärksamhet och som hör till en av huvudnyheterna i såväl BBC News som Singapores ledande dagstidning Straits Times är beskedet att danska inrikesflyg ska bli gröna och fossilfria.

Fossila bränslen och fossilfritt

Fossilfritt betyder att flygplansenergin inte ska komma från fossila bränslen som kol, olja och gas vilka är ändliga energikällor som släpper ut stora mängder koldioxid i atmosfären vilket i sin tur leder till klimatförändringar.

Till de fossilfria energislagen hör förnybar energi som solkraft, vindkraft, vattenkraft och bioenergi, samt den fossilfria men icke förnybara energikällan kärnkraft.

Flygresor ska bli gröna

– Att resa är att leva och därför flyger vi. Men det är samtidigt skadligt för vårt klimat. Tänk om Danmark kan vara med och lösa det problemet. Vi ska göra det grönt att flyga, sa statsminister Mette Frederiksen i sitt nyårstal.

Hon preciserade därefter vad hon menade i talet.

Är redan på väg dit

– Senast 2025 ska danskarna ha möjlighet att flyga grönt. Och senast 2030 ska vi kunna flyga helt grönt när vi flyger inrikes i Danmark. Blir det svårt? Ja. Är det möjligt? Ja det tror jag. Vi är redan på väg. Duktiga forskare och verksamheter arbetar på lösningarna, sa Frederiksen.

Kan påverka hela världen

Danska regeringens mål kan få betydelse för hela världen hoppas Mette Frederiksen.

– Lyckas vi med det så är det ett grönt genombrott. Inte bara för Danmark utan för hela världen, säger Frederiksen.

– När andra länder i världen är för långsamma så ska Danmark gå först, framhåller Danmarks statsminister.

Hon får en hel del beröm i dansk media efter talet där hon även utlovade krafttag inom äldrevården och sjukvården.

Sverige i fokus                                                                                                                

BBC uppmärksammar att även Sverige planerar att göra inrikesflyget fossilfritt till 2030 och siktar på fossilfri internationell flygtrafik till 2045.

Frankrikes metod

Samtidigt avser Frankrike att förbjuda inrikesflyg som kan ske med tågtrafik på mindre än 2,5 timmar vilket skulle innebära att flygtrafiken upphör från Paris till städer som Nantes, Lyon och Bordeaux.

Elflygplan i Nya Zeeland

I november skedde den första flygningen med ett elflygplan mellan Nya Zeelands nordö och sydö och nu förbereder Wellington International Airport för regelbunden flygtrafik med ett 12-sitsigt elflygplan inom fem år.

Framtidens flygplan

Flygplanstillverkaren Airbus planerar flygplan som drivs av väte och om vätet framställs med förnybar energi, till exempel bioenergi, så skulle Danmark kunna nå sitt mål enligt BBC.

Airbus siktar på att ha väteplanen redo för trafik år 2035.

Andra nyheter i Mette Frederiksens tal var bland annat följande:

▪Skrota den nuvarande och omfattande äldrelagen med en helt ny lag som är enklare och mer kortfattad och som ger alla äldre större värdighet, självbestämmande, stöd och valfrihet.

Se och läs hela Mette Frederiksens tal här.

Foto: Mette Frederiksen, FB


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen