Dansk rusning till Sverige – mot en och samma destination

2025 02 19

Sverige kan konstatera en aldrig tidigare skådad anstormning av danskar.

Turister från grannlandet fullkomligt väller in över gränsen, antingen via Öresundsbron eller färjan från Fredrikshamn.

Och alla tycks ha siktet inställt på samma destination: de svenska fjällen.

Både Stena Line och Skistar har noterat en “markant ökning” av danska bokningar för den pågående skidsäsongen.

Siffrorna är till och med på den nivån att de kommer att överträffa förra säsongen – som redan då slog rekord.

– Vi ser en tydlig trend att danskarna väljer de svenska fjällen, säger Mathias Lindström, Commercial Director på SkiStar, i en kommentar.

– Våra bokningssiffror visar en tydlig uppgång jämfört med förra året, vilket bekräftar det starka intresset för en aktiv semester i snön – även sent på säsongen.

Ökar 34 procent

Bokningarna började ramla in redan i somras. Och nu kan färjerederiet Stena Line bekräfta ett rekordstort intresse.

Antalet danska skidresenärer som reste med Stena Lines buss ökade med hela 34 procent under vecka 7 jämfört med motsvarande period 2024.

– Vi ser en tydlig trend att fler danskar väljer denna resform, och vi ser fram emot att fortsätta utvecklingen, säger Ulf Staaf, Travel Commercial Manager för region Danmark på Stena Line.

"Glada och trevliga gäster"

Den svenska fjällen har under lång tid varit en populär destination för danska skidturister. Men intresset har aldrig varit så här stort.

Att danskarna “invaderar” svenska skidbackar är goda nyheter.

Det framhöll Tomas Berg, Skistars tidigare destinationschef i Sälen och som nu har samma titel i Stöten, redan förra året.

– Vi tycker att danskarna är väldigt bra gäster. De är glada och trevliga, sade han till Expressen då och tillade att det sällan kommer några klagomål från de danska gästerna.

Får mycket för pengarna

Familjevänliga backar, klimatskäl och en svag svensk krona bedöms vara förklaringen till varför danska turister söker sig till Sverige.

– Vi ser flera skäl till att de svenska fjällen tilltalar danska skidentusiaster. En av dessa anledningar kan vara den ökade medvetenheten om miljöpåverkan som traditionella skidsemestrar i till exempel Alperna har, där flygresor ofta är oundvikliga, har Ulf Staff, Travel Commercial Manager på Stena Line, tidigare sagt.

Foto: Johan Nilsson, Øresundsbron

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen