Dåligt bemötande hos Elgiganten – kunder jätteledsna
2024 09 09
En flicka och hennes mamma känner sig jätteledsna och chockade efter att ha blivit dåligt bemötta hos Elgiganten.
Händelsen började med att familjen Pshdar åkte till Elgiganten för att köpa en ny mobiltelefon.
De valde att köpa en mobil för 15 000 kronor, som skulle användas av mamman i familjen, rapporterar SVT.
När de kom hem igen var det tänkt att dottern Linn, 9, skulle göra en så kallad unboxingvideo där hon öppnade kartongen med mammans nya mobil.
Men när hon öppnade kartongen fick hon en minst sagt tråkig överraskning.
”Chockade och jätteledsna”
Kartongen innehöll nämligen bara metallbitar inslagna i folie, och ingen mobiltelefon.
Familjen åkte tillbaka till Elgiganten – men upplevde att personalen inte trodde på dem, trots att de hade bildbevis på hur plomberingen bryts.
– Vi fattade ingenting, blev helt chockade och jätteledsna och besvikna, säger Linn Pshdar till kanalen.
Blev avvisade i butiken
Enligt mamman Rasan Aziz blev de avvisade av butikspersonalen, utan blev istället hemskickade med en uppmaning att mejla till supporten.
– Vi bad om att få prata med den ansvarige i butiken men den personen kom inte ens och tittade på videon eller pratade med oss, säger hon.
Elgiganten menar att det rör sig om en mobil som någon har köpt och returnerat och som sedan har sålts igen, och att det sannolikt har skett ett bedrägeri i samband med det.
Butikskedjan beklagar bemötandet och har erbjudit familjen en ny mobil.
Många anmälningar mot sig
Det är emellertid inte förstå gången som Elgiganten gör kunder besvikna.
Tidigare i sommar rapporterades det om att butiksjätten fått rekordmånga anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vilket MarcusOscarsson.se har skrivit om.
Kunder har bland annat blivit missnöjda för att när de inte har fått möjlighet att få sin trasiga produkt reklamerad eller lagad.
Elgiganten är det elektronikföretag som fått flest anmälningar mot sig från missnöjda kunder, enligt ARN.
– Vi är såklart inte nöjda med att toppa listan, men vi är ju samtidigt också noggranna med att informera om att ARN finns i de fall då vi inte kommer överens, har Elgigantens drift- och hållbarhetschef Tony Ottebjer-Winkler sagt till SR.
Foto: Elgiganten
Text: Redaktionen