Dåliga nyheter för tågresenärer – ilska mot SJ

2023 03 01

– Jag blir så arg så jag skakar. Så här får det inte vara.

Det säger Ingrid Jonsson, Västra Götalands län, som är en av alla som nu drabbas av nya problem hos SJ när det gäller bokning av tågresor.

Flera sträckor drabbade

Påsken som är en stor reshelg för många som vill besöka vänner och släktingar står nu för dörren. 

Om fem veckor är det dags och enligt SJ:s egna uppmaningar är det viktigt att boka tågbiljetterna i tid om man inte vill drabbas av höga priser.

Men trots detta är det nu stora problem med att boka resor avseende en rad sträckor:

- Stockholm – Göteborg

- Stockholm – Jämtland

- Västra stambanan

- En rad andra ströavgångar

Strul och problem

– Vi är jättefrustrerande och våra resenärer är frustrerade, vilket vi har full förståelse för, säger Martina Nord vid SJ:s pressavdelning till DN.

SJ:s besked är att strulet är Trafikverkets fel.

Trafikverket har i uppgift att informera tågbolagen om hur det ligger till med eventuella banarbeten och det är något som ska ske senast 13 veckor i förväg.

Men trots att det bara är fem veckor kvar till påsk har fortfarande inget besked kommit.

Detta leder till att en mängd tågbiljetter ännu inte kan bokas.

Påverkar hela landet

För den som försöker boka dyker det upp en textremsa som lyder ”Banarbeten planeras”.

Men det är dock inte säkert att det faktiskt planeras några banarbeten. Det är bara det att man ännu inte vet.

– Vi behöver få besked om var och när arbetena ska ske för att kunna lägga våra scheman och lägga ut våra biljetter, säger presskommunikatör Martina Nord vid SJ till GP.

Förutom upprörda resenärer så drabbas även SJ:s personal – såväl lokförare som tågvärdar.

– Vi behöver kunna schemalägga vår personal och våra fordon. Det påverkar ju tågen över hela landet, säger Martina Nord.

Ständiga problem för SJ

Problemen för SJ har varit många med personalbrist, upprörda anställda och ett nytt planeringssystem som skapar mycket strul.

– Svårigheten är att det här systemet inte finns någon annanstans i världen. Det har inte riktigt hållit den prestanda vi hoppades på från start, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till tidningen.

Ytterligare ett problem för SJ har varit SJ-appen och SJ:s webbsida som exempelvis kraschade vid julruschen.

Två tips

Dan Olofsson vid SJ:s pressjour har ett tips till drabbade resenärer som oroar sig över påsken.

– Det råd jag kan ge är att boka delsträckor och ha god marginal för att boka mera senare, säger han till SvD.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen