Dåliga nyheter för alla saltälskare – kräver massiva åtgärder

2023 03 10

Världens länder måste vidta ”massiva åtgärder” för att lyckas med målet att minska saltkonsumtionen med 30 procent.

Målet, som utstakats av Världshälsoorganisationen WHO, ska vara uppfyllt till 2025.

Nästan 200 länder förband sig till målet 2013.

I dag har endast nio länder vidtagit tillräckligt omfattande åtgärder och lyckats minska befolkningens saltintag, uppger WHO.

Det handlar om följande länder:

- Brasilien

- Chile

- Spanien

- Tjeckien

- Litauen

- Mexiko

- Saudiarabien

- Malaysia

- Uruguay

Går för långsamt

– Det har gått långsamt framåt. Endast ett fåtal länder har kunnat minska befolkningens saltintag, men ingen har lyckats uppnå målet, säger Francesco Branca, chef för WHO:s avdelning för näring och hälsa till CNN.

Salt är ett viktigt ämne, men en överkonsumtion ökar risken för hjärtsjukdomar, stroke och för tidig död.

Ovanstående står för två miljoner dödsfall per år, rapporterar Institute for Health Metrics and Evaluation.

Kräver kraftiga åtgärder

WHO uppmanar nu världens länder att agera gällande saltfrågan.

Enligt organisationen måste det genomsnittliga saltintaget ner till 5 gram per dag för vuxna. I dag ligger det genomsnittliga intaget av salt på 10,8 gram per dag.

– Vi kan minska saltintaget genom att tillsätta mindre salt till maten och genom att köpa mat som innehåller en mindre saltmängd. Men myndigheterna måste göra de här valen enklare, säger Francesco Branca till CNN.

Flera förslag

 WHO föreslår nu följande åtgärder för att minska saltintaget:

- En minskad mängd salt i processad mat

- En begränsning av mat som innehåller mycket salt vid offentliga institutioner

- Synligare och tydligare etiketter på matvaror med information om näringsinnehållet, så att konsumenter lättare kan välja varor som innehåller mindre salt

- Kampanjer i massmedier för att minska saltintaget  

Sverige och salt

I genomsnitt äter svensken 11 gram salt per dag, vilket motsvarar ungefär två teskedar.

Livsmedelsverket rekommenderar sedan länge en halvering av saltkonsumtionen.

– I dag är det få som äter så lite salt, så det skulle innebära en stor förändring. Dessutom är det nog få som vet hur mycket salt de faktiskt får i sig, säger Annika Rosengren, som är professor i medicin vid Sahlgrenska akademin, till DN.

Fakta salt och hälsan

- I salt finns natrium som är viktigt för olika funktioner i kroppen. Men mycket natrium kan höja blodtrycket, och det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.

- I dag uppskattas var fjärde vuxen i Sverige ha högt blodtryck, och närmare hälften av alla över 65 år.

- För hälsan bör man inte få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag. I genomsnitt får vi i oss ungefär dubbelt så mycket salt som rekommenderas. 

Källa: Livsmedelsverket

Foto: M. Vigerova resp J. Tunstra

Text: Redaktionen


Ryssland har stått för enorm bluff – det omöjliga har hänt

2025 07 14

Ryssland har lyckats komma över viktig utrustning värd minst elva miljarder kronor från USA och EU.

Efter den ryska invasionen av Ukraina i februari infördes omfattande sanktioner från västvärlden mot Ryssland.

Trots det har diktaturen fått in flygplansdelar i landet värda minst en miljard euro, visar en granskning av Yle under rubriken “Rysslands stora flygplansbluff”.

Det borde ha varit omöjligt, konstaterar den finska public servicekanalen, och tillägger att “det betyder att västländernas hårda sanktioner mot Ryssland har misslyckats”.

Kan vara ännu värre

Enligt granskningen har Ryssland kommit över kritiska delar för civilflyg och utrustning som kan användas militärt. Det handlar om motorer, kabintillbehör, radarsystem och flygdatorer.

Utrustningen ska framför allt ha kommit från europeiska Airbus och amerikanska Boeing – världens största flygplanstillverkare.

– Affärerna är omfattande: flygplansdelar från Airbus värda i alla fall nästan 600 miljoner euro och Boeingdelar för nästan 400 miljoner euro har hamnat i Ryssland, framhåller Svenska Yle.

I verkligheten kan mängden vara ännu större.

Från Turkiet

Ryssland köper dock inte delarna direkt från flygjättarna. Utrustningen införskaffas via länder som står utanför EU:s och USA:s sanktioner.

Till exempel Natolandet Turkiet.

– Det är ett stort problem. Det här är viktiga västerländska handelspartners. Undandragande från sanktioner och ytterligare export till Ryssland gör det alltmer problematiskt att exportera till dessa länder. Turkiet är också Natomedlem, det säger sig självt att detta är mycket utmanande, säger sanktionsexperten Cathrine Lagerberg i en kommentar till norska Børsen.

"Följer lagen"

Även mellanhandsföretag i framför allt Kina, Gabon och Förenade Arabemiraten används för att få in utrustningen i Ryssland, enligt Yle.

Både Airbus och Boeing har avböjt intervjuer för att svara på kritiken. Båda bolagen framhåller i skriftliga uttalanden att de följer lagen.

– Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland, framhäver Airbus enligt Yle.

Gått miste om kunskapen

Drygt 4 000 leveranser med Airbus- eller Boeingdelar ska ha gjorts till Ryssland mellan februari 2022 och september 2024.

Enligt Stephen Wright, flygindustriexpert, har Ryssland förlorat stor del av landets kunskap inom flygteknik sedan Sovjetunionen föll.

– Ryssland skulle kunna tillverka flygplansdelar själv, men är de redo att satsa enorma summor på det nu? Det tror jag inte, säger professorn till Yle.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Historisk upptäckt om extremvärmen

2025 07 15

De senaste 15 åren har jorden värmts upp snabbare än väntat.

Sedan länge har det varit välkänt att mer koldioxid i atmosfären påskyndar den globala uppvärmningen.

Därför har utvecklingen i exempelvis Östasien förbryllat många forskare. Flera länder – inklusive Kina – har infört kraftfulla åtgärder mot luftföroreningar, vilket har lett till renare luft.

Trots det har världen blivit 0,28 grader varmare det sedan 2010. En betydligt kraftigare ökning jämfört med föregående decennier. I genomsnitt har jorden blivit cirka 0,18 grader varmare varje decennium sedan 1970.

– En av de stora frågorna inom klimatforskningen under de senaste 10–15 åren är varför den globala uppvärmningen verkar accelerera, säger klimatforskaren Bjørn Samset till NRK.

Här är svaret

Nu har forskarna löst mysteriet.

En studie, som publicerats i tidskriften Nature, visar att den renare luften har en oväntad baksida.

Enligt ledande klimatforskare bidrar minskade luftföroreningar till att påskynda den globala uppvärmningen. Detta eftersom partiklar som tidigare dämpade solens strålar har försvunnit från luften.

– Partiklarna blockerar en del av solstrålningen. Man kan föreställa sig en dag med mycket luftföroreningar – då är hela himlen grå. Solstrålarna hindras från att nå marken. Det gör marken lite svalare. Det blir som ett stort solskydd, säger Bjørn Samset som är en av forskarna bakom studien.

”Pusslet börjar falla på plats”

I studien kan forskarna visa att temperaturökningen sammanföll med den kraftiga minskningen av luftföroreningar i Östasien, främst i Kina.

I slutet av 2000-talet började kinesiska myndigheter införa kraftfulla åtgärder för att minska luftföroreningarna i landet.

Efter 15 års ansträngningar är luftföroreningarna nere på en relativt normal nivå – något som borde bidra till att bromsa in den globala uppvärmningen framöver.

– Pusslet börjar falla på plats, så vi hoppas att det här betyder att jorden inte permanent har börjat värmas upp snabbare. Det är faktiskt lite positiva klimatnyheter, säger Bjørn Samset till NRK,

Foto: Geralt 

Text: Redaktionen