Dåliga nyheter för alla kaffeälskare: Ny chocksiffra i Sverige

2025 02 18

Matpriserna steg i januari.

I genomsnitt ökade livsmedelspriserna med 0,8 procent i januari jämfört med december 2024.

Det visar färsk statistik från Statistiska centralbyrån, SCB.

En varugrupp sticker ut i statistiken: Kaffe, te och kakao.

Priserna för de populära dryckerna ökade med 3,6 procent i januari.

Kaffepriset är boven i dramat. Det senaste året har priskurvan fortsatt att peka rakt uppåt.

– Priset på kaffe fortsätter att stiga. På ett år har kaffepriset ökat med drygt 16 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

”Uppgång på nästan 30 procent”

Fisk och grönsaker ökade även i pris i januari.

Genomsnittspriserna på fisk ökade med 2,6 procent medan priserna på grönsaker gick upp med 3,0 procent.

– Gurka har stigit rejält i pris i början av året med en uppgång på nästan 30 procent jämfört med december, säger Caroline Neander och tillägger:

– Många grönsaker är dock billigare nu jämfört med för ett år sedan. Priset på purjolök har till exempel sjunkit med drygt 32 procent jämfört med januari i fjol.

Allt går dock inte åt fel håll.

Priserna på frukt noterade en nedgång på 1,7 procent i januari jämfört med föregående månad.

– Priset på vindruvor sjönk med 19 procent i januari jämfört med december. Samtidigt gick priserna på småcitrus upp med drygt 19 procent, vilket är något mer än vanligt för januari, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Prisutveckling för varugrupper i januari 2025 jämfört med december 2024

 

Varugrupp  Prisförändring sedan december 2024   
Bröd och övriga spannmålsprodukter  -0,4 %  
 Kött  1,1 %  
 Fisk  2,6 %  
 Mjölk, ost och ägg  0,9 %  
 Oljor och fetter  1,8 %  
 Frukt  -1,7 %  
 Grönsaker  3,0 %  
 Sötsaker och glass  0,1 %  
 Övriga livsmedel  1,2 %  
 Alkoholfria drycker  0,8 %  
 Kaffe, te och kakao  3,6 %  
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice  -0,4 %  
 Livsmedel  0,8 %  
 Alkoholfria drycker  0,8 %  
 Livsmedel och alkoholfria drycker  0,8 %  
 KPI totalt  0,0 %  

Källa: SCB

Foto: PublicDomainPictures

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Vanligt telefonsamtal väcker stor oro

2025 02 17

Sju av tio svenskar är oroade över ett vanligt förekommande telefonsamtal.

Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av nummerupplysningstjänsten Truecaller.

Telefonsamtalet som pekas ut är samtal från nummer som inte finns i kontaktlistan i telefonen.

Omkring 70 procent av svenska folket svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. 

Bland kvinnor är siffran ännu högre – 75 procent uppger att de känner irritation, obehag eller oro när ett okänt nummer ringer.

Enligt Truecaller är resultatet ett tydligt tecken på att svenskarna inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Så agerar svenska folket

Undersökningen visar också att många personer vidtar olika åtgärder vid samtal från ett okänt nummer.

Mer än var fjärde kvinna, 26 procent, låter samtalet ringa ut. Var tredje person söker däremot upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. 

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Skillnader mellan åldersgrupper 

I den yngre målgruppen (18-34 år) är det vanligare att svara på samtal från okänt nummer. Hela 38 procent uppger att de plockar upp luren. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, säger Fredrik Kjell.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen