Då kan fler butiker komma till stadskärnorna
2024 08 18
Det finns en tydlig lösning på butiksdöden.
Det menar arkitekturkritikern Mark Isitt.
På senare år har mängder av butiker i många svenska städer tvingats slå igen dörrarna.
Samtidigt beställer allt fler svenskar hem varor från nätet.
Nu menar Isitt att det finns en tydlig lösning som kan få tillbaka butikerna till stadskärnorna igen.
Det rapporterar Sveriges Radio.
Då kommer de tillbaka
Isitt framhåller att det är besvärande att så många butiker behöver slå igen.
– Det är en pest som sprider sig, säger han till SR.
Han förklarar vidare att det finns en tydlig lösning som kan få butikerna att komma tillbaka till stadskärnorna.
Det är att sänka lokalhyrorna omedelbart.
– E-handeln har tagit över. Man måste sluta tänka kring de här lokalerna som att de ska vara en inkomstkälla varje månad i form av hyresinbetalningar. De kan istället vara lokaler som kan ha verksamheter som profilerar en fastighet och därmed höjer fastighetens värde.
“Kommer bli fler”
Butiksdöden är redan ett faktum i många svenska städer och enligt prognoser från tidigare i år fastslår Svensk Handel att läget kan bli tuffare.
– Nu är vi i en situation där vi kommer att få hyreshöjningar på mer än 18 procent i en lågkonjunktur, säger Martin Kits, näringspolitisk chef på Svensk Handel, till SVT.
– Jag tror att vi kommer att få se många fler butiker som måste kasta in handduken.
Många städer
I många svenska städer råder oro bland lokalbefolkningen gällande den minskande andelen fysiska butiker.
I Hallandsposten har situationen i Halmstad uppmärksammats.
– Det är tyvärr alldeles för lätt att se de mörka molnen över Halmstads city, skriver Mattias Karlsson i en ledare för tidningen.
– Butik efter butik bommar igen och det tar allt längre tid att fylla de tomma lokalerna med nya hyresgäster. Stadskärnan har drabbats av kronisk butiksdöd.
E-handeln på frammarsch
Bidragande orsaker till utvecklingen har dels med höga hyror och svår konjunktur att göra.
Den ledande anledningen bedöms dock vara E-handels fortsatta frammarsch, där många tycker det är skönare och lättare att beställa hem saker från nätet.
Foto: C. Banks
Text: Redaktionen