Då höjs avgiften för pass – kraftig prisökning

2024 03 27

Avgiften för att skaffa nytt pass kommer att höjas kraftigt, men den som är snabb hinner fortfarande göra det till den lägre avgiften.

För den som ska ut och resa i vår eller i sommar så gäller det att förnya sitt pass så snart som möjligt.

Åtminstone om man vill göra det till ett bra pris.

Regeringen har nämligen bestämt att priset ska höjas – med hela 25 procent.

– Regeringen har beslutat att ansökningsavgiften för vanliga pass och extra pass höjs från 400 kronor till 500 kronor, meddelar Justitiedepartementet.

Höjd i vår

Men än finns det alltså tid att skaffa nytt pass till det gamla priset.

Höjningen börjar gälla först senare i vår.

– Avgiftshöjningen gäller från och med den 1 maj 2024, uppger Justitiedepartementet.

– Samtidigt får Polismyndigheten i uppdrag att vidta åtgärder för att öka kostnadskontrollen och effektiviteten i den avgiftsfinansierade verksamheten, meddelar man också.

Finansierar verksamheten

Polismyndighetens passverksamhet är finansierad av de avgifter som medborgarna betalar för att få ut sina pass.

– De avgifter som betalas vid ansökan om pass ska täcka kostnaderna för verksamheten, enligt myndigheten.

Det är alltså för den egna verksamhetens skull som man nu höjer avgiften.

– En avgiftshöjning krävs för att Polismyndigheten ska kunna upprätthålla servicenivån och för att underskottet i passverksamheten inte ska öka.

Behöver analysera kostnaderna

Bakgrunden till höjningen är bland annat att Ekonomistyrningsverket har analyserat verksamheten.

– Analysen framhåller bland annat att Polismyndigheten behöver analysera kostnaderna för passverksamheten i större utsträckning än vad som görs i dag, uppger Justitiedepartementet.

Ha god framförhållning

För att boka nytt pass behöver man boka tid med god framförhållning, eftersom det ofta är kö.

Värt att veta är också att man måste ha med sig en giltig fysisk ID-handling när man besöker passexpeditionen.

Foto: CardMapr

Text: Redaktionen 


Bank-ID stoppas i matbutiker

2024 10 06

Kunder stoppas från att legitimera sig med bank-ID i matbutiker.

E-legitimationer som Bank-ID och Freja används allt mer i dagens samhälle.

Digitala legitimationer kan inte bara användas när man handlar på nätet, man kan också använda det i exempelvis butiker för att legitimera sig.

Men nu har flera matbutiker valt att säga nej till Bank-ID, rapporterar SR.

Skapar problem

Det handlar bland annat om ICA Ekershallen i Örebro.

Där har man beslutat att kunder inte längre ska få använda Bank-ID för att legitimera sig i samband med ålderskontroll när de köper till exempel snus, cigaretter eller energidryck.

Anledningen är att många falska appar används.

– Det figurerar jättebra gjorda – alltså bra i den bemärkelsen att de är skickligt gjorda – falska appar, helt enkelt. De är praktiskt taget omöjliga att skilja från de äkta, säger ICA-handlaren Tony Oskarsson till radiokanalen.

En del kunder har förvånats över butikens nya policy, rapporterar Nerikes Allehanda.

Butiken kommer dock fortfarande att acceptera e-legitimation när man hämtar ut paket, men inte vid försäljning av tobak och energidryck.

Och ICA Ekershallen är inte ensamma om att sätta stopp för digitala legitimationer i samband med ålderskontroll.

Andra butiker gör likadant

Även andra matbutiker har fattat samma beslut.

Det gäller till exempel en butik i Falun, rapporterar P4 Dalarna.

Anledningen är att unga använder fejkade e-leg för att köpa exempelvis snus och kringgå ålderskontrollen.

– Vårt mål är ju att aldrig sälja till minderåriga, och det här utgör ju kanske en svårighet. Det är inte lika lätt som att ta ett ID och titta på, säger Per Erik Jansson, butikschef, till radiokanalen.

Finns en lösning

På Bank-ID känner man till problemet, men menar att det är lätt att lösa. Man bör dels undersöka e-legitimationen noga.

– Och sedan rekommenderar jag, om man är osäker, att läsa av med en annan bank-ID-app, och det går lätt. Du blippar och läser av, sedan är det klart, säger Bank-ID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, till radiokanalen.

Som kund kan man dock inte kräva att få använda bank-ID, utan butikerna är fria att själva bestämma. Det finns inga lagar som reglerar användningsområdet för bank-ID, utan det är företaget självt som bestämmer om man vill acceptera e-legitimationen, skriver Konsumenternas på sin hemsida.

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen