CORONASTÖDET: Populär kafékedja krävs på miljonbelopp

2022 01 29

Espresso House har fått 19 miljoner kronor utbetalt men nu är det fastställt att de måste betala tillbaka 4,2 miljoner.

Under pandemin hamnade många företag i ekonomisk kris och fick därför möjligheten att ansöka om ersättning för korttidsarbete för sin personal. 

19 miljoner kronor

Tillväxtverket har betalat ut 19 miljoner kronor i korttidsstöd till Espresso House. Men nu är det fastställt att de måste betala tillbaka 4,2 miljoner kronor.

Inte uppfyllt kraven 

Bakgrunden till beslutet är att vissa av Espresso House anställda inte har uppfyllt kraven som krävs för korttidsstödet. I beslutet står det: 

”Arbetsgivare är återbetalningsskyldiga för det stöd som lämnats på felaktig grund om denne har insett eller skäligen borde ha insett felet.”

Inte den anställde som blir återbetalningsskyldig 

När det har blivit fel med korttidsstödet är det inte den enskilda anställda som blir återbetalningsskyldig, utan det är företaget som hålls ansvarigt.

– Det finns avtal med anställda om permittering, så om man får ett återkrav ska företaget betala tillbaka, det är ganska odramatiskt, säger Daniel Schale, presskontakt på Tillväxtverket till Expressen. 

Vanligtvis inte förknippat med fusk

– Det är väldigt sällan som återkravet är förknippat med fusk, säger Daniel Schale på Tillväxtverket. 

Det finns flera anledningar till att företag blir återbetalningsskyldiga. Det är inte ovanligt att man upptäcker vid slutavstämingen att stödnivåerna inte stämmer. 

Kan välja att överklaga

Espresso House har nu 30 dagar på sig att betala Tillväxtverket, om de inte väljer att överklaga.

52 miljarder

Totalt har stödåtgärderna under pandemin har kostat ca 389 miljarder kronor sen 2020, varav 52 miljarder har gått till korttidsstödet.

Foto: T. Hefitiba

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen