Coops uppmaning till kunderna – ”väldigt onödigt”

2024 08 10

Coop är besvikna på ett onödigt beteende hos vissa kunder, och kommer med en uppmaning om hur man bör göra istället.

Mängder av mat går förlorad helt i onödan, meddelar Coop.

Det stora matsvinnet kostar Coops butiker tusentals kronor varje år, rapporterar SR.

Skälet är att kunder som har tagit varor och sedan ångrat sig, lägger tillbaka dem på fel plats.

Nu uppmanar matjätten sina kunder att ändra sitt beteende.

”Åker rakt i sopen”

Matbutiken Stora Coop i Bromma vittnar om att felplacerade varor står för en fjärdedel av butikens matsvinn.

Det handlar om ett väldigt onödigt svinn, anser man på matbutiken.

– Det åker rakt i sopen. Det är ju nästan samma sak som att stjäla det. Alla förlorar på det, eller ingen vinner på det eftersom det åker i sopen, helt enkelt, säger Ralph Flander, som jobbar på Stora Coop, till radiokanalen.

Går rundor varje morgon

Problemet är alltså att kunder väldigt ofta lägger ifrån sig varor på helt fel ställen i butiken.

Det är inte ovanligt att frysvaror hamnar i kyldisk eller vice versa, eller att kylvaror hamnar på en vanlig hylla.

– Vi går ju rundor varje morgon, där vi plockar i ordning allt som har lagts på fel ställe. Vi fyller en kundkorg varje dag. Onödiga pengar för att man är lat, säger Ralph Flander.

Om man ångrar sig och inte vill köpa en vara, bör man istället säga till i kassan, menar han.  

– Och vågar man inte göra det så, är det en kylvara så lägg den i en kyldisk, är det en frysvara, lägg den i en frysdisk, säger han till radiokanalen.

Mål att minska matsvinn

Matsvinn är ett stort problem som både kostar butikerna pengar och dessutom är dåligt för miljön och klimatet.

Regeringen har tidigare satt upp ett mål om att livsmedelsavfallet ska minska med minst 20 viktprocent per capita från 2020 till 2025, skriver Svensk Dagligvaruhandel.

Coop själva har satt upp ett mål om att halvera sitt matsvinn till 2025.

De största källorna till svinn i en butik är frukt, grönsaker och bröd, enligt Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Coop

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Man stoppad på Arlanda – förlorar enorm summa

2025 05 16

Polisen har stoppat en bilist på Arlanda.

Nu blir bilföraren, en man i 45-årsåldern, av med både bil och klocka. Föremålen värderas tillsammans till cirka 660 000 kronor.

Låg inkomst och fängelsestraff

Polisen beslagtar föremålen eftersom en kontroll visat att mannen har haft en låg taxerad inkomst de senaste åren. Dessutom har han avtjänat ett fängelsestraff för försök till grov utpressning med mera. 

Trots det äger mannen en bil som värderas till 600 000 kronor.

– Bilen blir därför föremål för ett så kallat självständigt förverkande eftersom bilen på något sätt misstänks ha finansierats genom kriminalitet. Vid samma tillfälle förverkas även en klocka som värderas till cirka 60 000 kronor, framhåller polisen i ett uttalande.

Slog till mot kvinna

Polisens tillslag inträffar endast några veckor efter att en kvinna blivit av med flera lyxartiklar vid ankomsten till Arlanda.

Detta eftersom kvinnan saknade taxerad inkomst.

Polisen beslutade att ta lyxartiklarna i beslag med hänvisning till den nya lagen om självständigt förverkande.

– Det rör sig om två väskor och ett armband som tillsammans har ett nyanskaffningsvärde på över 300 000 kronor och misstänks ha finansierats genom brottslig verksamhet, framhöll polisen i samband med händelsen.

Ny lag

Polisen har rätt att ta lyxartiklar och andra föremål i beslag med hänvisning till den nya lagen om självständigt förverkande.

Den nya lagen trädde i kraft i november 2024.

Den gör det möjligt för polisen att beslagta tillgångar som kommer från kriminell verksamhet, utan att egendomen kopplas till ett specifikt brott.

Polisen behöver endast visa att tillgångarna kommer från kriminell verksamhet – till exempel genom att konstatera att egendomen inte står i proportion till en persons lagliga möjligheter att äga den. Det kan röra sig om en fastighet, bilar eller pengar på ett bankkonto.

Foto: Swedavia

Text: Redaktionen