Coopbutik i blåsväder – lurade kunderna

2024 05 15

En av Coops butiker skickade ut vilseledande reklam i sociala medier.

Det var på Intagram som Coop Ålidhem i Umeå lade ut en bild på en av sina anställda som poserade med kaffe och köttfärs.

I anslutning till bilden gav man besked om ett till synes attraktivt erbjudande för sina kunder.

I veckan finns dunderpriser på bland annat kaffe och nötfärs. För medlemmar gäller 2 för 79 kr på kaffe från Arvid Nordqvist och nötfärs 800 g för 69,00kr/st, framhöll Coop i bildbeskrivningen.

Lurade kunderna

Men annonsen lurades, anser Reklamombudsmannen, RO, som fick en anmälan från en privatperson och nu ger anmälaren rätt i sak.

Detta eftersom det väl på plats i butiken visade sig att man var tvungen att handla för 200 kronor om nämnda priser skulle gälla.

Gjorde man inte det var man tvungen att betala fullt pris.

– Det framgår inte av reklamen att man måste handla andra varor för 200 kronor för att få ta del av rabatten, skriver RO i en kommentar.

– Det gör att konsumenten inte får tillräckligt med information för att fatta ett välgrundat beslut.

Bryter mot reglerna

Enligt RO var reklamen vilseledande och strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Att rätt information framgår är särskilt viktigt, menar stiftelsen.

– Reklamombudsmannen finner att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattar att de rabatterade priserna gäller för alla annonsörens medlemmar utan andra villkor, uttrycker RO.

Ber om ursäkt

Konsumentföreningen Coop Nord har beklagat att man misslyckades med att informera om köpkravet och bett om ursäkt.

Man har dessutom tagit bort inlägget i fråga.

Annonsören har vidtagit åtgärder för att undvika liknande misstag i framtiden genom att informera berörda butiker om vikten av att kontrolläsa annonser innan de publiceras för att säkerställa att full­ständig infor­mation alltid finns med, informerar Reklamombudsmannen vidare.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Svenska körkort ska bytas ut – det här ersätter

2024 12 05

Körkorten i Sverige är på väg att bytas ut och på sikt ersättas.

Förändringen har varit på gång under en tid och flera andra länder har redan gått i bräschen, bland annat Sveriges grannländer.

Det gäller en utfasning av de rosa plastkorten som nu är på väg att bli ett minne blott, rapporterar Sveriges Radio.

Istället ska de ersättas av digitala varianter.

– Om det här träder i kraft så ska det senast om fem år finnas ett digitalt körkort även i Sverige, säger Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till radion.

Har avvaktat

Förhandlingar pågår för närvarande i EU för att komma fram till ett gemensamt beslut för alla medlemsländer.

Av det skälet har Sverige ännu inte gått fram med de digitala körkorten, som ska finnas tillgängliga i mobilen.

– Vi vill inte bygga ett svenskt digitalt körkort för att sedan göra om det igen. Då kan vi lika gärna avvakta till man har fattat beslut i EU, säger Ted Snölilja.

"Ska minska antalet böter"

Frågan om digitala körkort har tidigare varit uppe för diskussion på politisk nivå i Sverige, inte minst efter att resten av Norden gjort det möjligt för sina medborgare att ha kortet i sin smartphone.

– Införandet av digitala körkort ska förhopp­ningsvis minska antalet böter som utfärdas till personer som inte har sitt fysiska körkort med sig, framhöll KD-ledamoten Magnus Berntsson i en motion till riksdagen förra året.

Han uppmanade då regeringen att ge Transportstyrelsen i uppdrag att införa den digitala tjänsten snarast, eftersom EU-kommissionen redan 2023 hade gått fram med ett förslag om digitala körkort.

LÄS MER: Ny åldersgräns för körkort i Sverige – kan införas inom kort

Bereder digital "plånbok"

I somras kom ett besked som tog processen i riktning mot ett införande av körkort i mobilen.

Det handlade dock då om ett förslag på en digital identitetsplånbok. Frågan skulle beredas i regeringskansliet.

– Exempelvis kommer körkort, pass och utbildningsbevis kunna användas på ett säkert sätt i en digital plånbok. I stället för att ha körkortet i en plånbok i bakfickan så kommer det vara möjligt att ha det i mobilen. Regeringen välkomnar utredningens slutbetänkande och de förslag som lämnas, sade civilminister Erik Slottner (KD) vid tillfället.

För två månader sedan meddelade Digg, myndigheten för digital förvaltning, att “medlemmar från eIDAS Expert Group, utsedda av medlemsstaterna, arbetar för att ta fram en teknisk verktygslåda bestående av arkitektur och referensramverk, tekniska specifikationer och riktlinjer som behövs för att bygga EU:s digitala identitetsplånbok”.

Läs mer här: Nytt körkort lanseras i Sverige – första gången någonsin

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen