Coopbutik i blåsväder – lurade kunderna

2024 05 15

En av Coops butiker skickade ut vilseledande reklam i sociala medier.

Det var på Intagram som Coop Ålidhem i Umeå lade ut en bild på en av sina anställda som poserade med kaffe och köttfärs.

I anslutning till bilden gav man besked om ett till synes attraktivt erbjudande för sina kunder.

I veckan finns dunderpriser på bland annat kaffe och nötfärs. För medlemmar gäller 2 för 79 kr på kaffe från Arvid Nordqvist och nötfärs 800 g för 69,00kr/st, framhöll Coop i bildbeskrivningen.

Lurade kunderna

Men annonsen lurades, anser Reklamombudsmannen, RO, som fick en anmälan från en privatperson och nu ger anmälaren rätt i sak.

Detta eftersom det väl på plats i butiken visade sig att man var tvungen att handla för 200 kronor om nämnda priser skulle gälla.

Gjorde man inte det var man tvungen att betala fullt pris.

– Det framgår inte av reklamen att man måste handla andra varor för 200 kronor för att få ta del av rabatten, skriver RO i en kommentar.

– Det gör att konsumenten inte får tillräckligt med information för att fatta ett välgrundat beslut.

Bryter mot reglerna

Enligt RO var reklamen vilseledande och strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Att rätt information framgår är särskilt viktigt, menar stiftelsen.

– Reklamombudsmannen finner att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattar att de rabatterade priserna gäller för alla annonsörens medlemmar utan andra villkor, uttrycker RO.

Ber om ursäkt

Konsumentföreningen Coop Nord har beklagat att man misslyckades med att informera om köpkravet och bett om ursäkt.

Man har dessutom tagit bort inlägget i fråga.

Annonsören har vidtagit åtgärder för att undvika liknande misstag i framtiden genom att informera berörda butiker om vikten av att kontrolläsa annonser innan de publiceras för att säkerställa att full­ständig infor­mation alltid finns med, informerar Reklamombudsmannen vidare.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen