Coopbutik i blåsväder – lurade kunderna

2024 05 15

En av Coops butiker skickade ut vilseledande reklam i sociala medier.

Det var på Intagram som Coop Ålidhem i Umeå lade ut en bild på en av sina anställda som poserade med kaffe och köttfärs.

I anslutning till bilden gav man besked om ett till synes attraktivt erbjudande för sina kunder.

I veckan finns dunderpriser på bland annat kaffe och nötfärs. För medlemmar gäller 2 för 79 kr på kaffe från Arvid Nordqvist och nötfärs 800 g för 69,00kr/st, framhöll Coop i bildbeskrivningen.

Lurade kunderna

Men annonsen lurades, anser Reklamombudsmannen, RO, som fick en anmälan från en privatperson och nu ger anmälaren rätt i sak.

Detta eftersom det väl på plats i butiken visade sig att man var tvungen att handla för 200 kronor om nämnda priser skulle gälla.

Gjorde man inte det var man tvungen att betala fullt pris.

– Det framgår inte av reklamen att man måste handla andra varor för 200 kronor för att få ta del av rabatten, skriver RO i en kommentar.

– Det gör att konsumenten inte får tillräckligt med information för att fatta ett välgrundat beslut.

Bryter mot reglerna

Enligt RO var reklamen vilseledande och strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Att rätt information framgår är särskilt viktigt, menar stiftelsen.

– Reklamombudsmannen finner att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattar att de rabatterade priserna gäller för alla annonsörens medlemmar utan andra villkor, uttrycker RO.

Ber om ursäkt

Konsumentföreningen Coop Nord har beklagat att man misslyckades med att informera om köpkravet och bett om ursäkt.

Man har dessutom tagit bort inlägget i fråga.

Annonsören har vidtagit åtgärder för att undvika liknande misstag i framtiden genom att informera berörda butiker om vikten av att kontrolläsa annonser innan de publiceras för att säkerställa att full­ständig infor­mation alltid finns med, informerar Reklamombudsmannen vidare.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen