Coopbutik i blåsväder – lurade kunderna
2024 05 15
En av Coops butiker skickade ut vilseledande reklam i sociala medier.
Det var på Intagram som Coop Ålidhem i Umeå lade ut en bild på en av sina anställda som poserade med kaffe och köttfärs.
I anslutning till bilden gav man besked om ett till synes attraktivt erbjudande för sina kunder.
– I veckan finns dunderpriser på bland annat kaffe och nötfärs. För medlemmar gäller 2 för 79 kr på kaffe från Arvid Nordqvist och nötfärs 800 g för 69,00kr/st, framhöll Coop i bildbeskrivningen.
Lurade kunderna
Men annonsen lurades, anser Reklamombudsmannen, RO, som fick en anmälan från en privatperson och nu ger anmälaren rätt i sak.
Detta eftersom det väl på plats i butiken visade sig att man var tvungen att handla för 200 kronor om nämnda priser skulle gälla.
Gjorde man inte det var man tvungen att betala fullt pris.
– Det framgår inte av reklamen att man måste handla andra varor för 200 kronor för att få ta del av rabatten, skriver RO i en kommentar.
– Det gör att konsumenten inte får tillräckligt med information för att fatta ett välgrundat beslut.
Bryter mot reglerna
Enligt RO var reklamen vilseledande och strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
Att rätt information framgår är särskilt viktigt, menar stiftelsen.
– Reklamombudsmannen finner att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattar att de rabatterade priserna gäller för alla annonsörens medlemmar utan andra villkor, uttrycker RO.
Ber om ursäkt
Konsumentföreningen Coop Nord har beklagat att man misslyckades med att informera om köpkravet och bett om ursäkt.
Man har dessutom tagit bort inlägget i fråga.
– Annonsören har vidtagit åtgärder för att undvika liknande misstag i framtiden genom att informera berörda butiker om vikten av att kontrolläsa annonser innan de publiceras för att säkerställa att fullständig information alltid finns med, informerar Reklamombudsmannen vidare.
Foto: Coop Sverige
Text: Redaktionen