Coop slutar sälja populärt godis – stor konflikt

2024 04 10

En konflikt har uppstått mellan Coop och godistillverkaren Cloetta.

En av de svenska godisklassikerna, Djungelvrål, försvinner nu från livsmedelsjätten Coops sortiment.

Anledningen är strandade prisförhandlingar mellan Coop och godistillverkaren Cloetta.

Samtidigt finns risk för att flera godissorter kan försvinna från kedjan.

Det rapporterar Fri Köpenskap.

Kommer inte överens

Coop och Cloetta kan inte komma överens om priserna och dagligvarujätten har därför beslutat att Djungelvrål  inte längre kommer att sälja i deras butiker.

Det finns även uppgifter som pekar på att annat godis kan vara på väg att försvinna, men det är ännu inte känt vad det kan röra sig om för godis.

Varken Coop eller Cloetta har gått ut med något officiellt meddelande angående konflikten, och det återstår att se vilket godis som försvinner framöver.

Flera problem

Det har ännu inte kommit några uppgifter om att andra livsmedelsjättar har några problem med Cloetta.

Konflikten med Coop är inte det enda som ställer till det för Cloetta för tillfället.

Godistillverkaren har haft det mycket kämpigt på börsen, där aktien har rasat med nästan 30 procent de senaste tre åren.

För att försöka vända trenden har företaget anställt en ny vd.

Ny vd

Det är Katarina Tell, som tidigare har haft befattningar hos Kraft Heinz och Findus, som nu ska leda företaget framåt.

– Cloetta är ett ledande bolag inom dagligvaruhandel i norra Europa med starka lokala varumärken och en snabbväxande internationell försäljning och verksamhet. Jag ser fram emot att tillträda min nya roll under 2024 och att fortsätta utveckla bolaget och våra medarbetare, säger Tell i och med tillträdandet via ett pressmeddelande.

Fokus på varumärket

Tell har för avsikt att fortsätta stärka varumärket, som nu har kommit i kläm med Coop.

– Vårt kundfokus, med stöd av vår portfölj av starka varumärken, kommer att göra det möjligt för oss att växa och fortsätta att skapa glädje vid minnesvärda tillfällen, säger Katarina Tell.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Populär snabbmatskedja till Sverige

2024 05 07

Mitt i konkursvågen ska en ny snabbmatskedja etablera sig i Sverige.

Amerikanska Five Guys gör en svensk storsatsning.

Kedjan, som säljer hamburgare, varmkorvar och smörgåsar, planerar att öppna tio restauranger i Sverige inom fem år. Den första ska slå upp portarna i Stockholm under 2024.

Bakom storsatsningen står entreprenören Noel Abdayem. I ett första steg investerar han cirka 50 miljoner kronor i projektet via sitt investmentbolag NCPA Capital, rapporterar Di.

– Jag är själv en lojal kund till Five Guys sedan många år tillbaka. Varje gång jag åker till USA, Dubai eller England har jag passat på att besöka en, säger entreprenören till tidningen.

Tusentals restauranger

Den första Five Guys-restaurangen slog upp dörrarna 1986 i Arlington i Virginia.

I dag har snabbmatskedjan över 1 700 restauranger i flera länder, däribland USA, Frankrike, Irland, Dubai, Qatar, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Dessutom är ytterligare 1 400 restauranger på väg att lanseras.

Strikt koncept – måste följas

Five Guys specialitet är hamburgare som lagas från grunden med färska råvaror. Burgarna serveras vanligtvis med pommes frites som tillagats i jordnötsolja.

– Vi använder bara färsk nötfärs och vi använder bara jordnötsolja, framhåller kedjan på sin hemsida.

Det strikta reglerna innebär att varken kyckling eller veganska alternativ kommer finnas på menyn.

– Det blir bara köttburgare, pommes och shakes. Du får inte ändra en millimeter på konceptet, säger Noel Abdayem till Di och berättar att det även råder hårda krav på att använda samma ingredienser, i såväl USA som i Sverige.

– Vi måste starta ett bageri och kan inte bygga upp en meny utifrån lokala leverantörer.

Fakta: Five Guys

- Grundades av  Jerry och Janie Murrell 1986. Namnet ”Five Guys” togs med anledning av familjen Murrels fem manliga medlemmar

- Har cirka 15 000 anställda

- Huvudkontoret finns i Virgina, USA

Foto: S. Saleem resp M. Heil

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: Tung smäll för hushåll med fjärrvärme

2024 05 06

Många hushåll med fjärrvärme har tvingats betala höga avgifter på grund av bristande konkurrens på marknaden.

Det fastslår Konkurrensverket i en ny granskning.

Efter att Fastighetsägarna Syd anmälde eljätten Eon för missbruk av dominerande ställning på fjärrvärmemarknaden i januari 2022 inledde Konkurrensverket en granskning.

Nu slår myndigheten fast att  fjärrvärmeföretagen möter svag konkurrens, vilket riskerar att leda till höga priser. Det går inte att utesluta att fjärrvärmemarknaden ”i stort kan kännetecknas av oskäliga priser”, konstaterar Konkurrensverket och vänder sig till regeringen.  

– För att skydda kunderna från höga fjärrvärmepriser rekommenderar Konkurrensverket att regeringen utreder behovet av reglering på fjärrvärmemarknaden, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i ett uttalande.

”Monopolmarknad”

Branschorganisationen Fastighetsägarna välkomnar Konkurrensverkets besked.

– Konkurrensverket slår fast att fjärrvärmemarknaden är en monopolmarknad. Därför kommer vi enträget fortsätta arbeta för att stärka kundskyddet och öka konkurrensen på fjärrvärmemarknaden, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Hulthe Andersson efterlyser kraftfullare åtgärder mot aktörer som dominerar marknaden.

–  Det behövs nya och kraftfullare instanser att vända sig till vid upplevd missbrukande av ställning. Dessutom behöver transparensen öka genom att begränsa antalet prissättningsmodeller på fjärrvärmemarknaden.

Hälften av alla bostäder

Mer än hälften av alla bostäder och lokaler i Sverige värms med fjärrvärme.

Fjärrvärme är därmed den vanligaste uppvärmningsformen bland svenska hushåll.

– Bland flerfamiljshus är andelen omkring 90 procent, medan den är något lägre för lokaler och lägst för småhus, skriver branschorganisationen Energiföretagen på sin hemsida.

Trots bristande marknadskonkurrens finns det fördelar med att välja fjärrvärme. Energimyndigheten nämner följande saker:

  • Fjärrvärmen är enkel att använda, du slipper arbeta med en panna, du slipper sota och elda och fylla på bränsle.
  • Fjärrvärme är ofta billigare än olja och el.
  • Fjärrvärmeverken använder ofta förnybar energi.

Foto: Devon MacKay resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen