Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen