Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


JUST NU: Jättefartyg i Norden – tusentals soldater ombord

2025 09 12

Världens största hangarfartyg befinner sig i nordiskt vatten.

Tusentals soldater uppges befinna sig ombord.

Det handlar om det amerikanska fartyget USS “Gerald R. Ford” som är på väg att lägga till i yttre Oslofjorden, rapporterar norska medier.

Skeppet följs av norska kustbevakningsfartyget Nornen.

Två polisbåtar är samtidigt på väg “i relativt hög hastighet”, skriver Dagbladet.

– Vi har sagt att fartyget kommer att anlända på fredag, men kan av säkerhetsskäl inte kommentera ytterligare, säger överstelöjtnant Stine Barclay Gaasland till NTB.

Enormt fartyg

Syftet med besöket är att fördjupa relationen med Norges försvarsmakt.

USS Gerald R. Ford är 333 meter långt och som mest 78 meter bred. Två kärnreaktorer driver skeppet som har en maxhastighet på över 30 knop.

Över 90 flygplan och helikoptrar får plats liksom en besättning på 4 500 personer.

– Om vi ska fungera bra tillsammans i en eventuell kris eller krig är det avgörande att vi tränar tillsammans i fredstid, framhåller norska försvarsmakten enligt NRK.

LÄS MER: Polen markerar – Trump ifrågasätter drönarna

Bevakas hårt

Det aktuella fartyget var det första av en ny typ när det sjösattes i den amerikanska flottan redan 2013.

Under tiden som skeppet är i norskt vatten måste båtägare hålla ett avstånd på 0,5 sjömil från hangarfartyget.

Dessutom får varken drönare eller flygplan operera i närheten av skeppet.

I samband med att USS Gerald R. Ford vistas i Oslo, samt när det ska segla in och ut ur Oslofjorden, kommer det att bevakas med militära fartyg och vakter.

Förra gången fartyget var på besök i Oslofjorden, 2023, var det tvunget att lotsas fram då det är strax under det maximala djupet i fjorden.

Vid det förra besöket var det många som samlades för att titta på när fartyget anlände.

En del var dock kritiska och argumenterade för att det var pålitligt att ha ett amerikanskt krigsfartyg i Oslofjorden, enligt NRK.

LÄS MER: Amerikansk snabbmatsjätte uppges komma till Sverige

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: SAS sänker priserna – men bara för vissa resor

2025 09 12

Flygbolaget SAS erbjuder tillfälligt sänkta priser på vissa flygresor.

Den senaste veckans stora regnmängder och stormiga väder har orsakat stora problem i delar av Sverige.

Vägar har spolats bort och tågtrafiken står still på flera platser.

– Konsekvenserna efter regnovädret är fortsatt stora, framhåller Länsstyrelsen i Västernorrland i ett uttalande.

– Många vägar är avstängda eller svårframkomliga och det är stopp i gods- och persontrafik på sina håll. Det är mycket höga flöden i många vattendrag och vissa områden har översvämmats.

Nu agerar SAS genom att sänka priserna på resor till regionen.

Tillfälligt reducerade priser

SAS sänker nu tillfälligt priserna, som en direkt följd av stormens påverkan på infrastrukturen i norra Sverige.

Förhoppningen är att göra det lättare för människor som behöver resa till arbete, sjukvård, studier eller familj.

– Vårt fokus just nu är att hjälpa människor att komma fram när andra, kompletterande alternativ är begränsade, säger SAS kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji i ett uttalande.

– Inrikesflyget utgör en viktig länk för både vardag och samhälle, och vi på SAS vill bidra till trygga och smidiga resor till, från och inom Sverige.

Järnvägen obrukbar

Till följd av det tunga regnvädret är järnvägen mellan norra och södra Sverige i princip obrukbar.

Det tvingar också många logistikföretag att hitta alternativa sätt för sina transporter.

Företaget Sandahls i Umeå har ställt om alla sina transporter från tågrälsen till vägarna.

– Jag har varit med om diverse tågstopp, men aldrig med så här kraftiga skador, säger företagets platschef Erik Lögdström, till SVT.

När Botniabanan stängdes för tågtrafik i början av veckan, på grund av de höga vattenflödena, blockerades också företagets transportväg till och från Umeå.

– När jag såg nyheterna kände jag ”nej, nej, nej”.  Men sen började vi mobilisera oss, säger Erik Lögdström.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: Niklas Jonasson

Text: Redaktionen