Circle K har fått nog: Dundrar mot många kunder
2025 09 04
En rapport från Circle K och Sifo visar att varannan serviceanställd har utsatts för aggressivt beteende från kunder.
Var femte serviceanställd uppger att de utsätts för hotfulla eller trakasserande situationer minst en gång i månaden.
Nu har Circle K fått nog. Drivmedelskedjan kräver förändring.
– Den här rapporten ger en viktig och samtidigt smärtsam inblick i arbetsvardagen för många inom servicebranschen, en verklighet som många möter varje dag. Att så många utsätts för hot, trakasserier och respektlöst bemötande är inget vi ska vänja oss vid, det är otroligt oroväckande, säger Jeremy Knights, vd på Circle K.
– Det är ett strukturellt problem som är servicebranschens gemensamma ansvar. Den här typen av beteenden hör inte hemma i någon arbetsmiljö, allra minst i en bransch som varje dag bär upp en så stor del av samhället.
Stor förändring
Ellinor Holm, som arbetar på en bensinmack i södra Stockholm, har noterat att kundernas bemötande har förändrats de senaste åren. Hon uppger att aggressivt beteende blir allt vanligare.
– Man blir mer ignorerad, de pratar i telefon och lyssnar inte på våra frågor. Det blir missförstånd vilket kan leda till att kunden blir sur, aggressiv eller går till personangrepp och det känns ju aldrig bra, säger Ellinor Holm till TV4.
LÄS MER: Småsparare varnas för globalfonder: ”Kan få se branta kursfall”
FAKTA: Tre insikter från undersökningen
- Mer än varannan, 55 procent, tror att hot och trakasserier är vanligare i deras bransch än i andra.
- Det som upplevs som mest otrevliga beteenden av flest är när kunder ifrågasätter deras kompetens eller regler på ett respektlöst sätt (47 procent). Nästan lika många (45 procent) lyfter fram höjd röst eller aggressivitet som det mest otrevliga.
- En stor majoritet, åtta av tio (77 procent), uppger att deras välmående påverkas negativt på något sätt av hur de bemöts i jobbet av kunder.
Källa: Circle K
LÄS MER: Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor
Foto: Circle K
Text: Redaktionen