Chokladmärket Snickers skakas av politisk skandal
2022 08 06
Det mycket populära chokladmärket Snickers har drabbats av en politisk skandal på hög nivå.
Den amerikanska chokladgiganten som funnits ända sedan 1930 har hamnat i kritikstormens öga inte bara en utan två gånger på mycket kort tid.
Pekade ut Taiwan som eget land
Snickers samarbete med det stora sydkoreanska pojkbandet BTS var tänkt att bli en framgångsrik historia för chokladjätten som satsar stort på sociala medier.
För att lyfta fram choklad-och-musik-samarbetet ytterligare publicerade Snickers en bildkampanj som endast riktade sig till ett utvalt antal länder. Tillsammans med bilder på tre flaggor – Sydkoreas, Malaysias och Taiwans – gick Snickers ut med rubriken ”Endast tillgängligt i dessa länder”.
Kineser gick i taket
24-miljonerslandet Taiwan har fått stor uppmärksamhet på sistone i samband med amerikanska talmannen Nancy Pelosis besök vilket retat upp den kinesiska diktaturen som svarat med en stor militärövning med skarp ammunition.
Kina accepterar inte att demokratin Taiwan behandlas som ett eget land utan framhärdar att Taiwan är en del av den kinesiska diktaturen och fastlandskina.
Och när Snickers reklamkampanj uppmärksammades gick kineserna i taket på nytt.
Kinesiska nationalister
– Flera nationalistiska influensers i Kina delade skärmdumpar på Snickers reklamkampanj på den populära kinesiska sociala medieplattformen Weibo, rapporterar Wall Street Journal.
Nationalistinfluensernas delningar fick i sin tur deras följare att se rött.
– Tusentals kinesiska internetanvändare skällde på Snickers för att bolaget beskrev Taiwan som ett eget land. Och en del hotade med bojkott, rapporterar tidningen.
Bad om ursäkt
Känslorna kring Taiwan har piskats upp till rekordhöga nivåer i Kina efter Nancy Pelosis besök och Snickers ägare, det amerikanska företaget Mars Wrigley, beslutade sig för agera snabbt vilket lett till ytterligare turbulens.
Företaget gick ut med två ursäkter till Kina.
– Vi är medvetna om uppgifter kring Snickers aktiviteter i vissa regioner i Asien och vi tar det på stort allvar och ber om ursäkt för det inträffade, framhöll Snickers ägare i sin första ursäkt.
Värna försäljningssiffrorna
För att lugna ned de kinesiska nationalisterna ytterligare och framförallt för att värna sina försäljningssiffror på den stora kinesiska marknaden gick Snickers sedan ut med en ännu tydligare ursäkt.
– Det finns Bara Ett Kina i världen och Taiwan är en icke-separat del av Kinas territorium, framhävde Snickers i sin andra ursäkt.
Snickers meddelade sedan att man bett sina regionala team i Asien att ändra texten i reklamkampanjen.
Kritik i väst
Men i USA med flera länder mottogs inte Snickers ursäkter till den kinesiska diktaturen positivt.
I sociala medier fick chokladmärket kritik för undfallenhet mot Kinas diktatur och samtidigt fick Snickers förnyad kritik även av de kinesiska nationalisterna.
– Kinesisk statsmedia, nationalistiska tabloidtidningar och minst en gren i kommunistpartiets ungdomsavdelning delade Snickers ursäkt på sina sociala mediesidor.
– Men en el kinesiska nationalister var ändå missnöjda. En influenser uppmärksammade att Snickers inte bett om ursäkt på sina amerikanska varianter av Twitter, Facebook och Instagram.
Text: Redaktionen