Chokladmärket Snickers skakas av politisk skandal

2022 08 06

Det mycket populära chokladmärket Snickers har drabbats av en politisk skandal på hög nivå.

Den amerikanska chokladgiganten som funnits ända sedan 1930 har hamnat i kritikstormens öga inte bara en utan två gånger på mycket kort tid.

Pekade ut Taiwan som eget land

Snickers samarbete med det stora sydkoreanska pojkbandet BTS var tänkt att bli en framgångsrik historia för chokladjätten som satsar stort på sociala medier.

För att lyfta fram choklad-och-musik-samarbetet ytterligare publicerade Snickers en bildkampanj som endast riktade sig till ett utvalt antal länder. Tillsammans med bilder på tre flaggor – Sydkoreas, Malaysias och Taiwans – gick Snickers ut med rubriken ”Endast tillgängligt i dessa länder”.

Kineser gick i taket

24-miljonerslandet Taiwan har fått stor uppmärksamhet på sistone i samband med amerikanska talmannen Nancy Pelosis besök vilket retat upp den kinesiska diktaturen som svarat med en stor militärövning med skarp ammunition.

Kina accepterar inte att demokratin Taiwan behandlas som ett eget land utan framhärdar att Taiwan är en del av den kinesiska diktaturen och fastlandskina.

Och när Snickers reklamkampanj uppmärksammades gick kineserna i taket på nytt.

Kinesiska nationalister

– Flera nationalistiska influensers i Kina delade skärmdumpar på Snickers reklamkampanj på den populära kinesiska sociala medieplattformen Weibo, rapporterar Wall Street Journal.

Nationalistinfluensernas delningar fick i sin tur deras följare att se rött.

– Tusentals kinesiska internetanvändare skällde på Snickers för att bolaget beskrev Taiwan som ett eget land. Och en del hotade med bojkott, rapporterar tidningen.

Bad om ursäkt

Känslorna kring Taiwan har piskats upp till rekordhöga nivåer i Kina efter Nancy Pelosis besök och Snickers ägare, det amerikanska företaget Mars Wrigley, beslutade sig för agera snabbt vilket lett till ytterligare turbulens.

Företaget gick ut med två ursäkter till Kina.

– Vi är medvetna om uppgifter kring Snickers aktiviteter i vissa regioner i Asien och vi tar det på stort allvar och ber om ursäkt för det inträffade, framhöll Snickers ägare i sin första ursäkt.

Värna försäljningssiffrorna

För att lugna ned de kinesiska nationalisterna ytterligare och framförallt för att värna sina försäljningssiffror på den stora kinesiska marknaden gick Snickers sedan ut med en ännu tydligare ursäkt.

– Det finns Bara Ett Kina i världen och Taiwan är en icke-separat del av Kinas territorium, framhävde Snickers i sin andra ursäkt.
Snickers meddelade sedan att man bett sina regionala team i Asien att ändra texten i reklamkampanjen.

Kritik i väst

Men i USA med flera länder mottogs inte Snickers ursäkter till den kinesiska diktaturen positivt.

I sociala medier fick chokladmärket kritik för undfallenhet mot Kinas diktatur och samtidigt fick Snickers förnyad kritik även av de kinesiska nationalisterna.

– Kinesisk statsmedia, nationalistiska tabloidtidningar och minst en gren i kommunistpartiets ungdomsavdelning delade Snickers ursäkt på sina sociala mediesidor.

– Men en el kinesiska nationalister var ändå missnöjda. En influenser uppmärksammade att Snickers inte bett om ursäkt på sina amerikanska varianter av Twitter, Facebook och Instagram.

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen