Chockuppgifter om kaffepriset – förändring med 75 procent

2025 01 18

Nu kommer nya uppgifter om priset på kaffe och framför allt på kaffebönor, som förändras drastiskt.

Många konsumenter har märkt att kaffet har blivit rejält mycket dyrare på senare år.

Och utvecklingen riskerar att fortsätta.

Under 2024 steg priset på den så kallade Arabicabönan med hela 75 procent på råvarubörsen i New York.

Detta innebär att svenska kafferosterier är hårt pressade, rapporterar DI.

Riskerar bli ännu dyrare

Prisökningen på kaffe har varit rejält kännbar för konsumenter.

Men även kafferosterierna själva har det väldigt tufft, inte minst på grund av att priset på kaffebönor har skjutit i höjden.

Och kaffet riskerar att bli ännu dyrare.

Om rosterierna hade fått täckning för sina kostnadsökningar så skulle ett paket kaffe kosta runt 100 kronor i butik, menar Ulf Lindvall, som är VD för Lindvalls kaffe.

– Sådana priser ser vi inte än, det beror på hur handeln agerar månaderna framöver, säger han till tidningen.

Högsta nivån sedan 70-talet

Det finns alltså en risk att priset på kaffe fortsätter att öka.

Kafferosteriernas kostnader har dubblerats, och detta riskerar att drabba konsumenter i ännu högre utsträckning än det redan gjort.

Arabicabönan har nått den högsta prisnivån sedan början av 70-talet, har AP tidigare rapporterat.

En förklaring är att Brasilien, som har den största kaffeproduktionen i världen, drabbades av rekordtorka under 2024, enligt nyhetsbyrån.

Ökning 2025

Kaffepriset förväntas dessutom bli ännu dyrare under 2025, har BBC rapporterat, och hänvisat till uppgifter från tre av världens största kaffeföretag; JDE Peet, Nestlé och Lavazza.

Samtidigt som tillgången till bra kaffebönor har försämrats, har efterfrågan ökat, vilket ytterligare har påverkat priset.

– Efterfrågan på råvaran är fortsatt hög, medan lager som innehas av producenter och rosterier rapporteras vara på låga nivåer, har Fernanda Okada, kaffeprisanalytiker på S&P Global Commodity Insights, tidigare sagt till BBC.

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen


Experter slår larm om månen

2025 01 18

Experter slår nu larm om månens sårbarhet.

Månen har alltid fascinerat människan, och i modern tid har människan till och med besökt den.

Men månen är också sårbar.

Det menar den internationella organisationen World Monuments Fund, som nu inkluderar månen på 2025 års lista över 25 kulturarv som anses ligga i ”riskzonen”.

Inkluderas för första gången

World Monument Fund är experter på kulturarv och utkommer vartannat år med en lista över viktiga kulturarv och platser som anses vara sårbara och utsatta för risker av olika slag.

Och nu väljer man alltså att inkludera månen på den listan.

Enligt fonden befinner vi oss i början av en ny rymdålder, och på månen finns det över 90 historiskt viktiga platser som är relaterade till människan.

– För första gången är månen inkluderad på listan, för att återspegla det akuta behovet av att känna igen och bevara de artefakter som vittnar om mänsklighetens första steg bortom jorden – ett avgörande ögonblick i vår delade historia, säger Bénédicte de Montlaur, VD och koncernchef för World Monument Fund, enligt CNN.

”Ökande risker”

Bland de historiskt och kulturellt viktiga platserna på månen finns bland annat Tranquility Base, där människan satte sin fot på månen för första gången.

På platsen finns Neil Armstrongs fotavtryck fortfarande bevarat, tillsammans med mer än 100 andra artefakter som vittnar om Apollo 11 och dess mission, enligt organisationen.

– Föremål som kameran som fångade den tv-sända månlandningen; en minnesskiva som lämnats kvar av astronauterna Armstrong och Buzz Aldrin; och hundratals andra föremål är symboler för detta arv, uppger organisationens VD.

– Ändå står de för ökande risker, mitt i accelererande månaktiviteter, som genomförs utan adekvata bevarandeprotokoll.

Länder som Kina, Ryssland och USA har ett stort intresse för rymden och för månen, och därför understryker organisationen vikten av att bevara månens kulturarv som människan har lämnat efter sig.

Foto: Josh Miller

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med viktig uppmaning till alla med e-legitimation

2025 01 18

I bedrägeritider är det bra att vara vaksam.

Det meddelar Skatteverket.

Under de senaste åren har olika typer av bedrägerier ställt till med stora problem.

Många svenskar har förlorat pengar på grund av bedrägerierna, och myndigheter är måna om att se till att svenskarna är så svårlurade som bara möjligt.

Går ut med uppmaning

Skatteverket går på torsdagen ut med en viktig uppmaning till alla som har e-legitimation.

Detta för att försöka öka vaksamheten.

– En e-legitimation är en identitetshandling. Det är därför viktigt att hantera din e-legitimation med varsamhet. Använd den aldrig på uppmaning av någon annan, understryker myndigheten.

Mejl och sms

Skatteverket fortsätter.

– Var också vaksam om du får e-post eller sms med länkar till webbsidor där du uppmanas logga in med e-legitimation. Även det kan vara ett bedrägeriförsök.

Så håller du bedragarna borta

I tider då bedragarna arbetar hårt för att lura folk på pengar är det extra bra att vara försiktig med känsliga uppgifter.

E-legitimation är som bekant en värdehandling, och webbsidan Elegitimation har på uppdrag av DIGG - Myndigheten för digital förvaltning, gått ut med flera tips.

– Det är vanligt att bedragare hör av sig och säger att de representerar någon som man litar på, till exempel Polisen eller banken. De kan till exempel säga att det har hänt något akut och att du genast måste logga in med din e-legitimation. 

– Gör aldrig det! Om du gör det finns det risk för att du släpper in dem så att de kan komma åt dina pengar eller känsliga uppgifter.

Fem tips

Här är fem tips som Myndigheten för digital förvaltning rekommenderar via sidan:

- Använd aldrig din e-legitimation om du blir uppringd.

- Klicka inte på okända länkar via e-post eller sms.

- Låt inte någon annan logga in åt dig.

- Lämna aldrig ut ditt personnummer.

- Anmäl alltid bedrägerier till polisen på telefonnummer 114 14.

Bedragare arbetar konstant på att hitta nya sätt att lura folk på, och kapar ofta välkända varumärken för att göra det.

Foto: F. Bratt Skatteverket

Text: Redaktionen