Chocken: Vabbande pappa fick sparken via sms

2023 12 14

När en budbilsförare skulle ta hand om sitt skadade barn blev han avskedad av sin arbetsgivare.

Det exakta händelseförloppet är inte helt klarlagt, men enligt budbilsföraren Amro Amer hade han fått grönt ljus från sin arbetsledare för att vabba.

Anledningen var att hans barn skadat sig i en fallolycka.

Det accepterades dock inte av chefen som gav Amro Amer sparken – via sms.

– Ok. Jag säger upp dig från och med idag, skrev chefen i ett vändande meddelande till budbilsföraren enligt Dagens Nyheter.

Blev chockad

Amro Amer, som jobbat på företaget i ett års tid, förklarar för tidningen att han blev chockad. Allt förändrades med det meddelandet.

Men han är framför allt upprörd över fackets agerande – som enligt den anställda ställde sig helt och hållet på arbetsgivarens sida.

– Det stora problemet är faktiskt inte med företaget, det är med facket. Facket skyddade mig inte överhuvudtaget, säger Amro Amer till DN.

"Bara lögner"

Fackförbundet har inte velat kommentera ärendet.

Däremot har företaget som budbilsföraren jobbade på uttalat sig. Enligt vd:n var det inte alls Amro Amers vabbande som var underlag för avskedningen, utan det var bråk och arbetsvägran från den anställda.

Företaget menar att sms:et bara hade olycklig timing.

Arbetsgivarens förklaring förkastas av Amro Amer som “bara lögner”. 

Fallet har nu gått till domstol och Malmö tingsrätt bedömer att sms:et är en överträdelse av föräldraledighetslagen.

Inte första gången

Det ovan beskrivna fallet är inte första gången som ett avskedande via sms fått medial uppmärksamhet i Sverige.

I somras fick en man som jobbat fyra år på ett bärgningsföretag sparken på samma sätt som Amro Amer. 

Mannen hade blivit sjuk och blev tvungen att stanna hemma från jobbet i två veckor. Mitt under sjukskrivningen plingade mobilen till med meddelandet att han blivit avskedad.

Orsaken var oväntad.

– Anledningen var att han föredrog den bil han brukade köra, uppgav tidningen Kollega.

Stämdes på 150 000 kronor

Mannen anklagades även för att ha misskött sin redovisning av antalet arbetade timmar, men backades upp av fackförbundet Unionen.

Arbetsgivaren betecknade händelsen som arbetsvägran men hamnade därefter i kraftigt blåsväder och stämdes på 150 000 kronor.

LÄS MER: Avskedad via sms efter två veckors sjukdom

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen