Charlotte Kalla uppmanar hela Sverige – kostar 100 kronor att delta

2025 09 02

Den före detta skidstjärnan Charlotte Kalla, som i dag är ambassadör för barnrättsorganisationen Bris, uppmanar hela svenska folket att ta på sig joggingskorna.

Detta i samband med att Bris kampanj ”Gå 116 111 steg” inleds. Vuxna uppmanas att gå 116 111 steg för att hjälpa Bris att sprida organisationens nummer för samtalsstöd, som är just 116 111.

”Bristande framtidstro”

Syftet med kampanjen är att uppmärksamma psykisk ohälsa hos barn och visa att det finns vuxna som är engagerade i frågan. Samtidigt vill Bris öka allmänhetens medvetande om psykisk ohälsa bland barn, som är den vanligaste orsaken till att barn kontaktar organisationen.  

Anmälningsavgiften för att delta är 100 kronor. Pengarna går oavkortat till Bris arbete.

– Under de senaste åren har barns bristande framtidstro gått som en röd tråd genom samtalen till Bris, säger Bris generalsekreterare Maria Frisk om kampanjen.

–  När barn uttrycker att de inte ser att vuxna finns där för dem och gör saker för att det ska blir bättre, då måste vi ta ett steg fram och visa att vi finns här.

Så går det till

Så funkar Bris nya kampanj ”Gå 116 111 steg”:

- Anmälningsavgiften är 100 kr och pengarna går oavkortat till Bris arbete.   

- Utmaningen pågår under september, anmälan är öppen till den 30 september.

- Du bestämmer själv hur du fördelar dina steg under månaden. Inga steg rapporteras till Bris, du går för din egen skull.

- Utmana vänner och dela dina framsteg på sociala medier med #116111steg.

- Som bonus deltar även alla som anmält sig i en utlottning av fina priser. 

ANMÄL DIG HÄR (LÄNK TILL BRIS HEMSIDA)

Foto: Bris

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska folket säger nej – stort bakslag för Putin

2025 09 02

Kreml har under en längre tid lyckats rekrytera nya soldater till slagfältet i Ukraina genom intensiv propaganda och höga ersättningar. 

Men nu har trenden vänt.

Sedan årsskiftet har Kreml inte kunnat erbjuda lika höga löner till soldater på grund av landets sviktande ekonomi. Dessutom använder många ryssar fortfarande VPN-tjänster för att kringgå statlig propaganda om kriget. Särskilt unga och utbildade ryssar är därför medvetna om krigets fasor, vilket påverkar deras vilja att delta, rapporterar Yle.

Folket vill inte strida

Valeria Kovtun arbetar för Open Minds – ett ukrainskt företag som granskar ryska rekryteringskampanjer.

Enligt henne är det tydligt att Ryssland har betydligt svårare att rekrytera nya soldater än tidigare.

– Det här är kanske svaret på varför de har tagit in nordkoreanska soldater i stället för att bara mobilisera folk i Ryssland. De ser fortfarande rekryteringsproblemet som något de vill lösa med pengar, säger Valeria Kovtun till Yle.

Uppmanar Europa: Inled påverkanskampanj

Open Minds vd Sviatoslav Hnizdovskyi uppmanar Europa att utnyttja det förändrade läget i Ryssland.

Enligt honom har en dörr öppnats. I takt med att ryska män blir mer oroade över kriget och den statliga propagandans grepp över befolkningen försvagas, har Europa en god chans att påverka ryssarnas syn på kriget.

Nu uppmanar både Hnizdovskyi och Kotun europeiska länder att starta påverkanskampanjer riktade mot Ryssland. Enligt experterna måste Europa ta initiativet för att påverka opinionen i landet.  

Det är ännu oklart om förslaget kommer att få något gehör.   

– Hnizdovskyi har framfört budskapet till makthavare i Helsingfors, Tallinn och Riga – men huruvida det leder till handling är fortfarande öppet, rapporterar Yle.

LÄS MER: Enormt rökmoln över rysk stad – ”går inte att andas”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kexchoklad får nytt koncept – det här gäller

2025 09 02

Kexchoklad får en ny förpackning.

Det meddelar tillverkaren Cloetta i ett uttalande.

Den folkkära chokladen kommer numera även att säljas i en gåvoförpackning fylld med Kexchoklad i minivariant.

Förpackningarna dyker upp i butikshyllorna under vecka 37.

– Vi är så glada att kunna erbjuda denna härliga nyhet till våra konsumenter. Budskapet ‘’You are the best!’ som klär gåvoförpackningen ger lite extra uppmuntran och pepp – ett fint sätt att visa uppskattning, säger Charlotte Hansson, Senior Brand Manager för Kexchoklad hos Cloetta. 

Klassisk produkt

Kexchoklad har funnits att köpa i Sverige sedan 1930-talet. Historien började redan på 1920-talet när Cloetta lanserade chokladöverdragna rån under namnet ”Five o´clock kex-choklad”. 

Produkten blev snabbt en storsäljare, och 1938 fick chokladen det namn vi känner i dag – Kexchoklad.  

LÄS MER: Ica slår larm – allvarlig brist på populär produkt

Tre fakta om Kexchoklad

- Samarbetet mellan Kexchoklad och det Alpina skidlandslaget startade 1999 och kort därefter sågs skidstjärnor som Anja Pärson glänsa med Kexchoklads klassiska rutmönster på dräkterna. Samarbetet mellan parterna förnyades säsongen 2024/2025

- 2009 fick Kexchoklad följa med ut i rymden tillsammans med Sveriges första astronaut Christer Fuglesang. Christer bjöd besättningen på Kexchoklad, något som visade sig vara mycket uppskattat

- Chokladgodis anses vara det snack som tillför mest glädje till svenskarnas tillvaro, visar insikter från Cloettas Joy Report från 2025. Rapporten undersöker hur och när glädje manifesterar sig bland svenskarna

Källa: Cloetta

LÄS MER: Galen rusning efter produkt – ”aldrig varit med om något liknande”

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen