Cancer ökar bland unga – en faktor kan man själv påverka

2024 09 22

Allt fler unga drabbas av cancer, och enligt forskare så finns det en specifik faktor som tros ligga bakom – och som man själv kan påverka.

Cancer har blivit allt vanligare bland personer under 50 år.

Det visar en ny forskningsrapport från American Association for Cancer Research i USA.

Enligt rapporten kan 40 procent av alla cancerfall associeras till livsstilsfaktorer som vi själva kan påverka och modifiera.

Forskarna pekar särskilt på en faktor som tros ha bidragit till ökningen.

Livsstilsfaktorer påverkar

Många livsstilsfaktorer kan öka eller minska risken för cancer.

En faktor som lyfts fram av forskarna är alkoholkonsumtionen.

Det är bland annat förknippat med bröstcancer samt cancer i mag-tarmkanalen, enligt flera studier.

Men svenska forskare pekar i stället på en annan faktor som tros ligga bakom ökningen av cancer bland unga, rapporterar DN.

Övervikt och fetma stora riskfaktorer

Susanna Larsson, forskare i epidemiologi, lyfter fram övervikt och fetma som en större riskfaktor än alkohol.

– Fetman påverkar olika hormoner och vissa av de här hormonerna skyndar på cancerutvecklingen. Det är en mycket tydlig och väletablerad riskökning för flera olika cancerformer, säger hon till tidningen.

Den som vill slippa bli sjuk bör alltså försöka bli av med eventuell övervikt, bland annat genom att sköta kost och motion så bra som möjligt.

Matvanor påverkar

Även de amerikanska forskarna vid American Association for Cancer Research lyfter fram övervikt och fetma samt relaterade livsstilsfaktor som en vanlig orsak till cancer.

De menar att nästan 20 procent av alla cancerdiagnoser i USA är direkt associerade till exempelvis kroppsvikt, ohälsosamma matvanor och fysisk inaktivitet.

Huruvida det är den främsta förklaringen till ökningen av cancerfall bland unga är dock svårt att säga.

SVT har tidigare uppmärksammat att antalet unga som drabbas av tarmcancer ökar. Det tros bland annat kunna kopplas till våra matvanor.

– Vi vet att rött kött, fettrik och processad mat är riskfaktorer, sade Anna Martling, professor i kirurgi vid Karolinska Institutet, till kanalen.

Arkivfoto: Emil Langvad Region Skåne

Text: Redaktionen


08dec25

Rysk kollaps

2025 12 09

Rysslands oljeexport kollapsar.

Trots att landet lockar handelspartners med rekordstora rabatter har exporten minskat avsevärt, rapporterar oberoende Moscow Times.

Särkskilt tydlig är nedången i exporten till den viktiga handelspartnern Kina. Detta trots att Ryssland säljer sin råolja till Kina med en rabatt på 5–6 dollar per fat jämfört med referenspriset på Brentolja.

Enligt analysföretaget Kpler handlar det om en rysk kollaps.

Landets sjöburna oljetransporter till Kina sjönk till under 800 000 fat per dag i november – den lägsta nivån sedan februari 2022.

– Jämfört med oktober har exporten minskat med 30–40 procent, eller med 400–500 000 fat per dag, rapporterar Moscow Times med hänvisning till Kplers statistik. 

Amerikanska sanktioner

USA:s sanktioner mot de statliga ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil ligger bakom det kraftiga raset.

Indien, Kina och Turkiet – som tillsammans står för omkring 95 procent av den totala importen av rysk råolja – har pausat eller minskat importen på grund av rädsla för sekundära sanktioner och svartlistning..

– Kinas statligt ägda raffinaderier för en konservativ sanktionspolitik och väntar sannolikt på att se hur indiska raffinaderier reagerar eller på att dammet ska lägga sig, säger Kpler-analytikern Johannes Rauball till Moscow Times.

LÄS MER: Jätteattack mot rysk stad – ”70 procent förstört”

Lång trend

Raset i november är en förlängning av en nedåtgående trend för Ryssland. Oljeexporten minskade även i september och oktober.

Omsvängningen på oljemarknaden är ett hårt slag mot den ryska krigskassan. Exporten av olja är avgörande för Kremls finansiering av kriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: “Värsta vi någonsin sett” – republikaner skyller på Trump

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 12 09

Under hela vecka 50 råder det nationell trafikvecka i Sverige.

Det innebär att hela landet kommer att kunna märka av en ökad polisnärvaro på vägarna.

Fokus just den här veckan är nykterhet i trafiken.

– Rattfylleri dödar, hjälp oss stoppa det, framhåller Polisen södra Roslagen på sociala medier och fortsätter:

Under nationell trafikvecka vecka 50 (8–14 december) gör polisen extra nykterhetskontroller i hela landet. Alkohol och droger ligger bakom många av årets 174 dödsolyckor.

"Ska bort från vägarna"

Polisen genomför cirka tio nationella trafikveckor om året. Fokuset skiftar och kan vara exempelvis hastighetskontroller eller att upptäcka kriminell aktivitet i trafiken.

Den här veckan handlar det alltså om nykterhet.

– Onyktra förare utsätter både sig själva och andra för livsfara. Våra kontroller ska få bort dem från vägarna – och rädda liv, understryker polisen.

Uppmaningen: tipsa polisen

Polisen går samtidigt ut med en uppmaning till svenskarna. Om du misstänker att någon kör påverkad – tipsa polisen.

– Varje dag kör tusentals påverkade av droger eller alkohol i trafiken, skriver polisen i skånska Klippan på Facebook.

– Tillsammans räddar vi liv. 

Vill du tipsa polisen om någon som kör eller kommer att köra berusad kan du ringa 114 14. Är situationen akut, ring 112.

– Kom ihåg att lämna så mycket information du kan om fordon, tidpunkter, resväg med mera. Du kan vara anonym, uppmanar polisen.

LÄS MER: ”Fullständig katastrof” för alla som vill sälja bilen

Därför informerar polisen i förväg

Visionen för myndighetens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Att öka andelen nyktra förare beskrivs som ett prioritet i frågan.

Sedan ett tag tillbaka väljer dessutom polisen i förväg att informera om insatserna, vilket har visat sig vara effektivt.

Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, har Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, tidigare sagt.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Liza Simonsson/Transportstyrelsen

Text: Redaktionen