Cancer ökar bland unga – en faktor kan man själv påverka

2024 09 22

Allt fler unga drabbas av cancer, och enligt forskare så finns det en specifik faktor som tros ligga bakom – och som man själv kan påverka.

Cancer har blivit allt vanligare bland personer under 50 år.

Det visar en ny forskningsrapport från American Association for Cancer Research i USA.

Enligt rapporten kan 40 procent av alla cancerfall associeras till livsstilsfaktorer som vi själva kan påverka och modifiera.

Forskarna pekar särskilt på en faktor som tros ha bidragit till ökningen.

Livsstilsfaktorer påverkar

Många livsstilsfaktorer kan öka eller minska risken för cancer.

En faktor som lyfts fram av forskarna är alkoholkonsumtionen.

Det är bland annat förknippat med bröstcancer samt cancer i mag-tarmkanalen, enligt flera studier.

Men svenska forskare pekar i stället på en annan faktor som tros ligga bakom ökningen av cancer bland unga, rapporterar DN.

Övervikt och fetma stora riskfaktorer

Susanna Larsson, forskare i epidemiologi, lyfter fram övervikt och fetma som en större riskfaktor än alkohol.

– Fetman påverkar olika hormoner och vissa av de här hormonerna skyndar på cancerutvecklingen. Det är en mycket tydlig och väletablerad riskökning för flera olika cancerformer, säger hon till tidningen.

Den som vill slippa bli sjuk bör alltså försöka bli av med eventuell övervikt, bland annat genom att sköta kost och motion så bra som möjligt.

Matvanor påverkar

Även de amerikanska forskarna vid American Association for Cancer Research lyfter fram övervikt och fetma samt relaterade livsstilsfaktor som en vanlig orsak till cancer.

De menar att nästan 20 procent av alla cancerdiagnoser i USA är direkt associerade till exempelvis kroppsvikt, ohälsosamma matvanor och fysisk inaktivitet.

Huruvida det är den främsta förklaringen till ökningen av cancerfall bland unga är dock svårt att säga.

SVT har tidigare uppmärksammat att antalet unga som drabbas av tarmcancer ökar. Det tros bland annat kunna kopplas till våra matvanor.

– Vi vet att rött kött, fettrik och processad mat är riskfaktorer, sade Anna Martling, professor i kirurgi vid Karolinska Institutet, till kanalen.

Arkivfoto: Emil Langvad Region Skåne

Text: Redaktionen


12 jun 26

”Det är kört” – chockbesked för Donald Trump

2026 06 12

Väljarstödet för Donald Trump har sjunkit i en stadig takt under hans andra mandatperiod, enligt flera opinionsmätningar.

Nu kommer nya mardrömssiffror för presidenten.

Enligt en färsk undersökning från Reuters är endast 22 procent nöjda med hur Trump hanterar levnadskostnaderna, medan 70 procent säger sig vara missnöjda.

Siffran innebär att missnöjet Trumps hantering av levnadskostnaderna är större än under hans föregångare Joe Bidens, som kritiserades kraftigt för sin ekonomiska politik. 

Under slutet av Bidens mandatperiod uppgav 29 procent av väljarna att det var nöjda med hans hantering av levnadskostnaderna, medan 63 procent var missnöjda.

”Det är kört”

Inflationen i USA har stigit till den högsta nivån på tre år i svallvågorna av landets krig mot Iran.

I maj landade inflationstakten på 4,2 procent. Stigande mat- och elpriser pekas ut som drivande faktorer, rapporterar Politico.

En tidigare tjänsteman inom Trumpadministrationen bedömer att Trump har förlorat kontrollen över ekonomin.

– Det spelar ingen roll om det här är inflationens topp eller inte. Det är kört när det gäller hur folk ser på ekonomin, säger personen enligt Politico.

ANDRA LÄSER: Kollaps för Putin – sjätte månaden i rad |

Värsta sedan pandemin

Irankriget slår hårt mot ekonomier världen över.

Kriget väntas bromsa den globala ekonomiska tillväxten till den lägsta takten sedan covid-19-pandemin, enligt ny rapport från Världsbanken.

Den globala ekonomiska tillväxten väntas bli 2,5 procent i år – en minskning från 2,9 procent 2025.

– En förnyad upptrappning av fientligheterna eller mer långvariga störningar i råvaruflödena skulle kunna höja råvarupriserna ytterligare, intensifiera inflationstrycket och osäker livsmedelsförsörjning, utlösa finansiell stress och långsam tillväxt, står det i rapporten.

LÄS OCKSÅ: Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


12 jun 26

UPPGIFTER: Putins armé nära enormt fiasko

2026 06 12

Ukrainas har inlett en omfattande militär kampanj med syfte att skära av den ryskockuperade Krymhalvön från fastlandet.

Under natten lyckades den ukrainska militären slå ut flera broförbindelser till Krym, rapporterar RBC Ukraine.

Flera broar har förstörts.

– Det verkar som att det inte finns några intakta broar kvar vid landförbindelserna till halvön, uppger lokala Telegramkanaler enligt nyhetsbyrån.

Nu kommenterar Robert ”Madyar” Brovdi, befälhavare för Ukrainas obemannade systemstyrkor (USF), de senaste attackerna.

Han uppger att Ukrainas målsättning är att tvinga ryska trupper att dra sig tillbaka från Krym.

Enligt Brovdi kan målet snart vara uppfyllt.

– Vi kommer att isolera Krym inom en snar framtid, säger han till Reuters.

– Vi kommer att skapa förhållanden som gör det extremt svårt för militär personal eller de som arbetar inom försvarsindustrin att stanna kvar på Krym, fortsätter han.

Enormt fiasko

Ett ryskt tillbakadragande från Krym skulle vara ett enormt fiasko för den ryske diktatorn Vladimir Putin.

Halvön är central för Putins drömmar om ett nytt ryskt imperium.

– Putin är helt besatt av Krym. Ukraina är viktigt för honom, men Krym är det viktigaste av allt och dessutom ett mycket unikt område, har Jussi Lassila, forskare vid Finlands utrikespolitiska institut, tidigare sagt till Yle.

ANDRA LÄSER: Kollaps för Putin – sjätte månaden i rad

”Små gröna män”

Ryssland annekterade Krym 2014.

Den ryska militären skickade soldater utan nationella symboler till den ukrainska halvön.

Soldaterna tog snabbt kontroll över viktiga byggnader, flygplatser och militära installationer. Samtidigt förnekade Ryssland all inblandning.

Krym överlämnades till Ukraina 1954. Beslutet fattades av den dåvarande Sovjetledaren Nikita Chrusjtjov.

LÄS OCKSÅ: Skattelättnader på gång – ”Kommer bli fler jobb”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen