Butiker lurar kunder – nu reagerar Sverige
2023 10 28
Fredagen den 24 november blir årets stora shoppingdag för många svenskar.
Då inleds den omfattande Black Friday-rean.
Butiker lockar med kraftigt nedsänkta priser.
Men det är inte alltid det stämmer.
En kartläggning från Aftonbladet har tidigare fastslagit att många butiker fuskar inför årets största rea-dag.
Granskningen visar att många butiker hänvisar till ett högre ordinariepris än vad diverse produkter är värda. Prissänkningar ser därmed större ut än vad de egentligen är.
Exempelvis uppgav en butik att en rea-vara kostar 1 999 kronor och att det rekommenderade priset är 3 999 kronor. Prishistoriken på varan visade dock att den aldrig kostat mer än cirka 2 200 kronor.
– Det här det vanligaste sättet, man använder sig av ett jämförelsepris som inte använts tidigare. Det kan kallas olika saker också, som ordinarie pris eller rekommenderat pris.
– Men i slutändan spelar det ingen roll, är det i ett rea-sammanhang ska priset ha använts av butiken för att man ska kunna använda sig av det, sa Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket, till Aftonbladet i samband med tidningens granskning.
Ska avslöja fusket
Sverige har agerat mot butikernas ”fuskpriser”.
Den 1 september i fjol kom en ny bestämmelse som bland annat ska förhindra att konsumenter blir lurade i samband med prissänkningar.
Om ett företag uppger att priset har sänkts på en produkt måste företaget ange det lägsta priset som produkten har haft under de senaste 30 dagarna, uppger Konsumentverket.
Nu inleds en ny granskning av butikerna.
Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att undersöka om handeln efterlever den nya regeln i prisinformationslagen.
Under oktober och november kommer myndigheten att genomföra noggranna kontroller.
– Flera företags prisinformation vid prissänkningar kommer att granskas för att se om bestämmelsen efterlevs, framhåller Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Flera punkter
Konsumentverkets kommer bland annat att granska:
- Om företagen anger det lägsta pris som företaget tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen det så kallade tidigare lägsta pris.
- Placeringen av tidigare lägsta pris.
- Vilket pris som prissänkningen grundas på.
- Om företagen använder sig av en eller flera referenspriser.
Foto: Jonas Leupe
Text: Redaktionen