Brutala uppgifter om ryska storoffensiven: ”Bryr sig inte längre”

2023 02 09

Ryssland uppges ha inlett en ny storoffensiv i östra Ukraina.

På torsdagsmorgonen gick ryska trupper till anfall på flera platser i regionen Luhansk, rapporterar amerikanska tankesmedjan ISW.

– Åtminstone tre stora ryska divisioner har utfört offensiva operationer. Det indikerar att den ryska offensiven har börjat, skriver tankesmedjan.

Ukraina håller emot

Ukrainska militärkällor uppger att man slagit tillbaka 19 ryska anfall.

Samtidigt varnar ukrainska militärer och flera högt uppsatta tjänstemän för att den nya offensiven väntas bli större och brutalare än tidigare ryska attacker.

Kyiv bedömer att fler ryska trupper kommer involveras än under den fullskaliga invasionens första dagar i slutet av februari 2022.

–  Den är mycket större än den första vågen, säger en ukrainsk militär till nyhetsmagasinet Foreign Policy.

Enligt militärkällan uppskattar Ukraina att drygt 300 000 ryska trupper befinner sig på ukrainsk mark. Avsevärt fler än under invasionens första dagar. Då deltog drygt 175 000 soldater.

– Fler och fler anländer till fronten, säger militärkällan.

Brutal taktik

I början av invasionen bestod den ryska styrkan mestadels av kontrakterade, professionella soldater. Många av dem är numera döda eller borta från striderna.

Amerikanska och västerländska källor uppskattar att närmare 200 000 ryska soldater har dödats eller sårats i strid, rapporterade New York Times förra veckan.

I den nya ryska offensiven deltar därför hundratusentals reservister som Kreml skickat till Ukraina.

Den stora anslutningen av oerfarna soldater har fått Moskva att ändra strategi på marken.

Ukrainska källor vittnar om en brutal taktik som liknar Röda Arméns våldsamma framryckningar under andra världskriget.

– Moskva slänger fram ”mänskliga vågor” av soldater i försök att slå ut de ukrainska försvarsställningarna, skriver Foreign Policy med hänvisning till källor med insyn.

Taktiken resulterar i förödande förluster, men enligt den ukrainska militären har Ryssland upphört att bry sig om dödsiffror.

– De uppmärksammar inte längre förluster på slagfältet, säger en militärkälla till Foreign Policy.

Har kapacitet kvar

Trots stora förluster har Ryssland fortfarande kapacitet att nå framgångar på slagfältet. Det varnar flera ukrainska källor för.

Landets militär uppskattar att Ryssland har rustat upp rejält inför storoffensiven.

Enligt Ukraina anfaller Moskva med följande:

 - 1 800 stridsvagnar

- 3 950 pansarfordon

- 2 700 artillerisystem

- 810 raketartillerisystem från sovjettiden

- 400 stridsflygplan

- 300 helikoptrar 

- Hundratusentals soldater

Ukrainsk oro

Från ukrainskt håll utrycks en oro över förmågan att stå emot den nya offensiven.

– Jag vet inte hur vi ska kunna stå emot den här motoffensiven. Det kommer att blir otroligt svårt. Vi har inte tillräckligt med ammunition – eller någonting, säger Sasha Ustinova, en ukrainsk parlamentariker.

– Stridsvagnarna kommer senare. Allt kommer senare. När vi får Abrams (amerikanska stridsvagnar) vet vi redan hur den ryska motoffensiven har gått, tillägger hon.

 Foto: President of Russia Office resp General Staff of the Armed Forces of Ukraine

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen