Brist på populär Arla-produkt – “Svårt att hinna i kapp”

2024 08 30

Arla har problem att möta efterfrågan.

Intresset för keso har ökat kraftigt under den senaste tiden.

Keso trendar på sociala medier och pekas ut som någonting mycket positivt för den som tränar.

På grund av den nya situationen vad gäller efterfrågan har Arla nu problem med att möta behovet.

Det rapporterar sajten Livsmedel i fokus.

“Svårt att hinna i kapp”

Max Wallenberg, presschef på Arla Sverige, förklarar att man gör så gott man kan.

– Vi producerar dygnet runt alla dagar i veckan men har ändå svårt att hinna i kapp. Det är i och för sig ett angenämt problem, säger han.

“Då måste vi investera”

Försäljningen har ökat 15 procent mer än vad man hade väntat sig.

Det har lett till tomma butikshyllor på olika håll runt om i landet.

Wallenberg menar att om efterfrågan fortsätter att öka så krävs nya investeringar från Arla.

– Om efterfrågan ökar ännu mer så behöver vi investera för att öka kapaciteten. Vi håller faktiskt på att titta på det just nu.

Inte första gången

Det är inte första gången som Keso trendar av anledningar som har med träning att göra.

– Keso blev snabbt populär hos folk som ville hålla vikten, och hade därför till en början karaktären av en bantningsprodukt, något magert att lägga på smörgåsen, förklarar Arla.

– Det tog marknadsförarna fasta på, så det var ofta stora kampanjer för Keso i januari, när folk skulle dra ner på kalorierna efter julmaten. 

– Idag har Keso betydligt fler användningsområden, inte minst sedan den fått en mängd olika smakvarianter, och den utgör för många, inte minst för ”folk i farten” en hel måltid.

Kommer från spanskan

Vidare förklarar Arla att namnet kommer från spanskan.

– Keso är en försvenskning av det spanska ordet queso, som betyder ost. Mjölkcentralen fick inregistrera såväl beteckningen Keso som Cottage Cheese, och var alltså skyddad i konkurrenshänseende. 

– Namnet Keso höll dock med tiden på att förlora begreppet som skyddat varumärke och ordet hamnade i Svenska Akademiens ordlista som förklaring till färskost, på samma sätt som en gång tejp, plywood och vespa förvandlades till generiska begrepp. 

– Idag marknadsförs därför produkten som Cottage Cheese under varumärket Keso.

Foto: M. Ryner Axfood

Text: Redaktionen


Bensinpriset förändras snabbt – på väg mot rekord

2024 09 15

Det svenska bensinpriset har förändrats väldigt snabbt jämfört med priset i övriga Europa.

På bara ett år har svenska drivmedelspriser sjunkit avsevärt.

I rankingen över europeiska drivmedelspriser har Sveriges position förändrats med hela 14 placeringar när det gäller bensin och 18 placeringar när det gäller diesel, rapporterar DI.

Sverige har nu det sjunde lägsta bensinpriset i Europa – av 32 jämförda länder, enligt statistik från M Sverige. Det rör sig om en rekordsnabb förändring jämfört med hur Sverige brukar stå sig i jämförelse med andra europeiska länder.

Snabb förändring i europeisk jämförelse

I statistiken jämförs drivmedelspriser i europeiska länder i september varje år.

En liter bensin kostar i snitt 16,64 kronor i Sverige i september.

Det innebär att vi går från en 21:a plats till en 7:e plats i Europa, när länderna rankas utifrån hur billig bensinen är, rapporterar tidningen.

När det gäller diesel har Sverige gått från en 32:a plats, alltså bottenplaceringen, till en 14:e plats.

Effekt av sänkt reduktionsplikt

De sjunkande drivmedelspriserna tros bland annat bero på att oljepriset har fallit, enligt tidningen.

Men prissänkningen är också en effekt av den sänkta reduktionsplikten.

Regeringen planerar dock att höja reduktionsplikten igen, men kompensera genom att sänka skatten på drivmedel.

Något som M Sverige tycker är bra, eftersom reduktionsplikten fyller en funktion.

– Inblandningen gör ju att det skapar möjligheter att kunna fortsätta köra med den bil man har i dag eftersom utsläppen blir mindre, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, enligt tidningen.

Sänker bränsleskatter

Att sänka reduktionsplikten var ett viktigt vallöfte från Tidöpartierna, men nu har man alltså föreslagit att den ska höjas igen eftersom man vill minska svenska klimatutsläpp, rapporterar SVT.

Nivån på reduktionsplikten planeras att höjas från 6 till 10 procent.

Det är tillräckligt för att minska CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år, enligt kanalen.

Men samtidigt väljer man alltså att sänka drivmedelsskatterna.

Tidöpartiernas förhoppning är att skattesänkningen ska innebära att det inte blir dyrare att tanka, trots en höjd reduktionsplikt.

– De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, uppger Sverigedemokraterna i en skriftlig kommentar till kanalen.

Foto: engin akyurt

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

2024 09 16

Tiderna med ekonomisk osäkerhet börjar gå mot sitt slut.

Efter flera år med stigande inflation och räntehöjningar har svenska folket börjat vädra optimism igen.

Det står klart när kundnöjdheten bland landets bankkunder nu analyserats på nytt av Svenskt kvalitetsindex.

Och jämfört med för ett år sedan tycks belåtenheten ha ökat bland såväl privat- som företagskunder.

Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en kommentar.

Smolk i glädjebägaren

Mätinstitutet har i samma undersökning pekat ut Sveriges bästa respektive sämsta banker, enligt kundernas uppfattning.

Bland privatkunderna hittas Sparbankerna i topp, tätt följt av Länsförsäkringar Bank, ICA Banken och Skandia.

Länsförsäkringar är den enda av bankerna som inte höjt sina siffror från fjolåret.

Men det finns smolk i glädjebägarna, konstaterar SKI.

– Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla, säger Johan Parmler.

– Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader.

Swedbank sämst

Längst ned på listan hittas Swedbank, som har knappt fyra miljoner privatkunder i Sverige.

Fjolårsjumbon Nordea har därmed klättrat två placeringar jämfört med förra året.

Men det som kunderna tycks mest missnöjda med, oavsett banktillhörighet, är de digitala tjänsterna som drivs av artificiell intelligens, så kallade "AI-assistenter".

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, understryker SKI.

Än så länge är det bara en av tio kunder som använder AI-tjänster i praktiken.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler och tillägger:

– Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen.

Hela listan

Här är Sveriges bästa banker baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. Sparbankerna (75,1)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,3)
  3. Skandia (72,5)
  4. ICA Banken (72,5)
  5. Handelsbanken (69,9)
  6. Danske Bank (69,6)
  7. Branschen (69,0)
  8. Nordea (68,5)
  9. SEB (67,5)
  10. Swedbank (66,8)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: "Sveriges sämsta bank" 2023

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

Foto: Bankomat

Text: Redaktionen