Brist på populär Arla-produkt – “Svårt att hinna i kapp”
2024 08 30
Arla har problem att möta efterfrågan.
Intresset för keso har ökat kraftigt under den senaste tiden.
Keso trendar på sociala medier och pekas ut som någonting mycket positivt för den som tränar.
På grund av den nya situationen vad gäller efterfrågan har Arla nu problem med att möta behovet.
Det rapporterar sajten Livsmedel i fokus.
“Svårt att hinna i kapp”
Max Wallenberg, presschef på Arla Sverige, förklarar att man gör så gott man kan.
– Vi producerar dygnet runt alla dagar i veckan men har ändå svårt att hinna i kapp. Det är i och för sig ett angenämt problem, säger han.
“Då måste vi investera”
Försäljningen har ökat 15 procent mer än vad man hade väntat sig.
Det har lett till tomma butikshyllor på olika håll runt om i landet.
Wallenberg menar att om efterfrågan fortsätter att öka så krävs nya investeringar från Arla.
– Om efterfrågan ökar ännu mer så behöver vi investera för att öka kapaciteten. Vi håller faktiskt på att titta på det just nu.
Inte första gången
Det är inte första gången som Keso trendar av anledningar som har med träning att göra.
– Keso blev snabbt populär hos folk som ville hålla vikten, och hade därför till en början karaktären av en bantningsprodukt, något magert att lägga på smörgåsen, förklarar Arla.
– Det tog marknadsförarna fasta på, så det var ofta stora kampanjer för Keso i januari, när folk skulle dra ner på kalorierna efter julmaten.
– Idag har Keso betydligt fler användningsområden, inte minst sedan den fått en mängd olika smakvarianter, och den utgör för många, inte minst för ”folk i farten” en hel måltid.
Kommer från spanskan
Vidare förklarar Arla att namnet kommer från spanskan.
– Keso är en försvenskning av det spanska ordet queso, som betyder ost. Mjölkcentralen fick inregistrera såväl beteckningen Keso som Cottage Cheese, och var alltså skyddad i konkurrenshänseende.
– Namnet Keso höll dock med tiden på att förlora begreppet som skyddat varumärke och ordet hamnade i Svenska Akademiens ordlista som förklaring till färskost, på samma sätt som en gång tejp, plywood och vespa förvandlades till generiska begrepp.
– Idag marknadsförs därför produkten som Cottage Cheese under varumärket Keso.
Foto: M. Ryner Axfood
Text: Redaktionen