BRANSCHLARM: Sju företag i konkurs – varje dag

2024 04 06

Krisen i byggbranschen blir allt djupare.

I samband med Riksbankens höjning av styrräntan har många företag fått det tufft.

Den bransch som kanske har det allra svårast just nu är byggbranschen, där krisen blir allt djupare.

Just nu går sju företag i konkurs varje dag i snitt.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

Förespråkar akutlösning

Branschorganisationen Byggföretagen vill nu se korttidspermitteringar som en tillfällig akutlösning.

– Korttidspermitteringar skulle vara till stor hjälp, om man under en begränsad period inte behöver stå för alla löner. Det skulle göra att man kan behålla fler medarbetare i branschen, säger organisationens prognosansvarige Johan Deremar till DN.

Följer situationen

Det råder fortsatt mycket stora utmaningar för den så räntekänsliga byggsektorn.

I branschen lägger man nu stort hopp på att Riksbanken kan sänka styrräntan i maj eller juni.

Samtidigt framhåller regeringen att man håller koll på sektorn.

– Regeringen följer utvecklingen inom bygg- och bostadsområdet noga och utesluter inte att ytterligare åtgärder kan behövas, framhåller infrastruktur-och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

“Vi närmar oss”

Det senaste beskedet från Riksbanken var att styrräntan lämnades oförändrad på 4 procent, ett frustrerande sådant för byggbranschen.

Framöver finns det dock förutsättningar för sänkningar, förklarar riksbankschef Erik Thedéen i samband med det senaste penningpolitiska mötet.

– Penningpolitiken har varit åtstramande under en längre tid, inflationstakten har fallit och mycket tyder på att inflationen är på väg mot målet på två procent, menar han.

– Vi närmar oss därmed ett läge då vi kan börja göra penningpolitiken mindre restriktiv.

Dämpad aktivitet

Thedéen medger att ekonomin har fått sig ett slag.

– Det är nu tydligt att den stramare penningpolitiken har bidragit till att dämpa aktiviteten i den svenska ekonomin, från höga nivåer.

– Vi vet att räntehöjningarna kraftigt har påverkat de räntekänsliga delarna av ekonomin, exempelvis bostadsbyggandet. En sektor där arbetslösheten har stigit avsevärt.

Foto: J. Żerdzicki

Text: Redaktionen


JUST NU: Full panik i bilbranschen – fabriker kan stoppas helt

2025 06 11

Det råder “full panik” i bilindustrin.

Krisen har börjat bli global.

Enligt Franck Eckard, vd för den tyska magnettillverkaren Magnosphere, väller det in desperata förfrågningar från biltillverkare och reservdelsleverantörer till hans företag.

Anledningen är att alla söker alternativa källor till magneter på grund av att kinesiska exportrestriktioner orsakat brist på jordartsmetaller, rapporterar Reuters.

– Hela bilindustrin är i full panik. De är villiga att betala vilket pris som helst, säger Eckard till nyhetsbyrån.

Kan bli tredje stora krisen på fem år

De sällsynta jordartsmetallmagneterna är avgörande för att tillverka bilar.

Enligt Magnosphere kan bristen leda till att flera fabriker kan behöva stoppa sin produktion helt redan i mitten av juli.

Redan nu oroar sig branschen för att situationen kan urarta till den tredje massiva chocken i leveranskedjan på fem år. De tidigare var bristen på halvledare 2021-2023 när miljontals bilar ströks ur produktionen samt coronapandemin som stängde fabriker i flera veckor under 2020.

– Har ingen lärt sig av historien? frågar sig Eckard.

LÄS MER: Ny tung konkurs i elbilsbranschen

Flera fabriker redan stängda

Kina dominerar marknaden när det gäller sällsynta jordartsmetaller. Diktaturen kontrollerar uppemot 70 procent av den globala gruvbrytningen, 85 procent av raffineringskapaciteten och omkring 90 procent av produktionen av metallegeringar och magneter av metallerna, enligt konsultföretaget AlixPartners.

Flera billeverantörer i Europa har redan stängt sina fabriker. Och fler lär dölja, menar CLEPA som samlar över 3 000 leverantörer.

– Förr eller senare kommer det här att konfrontera alla, säger CLEPA:s generalsekreterare Benjamin Kriger till Reuters.

Samtal i veckan

Ett genomsnittligt elfordon använder omkring ett halvt kilo sällsynta jordartsmetaller. Bilar som drivs av fossila bränslen använder drygt hälften, enligt International Energy Agency.

Det finns få bra alternativ för bilbranschen, skriver Reuters.

USA:s president Donald Trump gav i fredags beskedet att Kinas diktator Xi Jinping går med på att släppa sällsynta jordartsmetaller, mineraler och magneter till USA. 

I veckan ska nya samtal mellan Kina och USA föras.

LÄS MER: Elbilsjätten stäms – “Slavliknande förhållanden”

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Unikt stridsflyg lyfter från Sverige

2025 06 11

Stridsflyg av typen Gripen E inbyggda med helt nya funktioner har lyft från svensk mark.

Det meddelar Saab i ett uttalande på onsdagen.

Enligt försvarsjätten har de tre första AI-styrda flygningarna nu genomförts. Beskedet beskrivs som “ett stort steg framåt i införandet av artificiell intelligens i stridsflyg”.

– Och visar hur Gripen E är unikt i att möjliggöra uppdateringar av programvaran i mycket hög takt utan att göra avkall på säkerhetskraven, framhåller Saab.

Lämnar över kontrollen

Projektet genomförs i samarbete med tyska försvarsindustriöretaget Helsing. Det är företagets AI-agent Centaur som integrerats i stridsflygen.

Under flygningen lämnar Gripen E över kontrollen av flygplanet till Centaur. AI-agenten tar därefter själv över “komplexa manövrar" i stridsmiljöer och instruerar piloten att avfyra.

Saab understryker att testflygningarna, som hittills varit tre till antalet, genomförts framgångsrikt.

Detta är en viktig milstolpe som visar Saabs tekniskt avancerade förmåga. Vi har på kort tid både integrerat och framgångsrikt testflugit Helsings AI i Gripen E, vilket är ett bevis på den snabba förmågeökning vi kan erbjuda våra kunder, säger Peter Nilsson, chef för Advanced Programs inom Saabs affärsområde Aeronautics, i en kommentar.

Unik design

Det är Gripen E:s unika design som möjliggör att det går att flyga med AI-agenten ombord, enligt Saab.

– Vi utforskar och suddar ut gränserna mellan idag och framtiden. Med mjukvara är det inte längre en fråga om stridsflygsgenerationer, snarare om hastigheten i utvecklingen, säger Peter Nilsson.

Han understryker också att företaget kommer att fortsätta utveckla och utforska och såväl Centaur som andra AI-agenter kan användas i Saabs plan även framöver.

– Saab har än en gång visat att förmågeutvecklingen i Gripen E går fortare framåt än i andra stridsflyg, vilket innebär att användaren får ett övertag i snabbare takt än motståndarens system utvecklas.

Flygtesterna inleddes den 28 maj. Fokus har framför allt legat på Centaurs prestanda.

Foto: Jörgen Ericsson/Saab AB

Text: Redaktionen